Anonym (Nj) skrev 2025-09-27 07:19:57 följande:
Ibland utreder skolpsykologen när det är oklart vilka svårigheter som eleven har, men utredning gällande IF är vanligsst.
Det ksn t.ex finnas stora ojämnheter i begåvningen och Ibland är det CVI. Ibland är det misstänkt språkstörning och när det upptäcks i psykologutredningen så remitteras eleven vidare till en logopedutredning.
Det förekommer att elever har IF och att diagnosen ställs först i högstadiet, även om det vanliga är att man upptäcker det tidigare.
Då handlar det om ungdomar som legat i gränsområdet under uppväxten. Man får inte plötsligt problem av den sorten i högstadiet.
Ok jag korrigerar mig lite. Man SKA normalt endast begåvningstesta när det finns misstanke om IF, men ja det förekommer att det görs lite olika. Ojämnheter i begåvningen är hyfsat vanligt, iallafall så som de testas med WISC.
Jag ser på ditt svar att du sitter på god kompetens och kännedom inom fältet och vi är överens om det du skriver. Jag är dock främst inne på att skolan först bör göra den pedagogiska utredningen. Det är deras skyldighet och i ett första skede finns det betydligt fler nycklar att hitta i den utredningen om den görs bra. Däremot tycker jag absolut det är en fördel om den sedan gås igenom tillsammans med en skolpsykolog i den mån de nu har tillgång till en sådan. Trots att lagen kräver det är variationen stor och en del skolor/kommuner anser sig inte ha råd och köper istället in tjänsten och då blir det oftast enbart utredningar de köper istället för det viktiga och värdefulla övriga arbetet.
Den pedagogiska utredningen är dessutom en förutsättning de allra flesta gånger för vidare utredningar, typ skolpsykologens, eller BUP. Tyvärr är det inte helt ovanligt att skolor duckar den bollen. Varierar hur inarbetad den är hur mycket nytta lärarna ser med den.