• Anonym (Blomma)

Arvsrätt för kusiner

Läste i Dagens Industri en ledare som förespråkar att arvsrätten för kusiner skulle återinföras.

Jag har två barn som ska ärva mig, hoppas jag innerligt. Mina föräldrar lever inte längre och jag har inga syskon.

Men oavsett, även om jag inte hade barn så skulle jag hellre se att det jag lämnade efter mig eldades upp än att mina kusiner skulle få det.

Hade från början 26 kusiner, idag vet jag inte hur många av dem som lever längre. Har aldrig haft någon större kontakt med någon av dem. Och de jag har haft något med att göra vill jag inte ska ärva mig.

En av de värsta häxor jag någonsin träffat är en kusin, en jä**a kärringjä*vel som jag inte ens skulle lämna en tom dassrulle till. Än mindre mina tillgångar. Avskyvärda kärring liksom.

Skulle ni vilja att, om ni inte har barn eller andra i dag gällande arvingar, att era kusiner skulle ärva er?

"Om kusiner får legal arvsrätt kommer stora delar av de pengar som nu hamnar hos Allmänna arvsfonden att finnas kvar i privat ägo, vilket är det enda anständiga från en principiell utgångspunkt.

Äganderätten bör finnas kvar även efter döden, och enbart för att en person dör utan nära familj ? och har missat att skriva testamente ? bör staten inte ha rätt att konfiskera privat egendom."

www.di.se/ledare/aterinfor-arvsratten-for-kusiner/

• Svar på tråden Arvsrätt för kusiner
  • Anonym (Fritt val!)

Fast bara för att man eventuellt skulle införa arvsrätt för kusiner väljer du ju själv om dom ska ärva dig eller ej.

Det är bara barn som har rätt till arv eller laglotten som är 50 % av deras arv.
    Annars väljer du själv vilka du vill ska ärva.

Om du inte skriver ett testamente ärver i första hand make/maka och barn.
    om det inte finns barn eller make/maka går arvet till föräldrar och sen syskon.
    Men det är alltså bara barn du inte kan ta bort arvsrätten för men halvera det och då ärva 50% av arvet dvs laglotten.

• Anonym (Blomma)
    Anonym (Fritt val!) skrev 2025-10-01 19:04:38 följande:

Fast bara för att man eventuellt skulle införa arvsrätt för kusiner väljer du ju själv om dom ska ärva dig eller ej.

Det är bara barn som har rätt till arv eller laglotten som är 50 % av deras arv.
    Annars väljer du själv vilka du vill ska ärva.

Om du inte skriver ett testamente ärver i första hand make/maka och barn.
    om det inte finns barn eller make/maka går arvet till föräldrar och sen syskon.
    Men det är alltså bara barn du inte kan ta bort arvsrätten för men halvera det och då ärva 50% av arvet dvs laglotten.

Jag vet det. 
    Frågan är om du hade velat att dina kusiner ärver om du inte har andra idag giltiga arvingar.
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Blomma) skrev 2025-10-01 18:56:42 följande:

Skulle ni vilja att, om ni inte har barn eller andra i dag gällande arvingar, att era kusiner skulle ärva er?

Det skulle de gärna få göra. Ingen av dem har gjort mig något ont.
  • Anonym (Blomma)
    Anonym (Linda) skrev 2025-10-01 19:33:49 följande:
    Det skulle de gärna få göra. Ingen av dem har gjort mig något ont.
    Ok, tack för din kommentar.

Själv tycker jag ändå att kusiner är väl avlägsen släkt, oavsett om de är bra eller dåliga.

Alla har ju inte såna skitkusiner som jag. Nåja, alla är inte helt körda men jag skulle ändå inte vilja att de ärvde mig.
  • Anonym (f)

Jag hade inte haft några problem med det men i mitt fall hade jag hellre valt att kusinbarnen fick.

• Anonym

Nej, det finns ingen anledning att kusiner skulle ha arvsrätt

Den som vill att en kusin ska ärva kan skriva det i sitt testamente. 

• MsM84

Detta är ju i det fall att man inte har andra anhöriga. Då blir alternativen 
    1 - pengarna går till allmänna arvsfonden
    2 - pengarna går till kusiner

Jag skulle hellre se att pengar går till mina kusiner än främlingar. Men jag har familj, och skulle nog skriva testamente om jag inte hade det så jag själv fick styra vad som hände med mina pengar och då är detta en icke-fråga.

• Anonym (Betel)
    Anonym skrev 2025-10-01 21:32:36 följande:

Nej, det finns ingen anledning att kusiner skulle ha arvsrätt

Den som vill att en kusin ska ärva kan skriva det i sitt testamente. 

Jag håller helt med. Och att använda ordet konfiskera som man gör i artikeln?
    Det är ingen som konfiskerar något, utan utifrån gällande ordning idag så tillfaller ev medel i beskrivna fall arvsfonden. Inget konstigt.
    OM däremot reglerna ändrades och någon därefter inte följde (den nya) arvsordningen så kunde man tala om att konfiskera. Möjligen. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Blomma) skrev 2025-10-01 18:56:42 följande:
    Arvsrätt för kusiner

Läste i Dagens Industri en ledare som förespråkar att arvsrätten för kusiner skulle återinföras.

Jag har två barn som ska ärva mig, hoppas jag innerligt. Mina föräldrar lever inte längre och jag har inga syskon.

Men oavsett, även om jag inte hade barn så skulle jag hellre se att det jag lämnade efter mig eldades upp än att mina kusiner skulle få det.

Hade från början 26 kusiner, idag vet jag inte hur många av dem som lever längre. Har aldrig haft någon större kontakt med någon av dem. Och de jag har haft något med att göra vill jag inte ska ärva mig.

En av de värsta häxor jag någonsin träffat är en kusin, en jä**a kärringjä*vel som jag inte ens skulle lämna en tom dassrulle till. Än mindre mina tillgångar. Avskyvärda kärring liksom.

"Om kusiner får legal arvsrätt kommer stora delar av de pengar som nu hamnar hos Allmänna arvsfonden att finnas kvar i privat ägo, vilket är det enda anständiga från en principiell utgångspunkt.

Äganderätten bör finnas kvar även efter döden, och enbart för att en person dör utan nära familj ? och har missat att skriva testamente ? bör staten inte ha rätt att konfiskera privat egendom."

www.di.se/ledare/aterinfor-arvsratten-for-kusiner/

Skriv testamente, problemet löst.
  • Mandel

Hellre att pengarna hamnar hos mina kusiner än allmänna arvsfonden om inga andra arvingar finnes.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Arvsrätt för kusiner