• Slink

Hur aktiv är du i ditt pensionssparande?

Om du är så aktiv som du beskriver så är sannolikt SPP ett ganska dåligt val av förvaltare. Deras system är inte byggt för någon som är aktiv - och som du har uppmärksammat så ges ingen fullständig historik vid frekventa byten av fonder.

Du verkar ha lagt rätt mycket tid o energi på bristerna och diverse olika "workarounds" på deras svagheter. Dock har du kanske inte fullt ut utforskat dina möjligheter till att flytta dina pensioner till ett institut som erbjuder en högre grad av flexibilitet t ex Avanza eller Nordnet. Där kan du ha så väl enskilda fonder samt rena aktie innehav på dina pensionsportföljer med en fullständig historik. 

• Slink
    Anonym (Pensionär om 15 år) skrev 2025-10-06 08:22:47 följande:
    Med SPP så har jag en graf som markerar mina fondbyten och därmed också värdeförändringen på mitt konto och inte mina nuvarande fonder så där är jag nöjd (om jag inte missförstått deras info totalt). Kan även välja olika tidsperioder enkelt för att följa utvecklingen. 

Har nu bett om printscreens på Nordeas lösning för att kunna avgöra om dom har samma. Har dock föratått att flyttar jag visst pensionsspar dit så hamnar det helt plötsligt under giftorättsgods om man någon gång skiljer sig vilket jag tycker låter konstigt.
    Nordea har grafer för portföljer som plottar in köp/sälj och räknar avkastning i % samt absoluta tal, dock funkar det endast för Aktie/Fondkonto/ISK/KF men INTE för pensionsportföljer. Hos Nordea behöver man en miniräknare för att räkna ut totalavkastningen för en pensionsportfölj. Det ända som visas av avkastningen från senaste rebalanseringen, förvisso viktat men ändå rätt knasigt. Grafer visas överhuvud taget inte för pensioner. 

Och Ja - om du flyttar en tjänstepension från ett institut in till en privat pension så blir det en tillgång på din sida vid en ev skilsmässa.
Svar på tråden Hur aktiv är du i ditt pensionssparande?