Inlägg från: Anonym (Pensionär om 15 år) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pensionär om 15 år)

Hur aktiv är du i ditt pensionssparande?

Nu gissar jag att jag är aningens extrem, men det skulle vara intressant att höra hur andra resonerar och hur aktiva ni är.

Jag har som alla en allmän pension (7:e AP) och sen en bunt olika tjänstepensioner utspridda på olika ställen samt lite pensionsväxling. Min fokus på tjänstepensionerna har varit den jag har på SPP för där har jag mest pengar och jag byter fonder minst en gång per år. Just nu kör jag extremt hög risk där så jag kollar dagligdags hur det går.

När jag nu börjar seriöst gå in på dom olika sidorna som inte är SPP så blir jag mörkrädd. Man kan inte följa hur mina pengar utvecklas över olika tidsintervall, framför allt inte om man får för sig att byta fonder och det saknas oftast grafer. Jag ska härmed kolla upp om allt kan flyttas till SPP just för att kunna ha koll.

För att följa min hela pensions utveckling tar jag printscreen från MinPension minst en gång i veckan.

Så hur gör ni andra? Kollar och byter fonder ofta eller aldrig? Har ni någon taktik? Har ni kanske rentav mål per år eller slutsumma som ni siktar på? Vad använder ni er av i så fall?

• Svar på tråden Hur aktiv är du i ditt pensionssparande?
  • Anonym (Pensionär om 15 år)
    Slink skrev 2025-10-05 23:21:48 följande:

Om du är så aktiv som du beskriver så är sannolikt SPP ett ganska dåligt val av förvaltare. Deras system är inte byggt för någon som är aktiv - och som du har uppmärksammat så ges ingen fullständig historik vid frekventa byten av fonder.

Du verkar ha lagt rätt mycket tid o energi på bristerna och diverse olika "workarounds" på deras svagheter. Dock har du kanske inte fullt ut utforskat dina möjligheter till att flytta dina pensioner till ett institut som erbjuder en högre grad av flexibilitet t ex Avanza eller Nordnet. Där kan du ha så väl enskilda fonder samt rena aktie innehav på dina pensionsportföljer med en fullständig historik. 

Med SPP så har jag en graf som markerar mina fondbyten och därmed också värdeförändringen på mitt konto och inte mina nuvarande fonder så där är jag nöjd (om jag inte missförstått deras info totalt). Kan även välja olika tidsperioder enkelt för att följa utvecklingen. 

Har nu bett om printscreens på Nordeas lösning för att kunna avgöra om dom har samma. Har dock föratått att flyttar jag visst pensionsspar dit så hamnar det helt plötsligt under giftorättsgods om man någon gång skiljer sig vilket jag tycker låter konstigt.
Svar på tråden Hur aktiv är du i ditt pensionssparande?