Hur ska jag kunna hjälpa - orosanmälan?
Hej!
Jag vet inte hur jag ska kunna hjälpa min systers barn...
Föräldrarna separerade förra sommaren. En mycket jobbig separation där min syster blev lämnad av sin man efter flera års dåligt förhållande. Han hade dessutom träffat en ny framkom det senare.
Hon var helt under isen länge efter detta, men har sakta kommit iordning med boende och ekonomi efter detta. Men något som inte har blivit ordning på är relationen till exet. De har inte kunnat prata med varann under separationen och inte heller efter. Det är konflikter hela tiden. Barnen är mellan 9-15 år. Äldsta dottern vill inte alls bo hos sin pappa och känner sig bortvald. Vill inte alls föröka få det bli bra heller. De andra barnen blir lidande av detta och spelar föräldrarna mot varandra. Min syster har hakat upp sig på exets nya fruntimmer och pratar illa om henne och exet till och inför barnen. Jag har vid ett flertal tillfällen försökt att prata med henne om detta, men hon tycker inte att hon gjort något fel och är bara ett offer som inte vill att relationen mellan barnen och pappan ska bli bra känns det som.
Jag vet inte vad jag ska göra, något måste ju ske så här kan de inte ha det! Barnen mår verkligen inte bra!
Har funderat på att göra en orosanmälan så att något händer. De har varit i kontakt med SOC och kuratorer innan, men det har inte hjälpt. Det känns inte som hon vill att det ska bli bra av någon konstig anledning.
Hur hade ni gjort?