Inlägg från: Anonym (Jane) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jane)

Uttalade ateister bör inte få ta del av kristen välgörenhet.

Det finns kristna organisationer som arbetar med exempelvis sjukvård bland hinduer i Indien. Är det också fel? 

• Anonym (Jane)
    Anonym (Ätakakan) skrev 2025-09-27 12:03:18 följande:
    Jag har diskuterat mycket med ateister på nätet och ödmjuka och barmhärtiga är det sista de är. Jag tror dessutom att samma ateister tenderar att vara återkommande på olika forum. De försöker sprida sin ateistiska dynga genom att ge uttryck för en typ av anti-teism, dvs direkt fientlighet mot kristendom och kristna eller troende människor.

"Alla kyrkor ska brännas" och "människan har ingen själ" är kategoriska uttalanden som jag stött på. "Religiösa människor är redo för män i vita rockar att komma och hämta dem" osv.

Och uttalar de att alla kyrkor borde brännas, då är väl ändå ateister de sista som ska befinna sig i samma kyrkor, eller?

Någon som tycker att byggnader ska brännas ner är en väldigt labil, underlig person. Vi normala ateister vill inte klumpas ihop med sådana och vi lovar att inte klumpa ihop dig med någon kristen fanatisk sekt som agar barn och praktiserar månggifte. 

Under min väldigt korta karriär i söndagsskolan som liten, fick vi sjunga en sång som hette Jesus älskar alla barnen. Menar du att de ljög för oss?

• Anonym (Jane)
    Anonym (Ätakakan) skrev 2025-09-27 13:09:57 följande:
    Det här var vanliga uppfattningar och svar från ateister under min tid på bland annat Passagens religionsforum. Det var främst religion och tro som skulle diskuteras, men forumet befolkades av en övervägande del aggressiva ateister och anti-teister, och eftersom dessa dygnet runt deltog i debatterna där med en närmast outröttlig energi, så förstod jag att detta är vad ateister tycker och tänker när de under anonymitet kan uttrycka sin kristendomsfientlighet i sin renaste form. Jag kan verkligen bekräfta att det var riktigt otäckt att se och delta i.
    Så du generaliserar alltså om ateister utifrån några få idioter på ett anonymt forum? Inskränkt. 
  • Anonym (Jane)

Stämmer inte sången? Tror du att Jesus skulle vilja hindra barn från att få hjälp för att deras föräldrar är ateister? 

Jesus älskar alla barnen
    alla barnen på vår jord.
    Gul och röd och vit och svart,
    gör det samma har han sagt.
    Jesus älskar alla barnen på vår jord.
    Alla borde känna till,
    alla borde känna till,
    alla borde känna till,
    vem Jesus är.

• Anonym (Jane)
    Anonym (Ätakakan) skrev 2025-09-29 18:27:41 följande:
    Det stämmer. Och det är därför ateister ska lära sig respektera sånger som denna. Och förstå att Gud är liv och kärlek och omvända sig, och framförallt inte hindra sina barn från att komma till tro.

Nu frågade ju jag om Jesus inställning till att hjälpa barn till ateister, tex med en matkasse, inte med frälsning. 

Eftersom jag själv inte är troende eller kan bibeln särskilt bra, frågade jag AI om detta. Universal care for all people låter som om han visst skulle ha gett mat till ateister. 

The New Testament doesn't directly record Jesus interacting with self-proclaimed atheists, as atheism was rare in his time; however, 

his teachings of love, compassion, and universal care for all people, including those who rejected him, suggest he would have approached them with understanding and a desire for their salvation. He consistently showed love and forgiveness to those considered societal outcasts and sinners, indicating a consistent ethical approach rooted in his command to love one's neighbor, which implies non-believers would be included in that love. 

• Anonym (Jane)
    Anonym (Ätakakan) skrev 2025-09-30 10:37:56 följande:
    Flera här på forumet säger dock att AI inte alltid är någon tillförlitlig källa.

Som sagt, svenska kristna och framförallt präster är ofta konflikträdda och fega, därför anpassar de budskapet efter vad människor vill höra, och det är enligt Bibeln inte tillåtet. Det är väl klart att ateister gärna vill kunna glida på en räkmacka genom livet och bete sig hur de vill, och ändå bli räddade på yttersta domen, om det nu visar sig att Gud och Jesus, mot deras förmodan, finns.

Men se inom den amerikanska kristenheten förstår man att det inte funkar så. USA är också det land som legat i framkant i utvecklingen i västerlandet, och det beror mycket på att de haft den rätta Gudstron och inte sopat det hemska, som människor inte velat höra, under mattan och låtsas som att det inte finns.

Med Guds hjälp har de också därför lyckats besegra olika skurkstater som varit ett hot mot världsfreden.

Nej AI är naturligtvis ingen källa eller sitter på någon sanning, det är en dators logiska sammanfattningar och slutsatser av det material den har. Men det kan vara en viktig aspekt. 

Du tror alltså att Jesus inte skulle vilja hjälpa ateister, och det har du förstås rätt till att tro, religionsfrihet och tolkningsfrihet råder. Som tur är, är många kristna av en annan uppfattning men ingen av er har förstås rätt, detta är ingenting som kan verifieras. 

Svar på tråden Uttalade ateister bör inte få ta del av kristen välgörenhet.