Inlägg från: Anonym (Lion) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lion)

Hur ska jag kunna hjälpa - orosanmälan?

Låter som att hon behöver hjälp att komma vidare. Det är en process att släppa när man har blivit illa behandlad och självklart är det extra svårt eftersom hon måste ha kontakt med den som gjorde henne illa. 

Om jag ser till mig själv när folk betett sig illa mot mig så har jag ett behov av att få bekräftat av andra att jag är ett offer, att det var orättvist det som hände och att det inte var mitt fel. Sen kan jag gå vidare. Det låter som att din syrra är kvar i fasen där hon behöver få andras bekräftelse i att han gjort fel. Det hon gör fel är så klart att tycka att hennes barn ska stå för den biten. Det är inte barnens jobb. 

Prata med din syster om att hon behöver älta det här med någon annan än barnen. Barn och unga har ofta lättare att acceptera situationen och gå vidare. Din syrra måste låta barnen fågå vidare och så får hon älta med tex en kurator tills hon känner att det är klart. Och det kan man inte heller hålla på med hur länge som helst. Man måste se framåt. Hon kan få hjälp av sina barn med det. Inte genom att prata med dem utan genom att låta sig inspireras. 

Svar på tråden Hur ska jag kunna hjälpa - orosanmälan?