Inlägg från: Anonym (Väldigtvanligt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Väldigtvanligt)

Ensam hela helgen igen :(

Väldigt vanligt att folk är ensamma idag och det är något många tyvärr får börja vänja sig vid. Särskilt om du är man och 40+ och inte haft något vidare socialt liv innan, bör du ställa in dig på att få fortsätta leva i ensamhet. Du kan ju alltid testa att dejta, men chansen är minimal att du får napp om du inte har något att erbjuda.

Bara att bita i det sura äpplet alltså.

Anonym (Ensamhetsuger) skrev 2025-09-26 20:23:34 följande:
    Ja det är nog vanligt, men det borde inte vara det. Jag vill gärna ta mig ur denna situation, främst med en livskamrat. Jag är inte 40+ ännu men jag är ju där om 1.5 år. Jag skulle gärna vilja vara en snäll pojkvän :( visa kärlek och även få kärlek. Kunna få en kram när man kommer hem ifrån jobbet. 

Vad anses att ha något att erbjuda? Har verkligen många människor något att erbjuda?
    Ååhh.. "livskamrat", det låter så gammeldags och utdaterat. Kan säga att det är sannerligen inte många som blir tillsammans pga "romantisk kärlek" idag. De flesta som blir ihop blir det av praktiska skäl, ELLER om det kan funka praktiskt, och för att man ska ha bra sex. 

"Livskamrat" låter som något som sjungs om i gamla dansbandslåtar.
    Anonym (Ensamhetsuger) skrev 2025-09-26 21:08:24 följande:
    Dom bryr sig inte så mycket, men jag träffar dom ibland. Jag vill också bli förälder som mina eventuellt barn kan hälsa på en dag.
    Anonym (Väldigtvanligt) skrev 2025-09-26 20:51:37 följande:
    Ååhh.. "livskamrat", det låter så gammeldags och utdaterat. Kan säga att det är sannerligen inte många som blir tillsammans pga "romantisk kärlek" idag. De flesta som blir ihop blir det av praktiska skäl, ELLER om det kan funka praktiskt, och för att man ska ha bra sex. 

"Livskamrat" låter som något som sjungs om i gamla dansbandslåtar.
    Dom flesta har ändå det till slut. Att alltid leva ungkarlslivet är tråkigt. Man vill kunna få en kram ibland. Ha någon att mysa i soffan med och såna saker.
    Jag förstår vad du menar. Men om du ska få något "riktigt" idag ska du ha klart för dig att konkurrensen är stenhård, inte minst på datingappar. Är det den romantiska kärleken du längtar efter måste du ha typ allt att erbjuda. Välbetalt jobb och god ekonomi, ett snyggt utseende, välklädd, personlighet, humor, kunna bjuda på dig själv, ja allt.

I annat fall kan du på sin höjd vänta dig ett ONS någon gång ibland.
    Anonym (G) skrev 2025-09-27 00:23:09 följande:

Börja en språkkurs eller danskurs, det är mest kvinnor där. Även om du där bara blir vän med gifta Berit 51, kanske hon har en hot lillasyster i lämplig ålder eller om du drar med Berit på krogen kanske någon dam i lämplig ålder vågar prata med dig eftersom du inte ser lika desperat ut i Berits sällskap. 

Finns väl knappast några 51-åringar som heter Berit idag? 70-80-åringar däremot.
    Anonym (Kvinna med koll) skrev 2025-09-27 13:12:26 följande:

Det här är inte första tråden du startar, va? Det är tufft att känna sig ensam, men om du fortsätter på samma sätt kommer du fortsätta vara ensam och starta en ny tråd snart igen.

Jag tror att du är ensam bland annat för att du bor i Stockholm. Stora städer är alltid fulla med folk, och då försvinner en introvert och blyg person som du i mängden. Det finns givetvis andra som är introverta och blyga precis som du, men de försvinner också i mängden och förblir osynliga också för dig.
    Det är dags att flytta från ensamheten! Du behöver flytta någonstans där du faktiskt är en person och inte bara en i mängden. Småorter, byar och landsbygd is the shit för din del! En ny granne i byn kommer väcka positiv nyfikenhet, folk hälsar på dig, småpratar, och så småningom frågar om du vill sitta i styrelsen för bygdegårdsföreningen eller vara tränare åt fotbollsknattarna. Ditt politiska parti i kommunen vill säkert ha nya medlemmar, det är ju val nästa år, perfekt sätt att få en egen plats i den sociala väven! Kanske hittar du en partner, kanske inte, men du blir någon, en person och inte bara en osynling.

Precis, hade TS istället bosatt sig i glesbygden hade han kanske hamnat på en ort där "alla känner alla" och då hade det varit betydligt enklare för honom att träffa folk.
    Anonym (felvänt) skrev 2025-09-27 16:27:39 följande:

Så många, framför allt män, vill hitta en partner för att få ett liv. Men det de egentlgien behöver göra är att skaffa sig ett liv för att hitta en partner.

Du bort i STOCKHOLM! Det finns en halv triljon saker att göra på helgerna. Om du börjar göra de sakerna så kommer du också träffa folk, och om du börjar träffa folk kommer du med tiden få bekanta, som kan bli vänner som kan bli eller leda till att du får en partner.

Nu har i princip en hel helgdag gått. Vad har du gjort TS? Suttit och väntat på att en partner ska kliva in genom dörren?

Ganska typiskt män att inte söka sig till sociala sammanhang, även om de har många sådana i sin närhet. Jag har alltid undrat om det beror på att de inte vågar eller om de tycker det är jobbigt att synas bland andra.
    Anonym (Nina) skrev 2025-09-27 08:46:47 följande:

Herregud, säger jag bara när jag läser denna tråd. Inte för att jag betvivlar att det verkligen finns sådana människor. Människor är verkligen ytliga och falska idag. Majoriteten i alla fall.

Varför i hela fridens namn vill man ens bemöda sig med det? Kan skatta mig lycklig som är frivillig singel.

Jag tror det är svårare när man närmar sig 40, och aldrig haft en partner. Jag ska vara lite ärlig med dig nu TS, från ett kvinnligt perspektiv. För män här kan inte svara för kvinnor och deras livsöden.

Dom flesta kvinnor i min ålder, jag är över 40. Lever oftast frivilligt som singlar. Jag har haft tidigare relationer med män , och jag har trauma i min bakgrund. Men jag har noll romantiskt intresse av män längre och kommer leva ensam tills jag dör.

Jag har god relation med båda mina föräldrar och syster. Det är viktigt,  dom kommer inte finnas för evigt i alla fall. Speciellt inte mina föräldrar. Tycker det är en red flag när en man inte gör det. Om det inte handlar om om något som hänt under barndomen/som äldre etc. Att man tagit avstånd pga av det.

Jag är dessutom frivilligt barnfri och vill inte ha någon man (giftemål) Det börjar bli vanligare. Så att alla finner en livspartner är strunt. Om man ser till samhället. Skiljer/separera dom flesta och det är fullt med varannan vecka föräldrar. Det är ofta inte så rosenskimrande som det låter, det där med familj, om vi ska vara realistiska.

En man kommer svara dig att dom flesta lever ihop utan romantisk kärlek och av praktiska skäl. Det finns det säkert. Men dom flesta kvinnor väljer med omsorg och för att dom är kära. Vi befinner oss inte i någon vilda västern på 1800-talet, där kvinnor faktiskt tvingades att gifta sig av praktiska skäl.

Kan även trösta dig med att SCB har statistik som visar att allt fler kvinnor runt 30-års åldern lever som singlar. Sverige är också det land med högst singelhushåll. Så nog finns det människor som lever frivilligt ensamma. Alla är det inte ofrivilligt.

Oftast är 99% män och som skriver dess trådar om ofrivilligt ensamhet. Mitt enda förslag är att du engagerar dig i aktiviteter och hobbies med andra människor. Möjligt att du kan träffa någon där. Men jag är en sådan kvinna, och vi söker oftast inte. 

Fast vissa av oss kvinnor har valt bort romantisk kärlek just för att vi blivit svikna innan och trott att det handlat om kärlek när mannen mest velat ha en sexdocka och passupp (någon som tar hand om hushållet). Så för min del söker jag bara män för tillfälligt sex numera. Skulle jag vilja bli ihop med en man "köper jag inte grisen i säcken" utan försöker se de praktiska fördelarna med ett förhållande, och det är många kvinnor som gör så idag.
    Anonym (?) skrev 2025-09-30 13:25:53 följande:
    Så sammanfattningsvis.
    Du är ensam utan socialt liv
    Dit liv består av jobb och titta på sport
    Du vill ha en flickvän/partner att fylla upp tomrummet i ditt liv
    Du har väldigt lite att erbjuda förutom en snäll man och många kramar
    Du är inte beredd att investera något eller färändra något som skullle underlätta för dig att träffa en flickvän

En sak till - hur många trådar på detta tema har du startat?
    Det brukar väl vara ganska gängse för ensamma män som hänger på FL att de inte har så mycket att erbjuda och att de inte gärna ger sig ut i sociala sammanhang där de skulle kunna träffa någon. Om de åtminstone kunde gå utanför dörren och börja socialiera med folk skulle nog mycket vara vunnet för dem.
    Anonym (som en dans) skrev 2025-10-01 18:56:10 följande:

Dans är svåröverträffat för att komma nära kvinnor. Då menar jag inte club och disko utan det som kallas sällskapsdans. dvs Foxtrot och bugg. Ta reda på en dansklubb och gå kurser. Det är trevlig, nyktert, kramar till musik samt alltid ett stort kvinnoöverskott. Som 40-åring kommer du nästan sänka medelåldern. Varför inte prova folkdans om du är åt det hållet. Gå en kurs och gå ut på danser.

Fast det är väl mest 60-plussare som dansar bugg, foxtrot och "sällskapsdanser" numera?
    Anonym (Polipp) skrev 2025-10-02 07:27:39 följande:

Tittar man på bilder från dansbandsveckan i Malung ser det inte ut så. 

Folkdans (pardans) har jag gått på ibland och det är åldersblandat. Men folkdanslagen (uppvisningsdanser i folkdräkt) är ofta 70+. 

Malung, ligger inte det typ i Norrland? De lever väl lite i det "förgångna"?
    Anonym (Kvinna med koll) skrev 2025-10-02 15:06:53 följande:
    Malung ligger i typ Dalarna, som typ tillhör Svealand. Dansbandsveckan är en stor festival, där folk från hela landet träffas för att dansa järnet. Inte bara dansa, det säljs oerhört mycket kondomer i trakten den veckan...
    Det vore något för TS!

Är det kanske du själv som lever i det förgångna och inte har koll på vår samtida populärkultur?
    Dalarna känns ju också lite sådär.. avlägset. Men du har säkert rätt i att det vore något för TS, jag får känslan av att han inte är så nogräknad. ;)
    Anonym (Jessa) skrev 2025-10-02 22:49:29 följande:
    Oj! Här haglar det fördommar! Snarare från 20 år och uppåt.
    Anonym (Väldigtvanligt) skrev 2025-10-02 13:45:24 följande:
    Malung, ligger inte det typ i Norrland? De lever väl lite i det "förgångna"?
    Skulle nästan tro att du är Anna Kinberg Batra 28 år gammal "stockholmare är smartare än lantisar". Lägg ner fördomarna är ett bra tips. 

Malugnsborna lever knappast i det förgågna även om de inte bor i ett tätbebyggt område, det verkar du däremot göra med dina fördommar. 

38 mil från Stockholm, ungefär samma avstånd som det är mellan Stockholm och Jönköping om det ger dig ett bättre perspektiv?Dansbansveckan är en av de största dansveckorna på året. Varje kväll har de 6 dansbanor med två dansband på varje bana. Ett snitt på cirka 4400 besökare/kväll, som är från 20 år och uppåt +70. Stor spännvidd! 

Men det finns fler dansbandsveckor. Vet i alla fall att det finns en på Öland och en i Sunne. 

Tyvärr kan jag inte dansa, annars hade jag glatt åkt dit också. 

Stockholmare är för det mesta smartare och mycket mer trendmedvetna än lantisar :) Men lantisar har ofta ett behov av att försvara sin bonnighet och sitt bakåtsträvande tänk med olika "argument". Öland är en turistö, så jag är inte förvånad över att man har allehanda turistattraktioner, såsom gammeldans där. 

Jönköping är en förhållandevis modern stad, även om hälften av befolkningen där sägs vara religiösa. Malung är ju en sån där ort man hört om någon gång ibland men inte låtit fastna i minnet.
    Där ser man. Men jag är ändå inte förvånad. Unga långt ute på landet och i glesbygd har en större benägenhet att ta efter äldre människors åsikter och beteenden. Det beror ofta på en relativ frånvaro av urbana och mer moderna miljöer, så de unga har liksom inte så mycket att relatera till.
    Anonym (Du igen) skrev 2025-10-03 08:25:32 följande:
    I och för sig stämmer det att man är mindre anonym på landsbygden, men i större städer är det å andra sidan betydligt enklare att hitta människor som delar ens intressen. Det är i alla fall min erfarenhet.
    Så är det. Är själv uppväxt delvis på landsbygd/ glesbygden och redan i tonåren ledsnade man snabbt på hur lite möjligheter och ställen det fanns för oss unga, mer än sådant som var sportrelaterat. Förutom sport och hembygdsförening var det väl bara PRO som återstod, typ. Flyttade därför tidigt till en större stad, och skillnaden var verkligen som natt och dag. 
    Anonym (Du igen) skrev 2025-10-03 10:41:50 följande:
    Det beror på att han inte vill anstränga sig för att hitta nya aktiviteter där han skulle kunna träffa människor. Han har startat många trådar där han fått massor av tips, men vill inte ta till sig något av det utan bara fortsätter att gräva ned sig i självömkan. Han vill inte ens söka professionell hjälp för sitt mående.
    Ganska signifikativt för ensamma män på FL. De fastnar på forum och sociala medier och tror att någon ska vara vänlig nog att hjälpa dem, men tar inte fasta på det folk skriver, och går inte utanför dörren och provar sina vingar.
    Anonym (Ensamhetsuger) skrev 2025-10-03 13:42:26 följande:

Ni har rätt i att jag inte har någon riktig energi till att ta tag i detta problem. Jag är mentalt slut och har gett upp och tappat hoppet.

Nu ska jag fundera på om jag orkar fortsätta leva såhär eller inte.

Man up! som man säger. Du klarar mer än du tror. De flesta ofrivilligt ensamma mäns största problem är latheten. Men du väljer förstås själv.

Det är MÅNGA som är ensamma och känner sig ensamma idag, så du är verkligen långt ifrån "ensam" om det. Jag kan tycka att det är ett I-landsproblem när svenska män som har det så bra i övrigt säger att de vill ta livet av sig bara pga ensamhet, som de dessutom inte gör något aktivt själva för att bryta.

Du har jobb och bostad. Det finns de som inte ens har det. Se till vad du faktiskt har istället för vad du saknar. Och att bara sitta hemma framför skärmen och tycka synd om dig själv gör varken till eller från.

Svar på tråden Ensam hela helgen igen :(