Hur aktiv är du i ditt pensionssparande?
Nu gissar jag att jag är aningens extrem, men det skulle vara intressant att höra hur andra resonerar och hur aktiva ni är.
Jag har som alla en allmän pension (7:e AP) och sen en bunt olika tjänstepensioner utspridda på olika ställen samt lite pensionsväxling. Min fokus på tjänstepensionerna har varit den jag har på SPP för där har jag mest pengar och jag byter fonder minst en gång per år. Just nu kör jag extremt hög risk där så jag kollar dagligdags hur det går.
När jag nu börjar seriöst gå in på dom olika sidorna som inte är SPP så blir jag mörkrädd. Man kan inte följa hur mina pengar utvecklas över olika tidsintervall, framför allt inte om man får för sig att byta fonder och det saknas oftast grafer. Jag ska härmed kolla upp om allt kan flyttas till SPP just för att kunna ha koll.
För att följa min hela pensions utveckling tar jag printscreen från MinPension minst en gång i veckan.
Så hur gör ni andra? Kollar och byter fonder ofta eller aldrig? Har ni någon taktik? Har ni kanske rentav mål per år eller slutsumma som ni siktar på? Vad använder ni er av i så fall?