• Anonym (Elin)

Tjafs om privatekonomi

Anonym (Ecka) skrev 2025-10-03 13:39:56 följande:
    Jo det gör jag absolut. Jag betalar en större andel av de gemensamma hushållsutgifterna (mat, hyra, andra löpande kostnader för bostaden) och den här terminen är der även jag som betalar för barnets två aktiviteter. bara aktiviteterna blir nästan 5000 kr per termin. 

Varför betalar du för akriviteterna och hon för kläder om ni har ett gemensamt konto? Det låter som att ni skaffat ett rimligt system med gemensamt konto för gemensamma saker men sen frångår ni båda det systemet och därför blir det krångel. 

Jag håller med övriga om att din fru verkar ha någon sorts shoppingberoende. Jag har sett samma hos en jag känner. Hon varvade ner och dämpade oro genom att köpa en massa helt onödiga kläder till sina barn. Det var som att hon tyckte att hon då inte behövde ha dåligt samvete för att hon shoppade för mycket - det var ju till barnen!

Ni behöver ta tag i shoppingproblemet. Klura ut varför hon shoppar. Är hon uppväxt i en kultur där mammor inte jobbar och hon har ständigt dåligt samvete? Är hon stressad eller orolig för något? 

Kan du tänka dig att helt lämna över klädansvaret till henne men att ni bestämmer en maxsumma och att det är de gemensamma pengarna som ska användas? Ni kan ha ett ställe där hon lägger klädkvitton så att ni tillsammans hjälps åt att se till att hon håller sig inom budget. 

Svar på tråden Tjafs om privatekonomi