• Elfbar

Dags för förskola - rimligt schema?

Nu är det dags för vår, snart, (fyller år i början av november) lilla 2 åring att börja på förskolan. 

Både jag och min sambo har hederliga gamla knegarjobb. Med allt vad det imen är, både när det kommer till lön och arbetstider. 
       Vi har dock bestämt oss för ett min sambo ska gå ner något i tid för annars hade vår dotter fått vara på dagis ca. 9h per dag. Undantag onsdagar då hon alltid kommer vara hemma med åtminstone en förälder.

Nu undrar jag hur andra här tänker. Känns detta ?lagom? för en 2 åring:

Måndag - Tisdag: 7.30-15.30

Onsdag: Hemma

Torsdag: 07.30 - 15.30 (Kan hämtas tidigare av farföräldra)

Fredag: Varannan vecka. 9.30-15.30 / 12.30 - 16.30 (Kan hämtas tidigare av farföräldra) 

Självklart hade vi velat ha henne kortare dagar, men för tillfället ej möjligt. 

Tar gärna emot tankar och synpunkäer från alla håll! 

• Svar på tråden Dags för förskola - rimligt schema?
  • Anonym (X)

Vår dotter började förskola när hon var 1.5 år. Jag jobbar skift och i genomsnitt 4 vardagar per vecka. 
    Han på annan ort. Så det kunde ibland bli tre vardagar då hon var där mellan 06.00 till 16.45 som längst. Och så någon dag när hon var där från 10.30-17.00 
    Visst var hon trött efter långa dagar men samtidigt så går det inte lösa på annat sätt så går det inte. Dom får ju sova på dagen och gå undan och vila också. 

• TvillingmammaVästgöte

Låter som ett toppenbra schema tycker jag!

Elfbar skrev 2025-09-28 13:51:06 följande:
    Dags för förskola - rimligt schema?

Nu är det dags för vår, snart, (fyller år i början av november) lilla 2 åring att börja på förskolan. 

Både jag och min sambo har hederliga gamla knegarjobb. Med allt vad det imen är, både när det kommer till lön och arbetstider. 
       Vi har dock bestämt oss för ett min sambo ska gå ner något i tid för annars hade vår dotter fått vara på dagis ca. 9h per dag. Undantag onsdagar då hon alltid kommer vara hemma med åtminstone en förälder.

Nu undrar jag hur andra här tänker. Känns detta ?lagom? för en 2 åring:

Måndag - Tisdag: 7.30-15.30

Onsdag: Hemma

Torsdag: 07.30 - 15.30 (Kan hämtas tidigare av farföräldra)

Fredag: Varannan vecka. 9.30-15.30 / 12.30 - 16.30 (Kan hämtas tidigare av farföräldra) 

Självklart hade vi velat ha henne kortare dagar, men för tillfället ej möjligt. 

Tar gärna emot tankar och synpunkäer från alla håll! 

• Anonym (Förskollärare och mamma till 3)

Är ni trygga att lämna så fungerar långa dagar.

Personaltätheen är som bäst 8-16 på de flesta förskolor.

• Anonym (S)

Jag tycker att det ser ut som ett bra schema! Att vara ledig på onsdagar blir nog väldigt bra. Tror det är bättre än att korta ner alla dagar. 

• Elfbar
    Anonym (Förskollärare och mamma till 3) skrev 2025-09-28 22:44:35 följande:

Är ni trygga att lämna så fungerar långa dagar.

Personaltätheen är som bäst 8-16 på de flesta förskolor.

Oj! Räknas 07.30-15.30 som ?långa dagar?? Tycker vi har det riktigt lyxigt som kan hämta så tidigt. 

Dom allra flesta jobbar väl absinten 07.00-16.00 eller 08.00?17.00.

Men som sagt, hade såklart hellre haft henne där kortare dagar. Men det är väldigt svårt för dom flesta att få ihop skulle jag gissa på.

• TvillingmammaVästgöte
    Elfbar skrev 2025-09-29 15:23:58 följande:

Oj! Räknas 07.30-15.30 som ?långa dagar?? Tycker vi har det riktigt lyxigt som kan hämta så tidigt. 

Dom allra flesta jobbar väl absinten 07.00-16.00 eller 08.00?17.00.

Men som sagt, hade såklart hellre haft henne där kortare dagar. Men det är väldigt svårt för dom flesta att få ihop skulle jag gissa på.

Nej, det är inte långa dagar. Helt OK. 
  • Elfbar
    Anonym (S) skrev 2025-09-28 22:50:14 följande:

Jag tycker att det ser ut som ett bra schema! Att vara ledig på onsdagar blir nog väldigt bra. Tror det är bättre än att korta ner alla dagar. 

Ja väldigt lyxigt att vi har en ledig dag mitt i veckan. Känns skönt. 

• Anonym (H)

Istället för en helledig dag, kanske minska tid dom andra dagarna? 

• Anonym (H)
    Anonym (H) skrev 2025-09-29 15:45:14 följande:

Istället för en helledig dag, kanske minska tid dom andra dagarna? 

Detta var ett tips från personal på våra barns förskola. Bättre med kortare dagar än en ledig dag och övrigt långa dagar
Svar på tråden Dags för förskola - rimligt schema?