Uttalade ateister bör inte få ta del av kristen välgörenhet.
Det finns kristna organisationer som arbetar med exempelvis sjukvård bland hinduer i Indien. Är det också fel?
Det finns kristna organisationer som arbetar med exempelvis sjukvård bland hinduer i Indien. Är det också fel?
Någon som tycker att byggnader ska brännas ner är en väldigt labil, underlig person. Vi normala ateister vill inte klumpas ihop med sådana och vi lovar att inte klumpa ihop dig med någon kristen fanatisk sekt som agar barn och praktiserar månggifte.
Under min väldigt korta karriär i söndagsskolan som liten, fick vi sjunga en sång som hette Jesus älskar alla barnen. Menar du att de ljög för oss?
Stämmer inte sången? Tror du att Jesus skulle vilja hindra barn från att få hjälp för att deras föräldrar är ateister?
Jesus älskar alla barnen
alla barnen på vår jord.
Gul och röd och vit och svart,
gör det samma har han sagt.
Jesus älskar alla barnen på vår jord.
Alla borde känna till,
alla borde känna till,
alla borde känna till,
vem Jesus är.
Nu frågade ju jag om Jesus inställning till att hjälpa barn till ateister, tex med en matkasse, inte med frälsning.
Eftersom jag själv inte är troende eller kan bibeln särskilt bra, frågade jag AI om detta. Universal care for all people låter som om han visst skulle ha gett mat till ateister.
his teachings of love, compassion, and universal care for all people, including those who rejected him, suggest he would have approached them with understanding and a desire for their salvation. He consistently showed love and forgiveness to those considered societal outcasts and sinners, indicating a consistent ethical approach rooted in his command to love one's neighbor, which implies non-believers would be included in that love.
Nej AI är naturligtvis ingen källa eller sitter på någon sanning, det är en dators logiska sammanfattningar och slutsatser av det material den har. Men det kan vara en viktig aspekt.
Du tror alltså att Jesus inte skulle vilja hjälpa ateister, och det har du förstås rätt till att tro, religionsfrihet och tolkningsfrihet råder. Som tur är, är många kristna av en annan uppfattning men ingen av er har förstås rätt, detta är ingenting som kan verifieras.