Ökad ångest av högintensiv träning
Hej! Jag reagerar likadant. Mitt tips är att dra ner så du inte tränar lika intensivt och hårt då du uppenbarligen inte är redo för det än.
Skaffa en träningsklocka också är mitt tips. Det jag sett genom den är att min puls är skyhög långt långt efter vilket påverkar återhämtningen negativt. Den är då hög även på nätterna. När jag inte belastat mig så är det inte så.
Något jag också märkt och blivit rekommenderad av min läkare är att elektrolyter är viktigt! Då menar jag salter. Så man inte bara dricka vatten efteråt. Det finns elektrolyt drycker i affärerna. Min favorit är Vitamin Well lime. Ett tips.
Säger någon att din ångest sitter i huvudet så lyssna inte på det. Det är skillnad på ångest och kroppslig ångest. Som blir psykisk.
Jag kan tex träna och om jag då inte dricker efter så kan jag förvänta mig panikångest kl 22. Det är alltid samma mönster. Jag tänker inte på något. Kroppen reagerar så. 16 år tog det för psykiatrin att komma på det sambandet. Nu är jag utskriven.
Något annat som min läkare lärde mig var det här:
- Socker drar vätska. Ökar pulsen. Undvik det.
- Undvik koffein. Samma anledning som ovan.
- Lyssna på kroppen. Ta det lugnt resten av dagen. Känn av, var den här träningen bra för mig? Var det lagom? Om man inte mår bra efter, sänk intensiteten tillfälligt
Drt har hjälpt mig jättemkt!