Inlägg från: Anonym (Annan uppfattning) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Annan uppfattning)

Har kvinnor börjat lämna FL?

Jag "kvinna" upplever att klimatet blivit hårdare, men inte att det är inceltyper eller högerextrema som står för det. Det är andra kvinnor som tjafsar och klankar ner på män, incels och andra kvinnor.

Läs och begrunda, så kommer ni upptäcka vilka som bråkar mest.

Jag vill bara nyansera bilden lite av det som påstås här - att det främst skulle vara män som står för tjafs och bråk på forumet. Det är inte min upplevelse alls. Det kan förstås bero på att jag inte hänger så mycket i trådar om sex eller i incelrelaterade diskussioner. Tycker faktiskt att den sistnämnda typen av trådar har blivit färre på sistone?

Om man ser till mängden nertummar jag fick, kan man nästan ana att det finns gott om kvinnor här. Skrattande

I de trådar jag brukar röra mig i känns det ofta som att det är en majoritet kvinnor (möjligen med undantag för samhälle/politik, där det verkar mer jämnt fördelat). Sen är det ju förstås svårt att veta, eftersom det mesta är dubbelanonymt. Det är ju inte direkt som att folk signerar med kön och personnummer.

Jag tycker på sätt och vis att familjeliv speglar samhället rätt bra. Ju mer polarisering och bråk mellan grupper i samhället, desto fler på familjeliv. 

Idag är polariseringen väldigt hög och nyanser verkar saknas helt. Antingen är du höger eller vänsterextremist, Pro Gaza eller pro Israel, För otrohet eller emot otrohet, För Htbq eller emot. Ja, jag kan nog fortsätta i evighet.

Jag skrev en gång i en tråd att jag var med båda lägren, och då fick jag mothugg av båda sidorna 😂 

Anonym (Skifte?) skrev 2025-10-04 12:45:46 följande:
    Kan tänka mig det. Är ju inte så vanligt att folk är så nyanserade och flexibelt tänkande här. Sen paradoxen som ligger i att flera anser sig vara logiskt tänkande och rationella, samtidigt som de får känsloutbrott så fort någon säger emot dem. 
    Ja, precis. Det känns igen.
    Anonym (Typ) skrev 2025-10-05 08:03:50 följande:

Dom vanligaste användarnamnen här har troligen väldigt mycket fritid som dom inte orkar ta tag i, utan blir sittande med mobilen och FL i soffan. Säkert många delvis eller helt sjukskrivna.

Fast är det inte oftast dubbelanonyma som mest håller på och trollar, bråkar och stalkar? Jag ser sällan de vanliga användarnamnen bete sig så? Det är därför jag tycker det är svårt att könsbestämma användarna, även om man ibland kan ana vilket kön de har.

Men såvida de inte ständigt använder samma dubbel-anonymitet ( vilket några få verkar göra) så är det svårt att veta hur ofta de hänger här? Däremot finns det säkert några vanliga användarnamn som kan använda sig av dubbelanonymitet när de ogillar inlägg, det är inte omöjligt.

Jag håller dock med om att arbetslöshet eller ofrivillig ensamhet är mycket troliga orsaker.

Anonym (Bn) skrev 2025-10-05 09:06:21 följande:
    Men moderator tar bara bort saker som tydligt bryter mot reglerna.

Jag ville en gång påkalla moderators uppmärksamhet på en TS som skrev i en tråd och som var suicidal och hade gjort flera självmordsförsök. En person skrev inlägg som drev med henne och provocerade fram utbrott om att hon skulle göra självmord på nytt. TS hade dessutom en diagnos. 
    Men den drivande personens inlägg togs inte bort. 

Så om något tas bort så är det något som är skrivet som är uppenbart kränkande eller någon annan i tråden som har krävts. Plus rena olagligheter.

Så jag sörjer inte om vissa inlägg tas bort, de är antagligen ganska grova.
    Väldigt konstigt att inte de inläggen togs bort. Det om något låter verkligen som något som borde bryta mot reglerna. Annars tycker jag att det är hög tid att FL ser över och uppdaterar sina regler!
    Postman skrev 2025-10-05 09:52:07 följande:

Både ja och nej, moderatorerna tar bort vissa inlägg ja men det är en subjektiv bedömning de gör. Man kan anmäla ett grovt inlägg men det får stå kvar, man anmäler samma igen någon dag senare och då tas det bort.

Hur eller hur så finns det personer härinne som är väldigt skickliga att skriva under radarn men skickliga på att hetsa andra skribenter. När person A hetsar person B tillräckligt länge så svarar B med samma tongångar och efter ett tag börjar A att anmäla och B får sina inlägg borttagna och blir avstängd. 

Det är också förvånansvärt ofta inlägg från de som attackerar som får finnas kvar medan de som blev attackerade raderas och blir avstängda. Jag tycker mig se en minskning av detta beteende så jag hoppas att moderaterna har börjat ändra inriktning. 

Ja, det där har jag sett ofta. Har varit på FL sedan 2012, så det har hänt väldigt många gånger sedan dess. Fast mycket oftare nu för tiden. 

Många gånger den som trakasserats som fått inlägg borttagna, medan den/de som trakasserat fått stå kvar. Ibland verkar inlägg som inte alls skrivit något olagligt, kontroversiellt eller använt personangrepp bli borttagna. Nästan så man undrar om det är en mobb som agerar tillsammans med anmälningar, eller att det finns personer som favoriseras.

Om jag endast sett detta en gång hade jag kunnat tro att det skett ett misstag. Men det har hänt otaliga gånger under de år jag vistats här.

Jimmy75 skrev 2025-10-05 12:51:49 följande:

Vi är ett par stycken som gör just det. Det var precis det som hände när jag blev avstängd om och om igen, likaså den andre som stod upp för den utsatte. Bara för att den som höll på anmälde varenda inlägg han inte gillade.

Vi skrev till moderatorerna och frågade och fick då svaret att man INTE ska lägga sig i och ta någon i försvar. Istället ska man bara anmäla inlägget man inte gillar och sedan vara tyst - har aldrig hört en så dum inställning i hela mitt liv.

Haha, ja, annars riskerar man att bli anmäld för pajkastning. Det har jag råkat ut för när jag försvarat någon som blivit utsatt. Tydligen är det det värsta brottet! Cool
    Anonym (Tjejen) skrev 2025-10-05 13:24:09 följande:
    Att använda sig av dubbelanonymitet är ett måste om man har skrivit saker som vissa tomtar till hatare ogillar. Är inget trevligt att få inkorgen fylld med sexsnack eller hat vilket kommer som ett brev på posten om jag använder mitt riktiga användarnamn. 

Så dubbelanonymitet är inget som alla använder för att klaga utan för att överhuvudtaget kunna skriva inlägg här. Bara för att klargöra det.
    Nej, jag vet. Har själv råkat ut för sånt (sexsnack särskilt) och därför är jag själv oftast dubbelanonym. 

Jag menade bara att de flesta som beter sig dåligt oftast också är dubbelanonyma. Inte att dubbelanonyma bara är det av anledningen att kunna bråka. De flesta diskuterar precis som alla andra, eller är det för att de vill skriva extra känsliga saker.
    Anonym (Skifte?) skrev 2025-10-05 13:25:50 följande:
    Du har en poäng där. Det verkar som att folk som hänger här ofta tar det som skrivs på för stort allvar och för personligt. Det är trots allt bara ett forum och inget sorts tvärsnitt av svenska folket, Den som upplever sig ständigt bli emotsagd och elakt bemött på FL kanske kommer märka att folk inte alls är på det sättet utanför skärmen. Men om forum och sociala medier är något som lockar en person mer än verkligheten utanför, så är det lätt att man tror att så här är och tycker folk i allmänhet.

Haha, ja, många verkar ta saker väldigt personligt eller tro att allt som skrivs på FL speglar vad folk faktiskt tycker i verkligheten. Om jag själv trodde det hade jag nog också blivit deprimerad, för då skulle det framstå som om otrohet är normen och att de flesta tycker det är okej.

Jag ser istället FL som en spegel av hur många mår idag. Många som inte mår bra, som kanske är eller känner sig ensamma, söker sig till forum som detta för att få utlopp för sina känslor och frustrationer.

Svar på tråden Har kvinnor börjat lämna FL?