• Fjäril kär

Tjafs om privatekonomi

Om det är så illa som kassvis med kläder för två år  framåt känns det mer som shoppingberoende . 

Om två år har garanterat barnet en annan storlek och din sambo kommer tycka kläderna är gamla och omoderna att kläderna inte ens kommer användas...plus det faktum att barnet redan har en aktuell uppsättning kläder... 

Vilket också kan vara anledningen till att hon inte vill träffa en utomstående för rådgivning.  Hon slösar pengar hon inte har och är medveten om det....

Ni har större problem än du förstår känns det som....

• Fjäril kär
    Anonym (Ecka) skrev 2025-10-03 13:39:56 följande:
    Jo det gör jag absolut. Jag betalar en större andel av de gemensamma hushållsutgifterna (mat, hyra, andra löpande kostnader för bostaden) och den här terminen är der även jag som betalar för barnets två aktiviteter. bara aktiviteterna blir nästan 5000 kr per termin. 
    Om ni inte har pengar så det räcker så  varför tycker du det är rimligt att betala 5000 spänn för aktiviteter?  Varför har du ens gått med på det om du samtidigt gnäller om dålig ekonomi?  

Du är ju snarare medberoende till hennes slösande 
  • Fjäril kär
    Anonym (Ecka) skrev 2025-10-03 14:02:50 följande:
    Du kan ha rätt. Men barnet älskar båda aktiviteterna och åtminstone den ena kommer vara extremt viktig för hennes möjlighet att bli fullt ut tvåspråkig. Men sant är att det framför allt är jag som propsar på aktiviteterna och då får väl också jag betala för dem.
    Då har du samtidigt förbrukat din rätt att gnälla om hennes shopping om du inte själv slutar slösa pengar.  
  • Fjäril kär
    Anonym (Ecka) skrev 2025-10-03 15:21:03 följande:

Jag vill förtydliga att pengarna totalt sett just nu räcker. Annars hade jag aldrig gått med på dessa aktiviteter. 

Fast det är ju inte sant alls om din sambo måste ta sina sparpengar samt att du påpekar att ni inte har råd pga timanställning så ekonomin är osäker. 
Svar på tråden Tjafs om privatekonomi