Min 13 åring vågrar gå till skolan
Jättebra att ni ska ha möte. Prio ett är som många skrivit redan, att ta reda på vad som skapar ångesten. Ibland är det jättesvårt. Mitt barn, också i åttan, vet inte själv. Skolan är bara skrämmande, jobbig och skapar ångest. Mitt barn har lätt att lära sig. Det är något i skolmiljön som hen far illa av. Med åren har vi kunnat hitta vissa grejer som är extra svåra, men jag tror att det är väldigt många saker som tillsammans blir för mycket. Mitt barn har adhd.
Vi försökte med tvång i början men resultatet blev bara att vårt barn till sist kraschade helt och inte ens klarade att lämna hemmet en period. Efter det har vårt fokus legat på att barnet ska må så bra som möjligt och orka träffa kompisar och orka göra sånt hen tycker är roligt och mår bra av. Ingen lektion i världen är mer värd än att barnet känner sig älskat och omtyckt och har en frisk social utveckling. Skola kan man ta igen sen. Isolering under tonåren är mycket svårare att reparera, om det ens går.
Se till att dra igång alla stödinsatser som finns och lita på att du känner ditt barn. Vi föräldrar får ofta skulden när barnen blir kvar hemma, men orsaken till att de inte går till skolan finns ofta (inte alltid!) i skolan. Det är där förändringar behöver göras.