Inlägg från: Anonym (H) |Visa alla inlägg
  • Anonym (H)

Hur aktiv är du i ditt pensionssparande?

Jag är ganska aktiv. Den förmånsbestämda delen i ITP2 är ju vad den är. Resten av tjänstepension och löneväxling är spridd på 5 olika förvaltare och det får vara så, som ett medvetet val. Fonderna som finns att välja på är bra nog och jag ser ingen anledning att samla på ett och samma ställe just nu. Jag vill kunna starta utbetalning av dessa vid olika tidpunkter och uttagslängd. ITP2 och allmän pension kommer stå för den största delen av pensionen och dessa är till största delen värdesäkrade så med övrig tjänstepension och löneväxling har jag större risk i fonderna. 

Jag loggar in och kollar en gång i månaden. Säljer av fonder som inte presterar bra nog. Tycker inte pension är svårt eller besvärligt. 

• Anonym (H)
    Anonym (Pensionär om 15 år) skrev 2025-10-06 08:22:47 följande:
    Har nu bett om printscreens på Nordeas lösning för att kunna avgöra om dom har samma. Har dock föratått att flyttar jag visst pensionsspar dit så hamnar det helt plötsligt under giftorättsgods om man någon gång skiljer sig vilket jag tycker låter konstigt.

Det var en luring. En tjänstepension som ägs av arbetsgivaren ingår inte i giftirätt. En pension som ägs av dig som person kan göra det. Troligen gör flytten att den ägs av dig istället. 

Det pratas mycket om flytt av pensioner men den här effekten talas det sällan om.

Svar på tråden Hur aktiv är du i ditt pensionssparande?