• Anonym (nöt och sött)

vad hände innan den 11e Sept?

Jag vet inte hur jag ska sortera denna fråga, men det får bli just politik. Min fråga är: vad hände innan det 11e september? Hur påverkade det oss i Sverige? Jag vet att det är längesedan, men undrar hur det gick till i vårt land innan den dagen. Och jag vet inte var jag ska fråga detta någonstans. Jag hade funderat på den händelsen för några dagar sedan och googlade upp vad som hände innan den dagen då.

• Svar på tråden vad hände innan den 11e Sept?
  • Anonym (?)

Den 10 september tog jag tåget till jobbet. När jag jobbat klart åkte jag hem och åt middag

• Anonym (Hm)

Vad menar du med vad som hände? Hur folket levde, hur politiken såg ut eller specifika händelser på nyheterna? Du får nog ta upp frågan med Chatgpt 

• Anonym (Inte så mycket ?)

Säkerheten på flygen var möjligen inte lika rigorös då. Annars vet jag inte vad du veta mer om, läget i världen eller i Sverige, och exakt vad?

Annars var det en chock som förändrade världens syn på hur lite som behövs för att ställa till en extrem skada. Hur få personer det behövdes, om de är villiga att sätta livet till. 

• cosinus

Jag vet inte om det hände så mycket alls. 

Men som någon skrev, det var ju inte lika mycket säkerhet på flyget. Men det har ju ändå gått tillbaka mycket igen. I början precis efter var det ju supernoga med legitimation på varje som gick ombord. Nu kollar de ju aldrig leg innan man kliver på flyget inrikes. 

Jag var vuxen då och jobbade så jag har inga problem att minnas. Men förstår inte riktigt specifikt vad du frågar efter.

• Anonym (nöt och sött)
    Anonym (Inte så mycket ?) skrev 2025-09-30 15:16:28 följande:

Säkerheten på flygen var möjligen inte lika rigorös då. Annars vet jag inte vad du veta mer om, läget i världen eller i Sverige, och exakt vad?

Annars var det en chock som förändrade världens syn på hur lite som behövs för att ställa till en extrem skada. Hur få personer det behövdes, om de är villiga att sätta livet till. 

det jag tänker på är hur det påverkade i Sverige den dagen och innan dess som jag försöker komma fram till, alltså politiskt och säkerheten 🤔
  • Anonym (Abc)

Jag vet att vi inte oroade oss särskilt för terrorism innan dess i alla fall.

• Anonym (Fågel)

Du kan alltid söka något liknande på Google.

1: Year 2001.
    2. What happend in the world day before 9/11.
    3. What happend before 9/11 in sweden.
    4. What was the conceqences of 9/11 in sweden.

• Anonym (Old)
    Anonym (nöt och sött) skrev 2025-09-30 14:47:00 följande:
    vad hände innan den 11e Sept?

Jag vet inte hur jag ska sortera denna fråga, men det får bli just politik. Min fråga är: vad hände innan det 11e september? Hur påverkade det oss i Sverige? Jag vet att det är längesedan, men undrar hur det gick till i vårt land innan den dagen. Och jag vet inte var jag ska fråga detta någonstans. Jag hade funderat på den händelsen för några dagar sedan och googlade upp vad som hände innan den dagen då.

Du fick mig just att känna mig lastgammal... 

Hursomhelst.

En kollega från Iran sa att innan 9/11 var det inga problem för dem att åka till ex USA. Hennes son jobbade där till och från redan innan 9/11. Efter så åkte han på väldigt mycket mer kontroller än sina svenska kollegor. 

Innan var folk mer genuint intresserade av deras historia,  varför de hamnade här osv. Efter fick de blickar och misstänksamhet på grund av något andra gjort. 

Flyget var inte lika rigoröst som någon skrev ovan. 

Skulle säga att man kunde vara misstänksam innan mot främlingar ja, men det blev än mer efter. 
  • Dr Nail

Idag är 30 september, så 11 september var för ca. 2.5 veckor sedan. Det som hände innan var att sommaren tog slut. Semesteryran likaså. De flesta kom tillbaka in i hamsterljulet och samhället började fungera igen. Dock var det fortfarande ovanligt varmt för den tiden på året. Svampsäsongen peakade. 

Svar på tråden vad hände innan den 11e Sept?