Inlägg från: Anonym (Emy) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Emy)

Kär i vän

Anonym (Hjälp) skrev 2025-09-27 10:13:49 följande:
    Helt sant . Jag saknar att vara på dejt med min man och göra saker ihop. Han lägger all energi på annat än mig. Hans hobbies och vänner får mer uppmärksamhet än mig. Jag har nått en punkt där jag vill men inte med honom längre. Trött på att alltid få smulor från honom. Jag fattar att min vän ser kär ut men kommer inte vilja ha nåt med mig på de viset, statistiken talar sitt tydliga språk

Där har du roten till dina känslor. Med största säkerhet anledningen till att du blivit förälskad i en annan. Har du försökt förmedla ditt missnöje till din man? I så fall, vad blev responsen?

Om du inte blir sedd och känner att partnern hellre lägger sin energi på andra/annat, är det inte konstigt att du transfererat över dina känslor på en som ser dig. 

Tänk noga efter om du vill ha en separation eller om du vill ha tillbaka din man som den han en gång var.  Om du vill det sistnämnda, ställ ultimatum att ni måste börja ägna er mer åt varandra, eller så lämnar du. Kanske kräva att ni söker parterapi om ni ska fortsätta?

Frågan är även varför din man lägger energi på annat än dig. Någonstans har ni tappat varandra, kanske börjat tagit varandra förgivna . Ni måste börja kommunicera mer eller gå skilda vägar ( om det gått så långt att han/du inte är intresserade av att laga relationen). 

Förälskelsen är troligen ett orsak av era relationsproblem. Men lägg inte din energi på att reda ut det ännu. Börja i rätt ände och ta reda på om du vill vara kvar i din relation först, och vad som då krävs för att du ska vilja stanna. 

• Anonym (Emy)
    Anonym (Hjälp) skrev 2025-09-28 20:20:44 följande:

Om jag ska avsluta relationen med vännen istället och försöka ordna upp mitt liv med mannen igen, trots deja vun. Hur kan jag göra så det inte blir konstigt? Vi har umgåtts som par jättelänge alla fyra, med barn. Man kan inte bara sluta tacka ja till allt och det, vi ses ju var och varannan vecka nu.

Det låter väldigt jobbigt för dig att behöva träffa vännen konstant, när du känner som du gör. Jag antar att det blir svårt att komma med ursäkter för att slippa undan de träffarna?

I annat fall så behöver ni börja jobba på att hitta tillbaka till varandra. Då kommer ?troligen? de känslorna avta, och med tiden minska. Försök också tänka på hur du skulle uppleva om du levde med en man som tåflörtar med en annan kvinna. Ju mer negativa saker du fokuserar på, desto större chans att du kan vända känslorna. 

Du måste först bestämma dig. Är din nuvarande sambo värd att satsa på, gör då det. Det kan hända att ni båda är klara med ert förhållande och då är det kanske ingen idé att rädda förhållandet. 

Troligen är inte vännen mer än någon som uppfyller det din man inte längre gör. Det är risk att du romantiserar hans betydelse. För jag tror inte du inkluderar hans flörtande med andra, när han är i ett förhållande. Det är inget konstigt att man gör så när ens förhållande gör en missnöjd. När man inte känner sig älskad, sedd och hörd.

När du bestämt dig för vad du vill, jobba då på förhållandet eller lämna. Om du väljer att lämna så kan du se tiden ann. Ifall vännen väljer att lämna så kan ni känna efter om ni verkligen passar varandra, eller om det bara var en livboj på väg ut ur förhållanden som redan var döda.

Svar på tråden Kär i vän