• Blåelden

Är det viktigt för er att äta hållbart

När jag var yngre förstod jag aldrig grejen med att äta eko. Tänkte att skitsamma om fågeln haft en pinne eller inte att sitta på. Idag efter utbildningen från ai så förstår jag att mitt liv blir inte hållbart eller hälsosamt om jag hela tiden stoppar i mig saker som levt osunt. Inte minst framgår detta i fettsyrebalansen. Kort sagt det jag har på tallrikens ohälsa (må vara grönsak eller fågel) blir min ohälsa

• Svar på tråden Är det viktigt för er att äta hållbart
  • Anonym (?)

Jag försöker hålla en balans mellan hållbarhet, hälsosamt, ekonomi, matglädje, tid.

• Anonym (S)

Jag handlar inte eko, däremot försöker jag handla riktig mat, inte färdigmat. Så rena livsmedel så möjligt, så korta innehållsförteckningar som möjligt.
    Undviker/handlar aldrig juice, flingor, sötad yoggie och annan mat med mkt socker i. Äter ungefär halva tallriken med frukt och grönsaker, andra halvan vanlig hemlagad mat. Magen mår bra, vikten håller sig. 

• Anonym (Linda)

Jag har ätit så ekologiskt, närodlat etc som jag har råd med i trettio år nu (mitt vuxna liv), men inte i första hand för min hälsa utan för att det ska finnas en väld kvar åt de som kommer efter mig. 

• Jemp

Jätteviktigt. Bland det allra viktigaste vi kan göra för miljön. 

• Anonym (Förvirrad)

Tycker att det är så många saker som är viktiga samtidigt så det är svårt att göra bra val. Lätt att bara bli trött och strunta i det. Inte alltid hälsa, djurskydd, klimat, ekonomi, Sveriges självförsörjning mm kan komma överens. 

Ett exempel är foder som minskar utsläppen. Klimatsmart men förbjudet vid eko. Närodlat måste inte vara bra, osv. Känns ibland som att man måste läsa på i detalj och det blir för tidskrävande och ointressant. 

• Anonym (ff)

Din besatthet av AIs kostråd börjar bli tröttsam.

• Tecum

Hållbart för mig är att köpa svenskt och att matvarorna har bra kvalité. Ekologiskt har ingen betydelse, det är bara dyrare och inte mer hållbart än konventionellt så länge det är svenskt.

• Anonym (Linda)
    Tecum skrev 2025-09-29 17:33:46 följande:

Hållbart för mig är att köpa svenskt och att matvarorna har bra kvalité. Ekologiskt har ingen betydelse, det är bara dyrare och inte mer hållbart än konventionellt så länge det är svenskt.

Det där är verkligen en viktig grej att komma ihåg. Bananer, tex, blir aldrig miljövänliga eftersom de odlas så långt härifrån. 
Svar på tråden Är det viktigt för er att äta hållbart