Inlägg från: Anonym (Yconoma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Yconoma)

Tjafs om privatekonomi

1. Man skyfflar in alla pengar på gemensamt konto. Från detta konto går det ut fickpengar till separata konton, vad var och en ska ha om ni kör proportionellt.

2. Fickpengar ska täcka egna kläder, kroppsvård (utom basics som tvål och schampoo och deo på vanlig matbutik), hobbies och umgänge/ resor utan partnern (typ om jag vill äta middag med bara tjejerna eller ta en helg i London med en vän tar jag mina fickpengar till det).

Frisör är en förhandlingssak eftersom det oftast kostar mycket mer för en tjej att fixa sig, men de flesta män vill trots allt att hon ser snygg ut.

3. Man har en budget. Där finns barnet med i form av kategorierna "kläder, barnförsäkring och övrigt".

4. Man har informationsplikt mot den andre om man köper prylar eller kläder över säg 4-500 kr som inte är direkt nödvändiga, på gemensamt konto. Vill man lägga sina fickpengar på att köpa lyxsaker till sig själv eller till barnet som den andre inte tycker behövs så gör man det, men då är det ens val. 

5. Man följer upp sina inköp från gemensamt konto efter varje månad så ser man vad som kostar, och vad barnet kostar. Då blir det lättare att föra en diskussion om vad som egentligen är rimligt.

• Anonym (Yconoma)
    Anonym (Py) skrev 2025-10-04 09:09:09 följande:

Precis så. Min man tyckte att jag handlade för mycket och ifrågasatte om barnen verkligen behövde allt. Jag erbjöd då honom att tvätta flera gånger i veckan, för att få byxor att räcka till och då insåg han att jag inte köpte för att det var så himla kul. Och när han fick ägna en hel kväll åt att torka ett par skor, insåg han att det inte var så dumt att ha en enklare extrapar stående. Och när han jagade genom hela förskolan efter handskarna, förstod han varför jag proppsat på att ha fler par. 

Numera har jag fria händer med de flesta klädinköp. Han är delaktig i ytterkläder och skor (och kan då ägna en halv lördag åt att läsa tester och jämföra material för bästa funktion). 

Nej, det är ju sant att de första åren behövs fler uppsättningar kläder för du vet aldrig om barnet blivit blött ute, spillt mat eller kissat ner sig när dagen är slut.
    Man kan inte resonera som man gör om sig själv som vuxen och det är väl det män inte hänger med på alltid.

Billiga fingervantar till barn är också en väldigt liten utgift relativt hur irriterande det är att alltid springa runt och leta efter dem.
Svar på tråden Tjafs om privatekonomi