Hur får jag veta om jag får bli gravid igen (komplikation efter snitt)
Jag födde med halvakut kejsarsnitt i början på året och när de tog ut barnet sprack livmodern upp ner mot livmodertappen. Jag visste inte om det förrän jag läste journalen. Det stod också att livmodeväggen är tunn. På BB frågade jag en barnmorska vad det innebar och jag frågade också om det är så att jag inte borde bli gravid igen. Hon sa att jag skulle fått veta direkt om det var så att jag inte får det men att det är viktigt att jag väntar ett år iallafall om jag vill försöka bli gravid. Min barnmorska på MVC sa ungefär samma sak sen på återbesöket.
Jag har inga planer på fler barn just nu, det här var inte mitt första. Om jag ska ha fler så vill jag vänta ganska länge känner jag, jag är 38 men jag kan leva med att det kanske inte går isåfall.
Men jag har funderat lite på det här, jag skulle vilja veta säkert om jag ens ?får? bli gravid igen. Kan en vanlig gynekolog som tittar med ultraljud avgöra det eller skulle jag behöva prata läkarna som gjorde snittet som har sett inuti? Eller kan jag lita på att jag hade fått veta om jag inte får det?
Är det så att jag inte får bli gravid har jag tänkt att det nog är bäst att jag steriliserar mig men är inte redo att göra det annars eftersom jag inte är helt säker på att jag är klar. Tacksam för svar om någon vet eller kan ge råd.