• Anonym (P)

Är det orimligt att han betalar mer av maten?

Jag håller med både dig och din sambo. Klart att barnen ska få välja, men klart det är onödigt med svinn! Ibland måste man ju kompromissa kring mat som vuxen med, speciellt när man har barn som inte ska äta x eller y. Jag är nog generösare med att min sambons barn får välja mat än vad han är. 

Däremot, även om jag betalar delar av barnets mat, så betalar min sambo merparten. Samma med kläder. Fritidsintressen betalar min sambo delat med barnets mamma. Hyra och räkningar tillhörande boende delar vi på hälften. Nu när tonåren närmar sig och hen blir dyrare i drift blir det nog dyrare för min sambo. Sticka till småpengar är en sak, men jag kommer inte ha nån större lust att vara bankomat för märkeskläder och kebab med polarna varannan dag. Det överlåter jag till hans riktiga föräldrar. Tycker inte att det är orimligt alls att bestämma hur många dagar i veckan barnen får bestämma middagsmat och att din sambo bekostar övriga önskemål om speciell frukost etc. Undvik att jämföra med ditt barn när du för diskussionen bara, det tolkas lätt som att ditt barn är perfekt och hans barn är lite sämre. 

Svar på tråden Är det orimligt att han betalar mer av maten?