• Anonym (Help out)

Underhållsbidrag vs våld?

Mina barns pappa har inget umgänge med barnen på g a olämplig som förälder. Det medför att jag och barnen har varit och fortfarande är väldigt utsatta för ekonomiskt våld/utsatthet. Bland annat vägrar pappan betala underhåll. Jag har valt att inte "strida" om det då jag har en förhoppning om att pappan till slut "släpper taget". Om han får ett krav på underhåll på sig, vilket han garanterat skulle få om jag väcker talan i domstol då han tjänar 3 ggr så mkt som jag, så tror jag att han kommer strida mer. Samtidigt är det ju barnens rätt och det är galet att man ska komma undan m h a våld och hot. 
    Hur hade ni gjort? Nån som har några kloka tankar? Jag ruineras p g a alla hans påhitt vilka ofta leder till rättegångar, advokatskostnader, frånvaro från jobb, VAB m m. Barnen drabbas ju indirekt av det. Hjälp... Ska jag skita i att väcka frågan om underhåll eller ska jag kräva det för barnens skull? Vi har klarat oss utan i fyra år nu, men mina besparingar går åt till advokater och frånvaro från jobbet. Pengar som egentligen skulle gå till cår familj/mina barn.

• Svar på tråden Underhållsbidrag vs våld?
  • Anonym (Help out)
    EpicF skrev 2025-09-27 12:15:31 följande:
    Det är inte de som ska tycka något. Du är den som bestämmer om du vill och söka underhållsbidrag. Riskera mer tjafs och våld. 

Fråga du ska ställa dig vad är värd mest? Pengar eller en tillvaro utan bråk etc?

I ditt fall så hade jag struntar i underhåll. 
    Ja, jag resonerar som du och har gjort hela tiden fram till nyligen. Det är ju samtidigt barnens rätt, inte min. 
  • Anonym (Help out)
    EpicF skrev 2025-09-27 14:52:54 följande:
    Barnets rätt är att få ha umgänge med sin pappa. 

Underhållsbidrag/underhållsstöd är inte barnets pengar utan ska täcka pappans del av försörjningen. 
    Precis. Så om pappan skiter I att försörja barnen är det ju deras försörjning som blir bristfällig. 
Svar på tråden Underhållsbidrag vs våld?