Arvsrätt för kusiner
Läste i Dagens Industri en ledare som förespråkar att arvsrätten för kusiner skulle återinföras.
Jag har två barn som ska ärva mig, hoppas jag innerligt. Mina föräldrar lever inte längre och jag har inga syskon.
Men oavsett, även om jag inte hade barn så skulle jag hellre se att det jag lämnade efter mig eldades upp än att mina kusiner skulle få det.
Hade från början 26 kusiner, idag vet jag inte hur många av dem som lever längre. Har aldrig haft någon större kontakt med någon av dem. Och de jag har haft något med att göra vill jag inte ska ärva mig.
En av de värsta häxor jag någonsin träffat är en kusin, en jä**a kärringjä*vel som jag inte ens skulle lämna en tom dassrulle till. Än mindre mina tillgångar. Avskyvärda kärring liksom.
Skulle ni vilja att, om ni inte har barn eller andra i dag gällande arvingar, att era kusiner skulle ärva er?
"Om kusiner får legal arvsrätt kommer stora delar av de pengar som nu hamnar hos Allmänna arvsfonden att finnas kvar i privat ägo, vilket är det enda anständiga från en principiell utgångspunkt.
Äganderätten bör finnas kvar även efter döden, och enbart för att en person dör utan nära familj ? och har missat att skriva testamente ? bör staten inte ha rätt att konfiskera privat egendom."
www.di.se/ledare/aterinfor-arvsratten-for-kusiner/