Inlägg från: Anonym (Kraft till dig!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kraft till dig!)

Tror han är psykopat, han har isolerat mig från alla. Polis är uteslutet, var kan jag ringa för att prata?

Ja, på Kvinnofridslinjen ska de känna till hur kontrollerande män fungerar. De ska svara dygnet runt tror jag.

Psykopatiskt beteende, eller antisocial personlighet i relationer, ofta gör de så här:

Ofta växlar de mellan värme och kyla gentemot partnen.

Först sa de mest positiva saker till dig, sedan ändrades det till det negativa.

Ser till att isolera offret, så att personen inte kan få stöd av andra.

Snackar gärna ner partnen inför andra människor.

Ja, de tycker att allt som blir fel är ditt fel, aldrig psykopatens fel.

Ofta ljuger de  rätt mycket. 

Kan vara trevliga utåt mot andra, medan en del är mer buffliga.

De tar gärna kontroll över din ekonomi också, säger att du är värdelös på att ta hand om pengar. 

Ibland börjar de, förutom de psykiska trakasserierna, också knuffa eller slå dig.

Till slut litar du inte på dig själv längre och ditt eget omdöme. Tappar kraft och känner dig svag. 

Kan bli farliga om de känner att du glider ur deras grepp. Säg aldrig att du gör slut om du inte har någon annan person med dig som skydd. Luras inte att umgås ensam med dem efter det att du har gjort slut.

Ja, många av dem tycker att det är roligare att bryta ned en stark person. 

Vill du diskutera psykopater så tänker jag att en psykolog kan vara den rätta proffesionen att vända sig till.

Finns ibland på vårdcentraler. Man har rätt att byta till en annan vårdcentral i regionen, om din inte har en psykolog.

Andra spelar på offerrollen och hänvisar t.ex. till påhittade sjukdomar eller överdriver sådana symtom som de har.

Ibland kan människor ha en partner som är narcissist eller har Asberger. Då kan de börja fundera på om partnen har psykopatdrag, men då är det något av de andra tillstånden istället som försvårar samlivet. 

Så kolla upp de diagnoserna om du inte tycker att psykopatbeteendena stämmer på din partner.

Psykopat + missbrukare till partner. Förstår om du känner dig helt slut. 

Försök att få kroppen att fungera i ett första steg. Regelbunden mat och sömn, ja du vet de vanliga råden. 

Har ni någon kvinnojour eller kvinnohus där du bor? Flera har ju fått stänga, tyvärr.

Om en person som svarade dig  på Kvinnofridslinjen var dålig, så kan en annan förstå och vara mer kunnig. 

De som är missbrukare får ofta ett psykopatiskt beteende därför att få tag i droger har högst prioritet för dem. De tappar all vanlig moral. Precis som en psykopat.

Kan använda matpengarna som de skulle köpa mat till barnen för till sprit t.ex. Går inte att lita på och håller andra nere med ständig kritik.

Ett nytt psykiskt mående bygger man med små pyttesteg, och lite bakslag ibland, under flera år. Men någon gång måste man ju börja resan.

Ja, han ska absolut lämna nycklarna i lådan! Ni måste vila från varandra! 

Jag är inte han, det är jag som skriver om olika diagnoser i den här tråden.

Det är ingen id'e att vi pratar på telefon, för jag vet inget alls om hur man gör när man vill att någon annan ska lämna lägenhetsnycklarna, men samtidigt inte vill ringa polisen om personen inte gör det.

Jag har aldrig jobbat på kvinnojourer heller. 

Kan du byta lås eller bor du i andra hand? 

Kan låssmeden montera ett extralås? Som ett sjutillhållarlås eller liknande? 

Det var väl att han hade flera år i fängelse som satte stopp för arbetet antar jag, sådant kan ha betydelse i vissa jobb. 

Mår du dåligt psykiskt kan du tala med den nationella Hjälplinjen som har telefonummer 90390. Mår du riktigt dåligt så brukar det finnas en psykiatrisk akutmottagning på de större sjukhusen. 

Slå också på Kvinnohus på internet och se om det finns något i närheten av där du bor. De ska ha vakter. Men det är inte säkert att de har plats.

Men det finns ju härbärgen också. Airbnb om du har råd. 

Du kan gå in och radera dina konton här på internet på ställen som Familjeliv, och sedan skapa ett nytt konto som bara du har lösenordet till.

Anonym (Ts) skrev 2025-10-01 06:22:44 följande:

Det gick jättebra,  de kom hit, gick iväg och hade sex sen drog dem. Jag har aldrig I hela mitt liv varit med om nåt värre. Tanten höll på viska med honom "ra dina saker så drar vi", äcklig människa.  Han gick med henne och nu vill jag mest dö. Hur fan kunde han. Jag var så fruktansvärt korkad,  trodde på riktigt att vi var kära. Kommer aldrig lita på nån igen. Han/dem har garanterat tagit allt i källaren,  eller mitt "ex" älskling som förstörde mitt liv. Gråter för första gången på länge.. trodde aldrig detta om honom

Hur konstigt det än låter så är det bra att du gråter. Då börjar du sörja att allt har blivit så dåligt som det har blivit. Sörja att du stod ut i så många år. Sörja att kärleken tog  slut.   

Det det är genom sorgen och genom att ta hand om sig och se till att man sover och äter ordentligt, som man påbörjar den långa vägen mot ett bättre liv.

Hoppas att du har kunnat sova lite i natt!

Den mannen är farlig för sig själv och andra.

Skulle du vilja fortsätta som ni har haft det 10 år framåt också? Eller istället ostadigt börja gå en ny väg? 

Ja, det blir ca 3 månaders helvete och akut sorg för dig. Tyvärr finns det ingen väg runt det. Men du kommer att börja sova lite så småningom i alla fall.

Efter ca  månader kommer du fortfarande att känna saknad, men det blir inte lika häftigt hela tiden.

Du kamske börjar träffa mer vänner och så efter den tiden och ditt liv ändras sakta. Till det bättre med mindre drama.

Om det inte känns bättre efter ca 3 månader så får du gå till läkaren på vårdcentralen, för då har du blivit deprimerad efter allt som har hänt.

Fråga redan idag om du kan få en samtalskontakt med kurator på vårdcentralen. Du kan behöva stöd nu när du har en svår tid framför dig!

Han slutar ju inte att missbruka så det hade bara blivit värre och värre med tiden, om du hade fortsatt tillsammans med honom.

Han gjorde kanske det för att du skulle bli avundsjuk och ta honom tillbaka?

Det visar ändå att han inte har några gränser alls och kan göra vad som helst. Vill du leva ett liv med en man som kan göra precis vad som helst? Då kan du aldrig vara lugn.

Anonym (KÄRA TS) skrev 2025-10-01 11:40:41 följande:
    Har du en mail jag kan skriva till?
    Något är skumt med detta! Varför kan du inte skriva direkt här på FL? Alla som skriver här är anonyma, ingen blir avslöjad med namn. 
    Anonym (Ts) skrev 2025-10-01 08:32:14 följande:
    Vill inte leva alls utan honom men är så ledsen nu. 
    Förstår att du känner dig helt förkrossad! Men det enda man kan göra är att härda ut. Gör något, handla, diska eller promenera. Bara du rör på dig. Glöm inte att försöka äta lite också.

Ibland får man ta sig igenom de svåra känslorna minut för minut, andertag för andertag. Sådana stunder på dagen blir det troligen för dig + sorg i kroppen hela tiden.

Med det kommer att lugna sig till slut.

Genom att kontakta honom får du inte igång bearbetningen av vad som har hänt riktigt. Bättre att inte ha kontakt, annars kan det pågå i evighet.

Svar på tråden Tror han är psykopat, han har isolerat mig från alla. Polis är uteslutet, var kan jag ringa för att prata?