• Fiona76

A-kassans nya regler

Jag vill bara göra alla som gått från jobb till arbetslöshet uppmärksamma på A-kassas nya regler från 1:a oktober. Du som blir arbetslös efter den 1:a oktober har nog inget val än att acceptera det nya reglerna MEN finner det mycket oroväckande att de som blivit arbetslösa före 1:a oktober slängs med på tåget.
    Om det är ett medvetet val från A-kassan vilket jag vill tro då jag själv blev ofrivilligt arbetslös i september och igår trillade det in ett beslut som gäller de nya reglerna.
    En bekant till mig blev arbetslös för ett par år sedan och då kunde man bakdatera beslutet till det datum personen verkligt blev arbetslös. Har förstått överklagat beslutet och hoppas att du som blir drabbad även gör det. Det här är långt från ok!
    Du som jobbar deltid/timmar bör kika på de nya reglerna ordentlig.
  • Svar på tråden A-kassans nya regler
  • Anonym (Fia)

Det är inte a-kassan som gjort något med flit eller inte utan hur de nya reglerna är beslutade. Det är heller ingen mening att du överklagar. 

Ärenden som beslutats efter 1 oktober görs under nya försäkringen och de som skett tidigare enligt den gamla. 

i övrigt så räknas även nivåerna (som n är enlighet inkomsts utbetalningsdatum och inte intjänande datum) efter ansökningsdatum och det kan vara stor skillnad på vad du får. 

Det är synd media och politiker bara fokuserat på ändrade nivåer och avtrappning då de stora ändringarna ligger på helt andra områden (både bra och dåliga förändringar faktisk). Det är stora förändringar som nog inte kommer kännas logiska alls för många så rekommenderar att man tittar noga på det om man kommer beröras på något sätt. Spec på hur nivåerna beräknas och ansökningsdatum kan göra stor skillnad 

• Anonym (Gäller även aktivitetsstöd)

Det är den nuvarande regeringen med SD som alltså bestämt detta. Systemet gynnar höginkomsttagare och folk med höga löner.  Och drabbar vanligt folk med jobb så som cafe biträde, undersköterskor, barnsköterskor, butik, restaurang, bygg etc etc. Där det kan handla om flera tusen kr i bortfall.

Jag skulle knappast  kalla att detta system har några bra saker med sig. Att nu aktivt tvinga människor in i fattigdom. Som många är födda i landet, har arbetat innan och betalat skatt innan. Familjer, ensamstående som nu riskerar att hamna på gatan och bli hemlösa och svälta med barn.  

Det är konstigt vi verkar ha hur mycket pengar som helst till alla möjliga saker. Men våran egen befolkning kan vi inte ta hand om och stötta. Det är ju bland den allra viktigaste uppgiften en regering  och en statsminister har.

Försäkringskassan själva har sagt att det är riktigt illa det som denna regering ställt till med. Folk förstår inte heller att detta även kommer drabba dom som inte är arbetslösa. Löner kommer pressas ned, kommunerna ska förse alla dessa med jobb. Vilket innebär en ökning av gratis jobb/, tjänster på marknaden. Vilket kommer minska antalet jobb där man får en riktig lön.

Och kan även komma att konkurrera med folk som har arbeten. Vem vill anställa när det finns så mycket gratis arbetslösa att använda sig av. Samtidigt som det kommer leda till minskad efterfrågan på tjänster. Där butiker och annat riskerar att gå i konkurs. Alltså mer arbetslöshet. Folk är inte smarta i detta land alltså haha 

Jag råder alla som undrar att ringa till den akassa man är medlem i, alternativt fsk. 

• Embla twopointoh
    Habbe skrev 2025-10-04 12:47:12 följande:

Jag tycker det är bra att a-kassan stramas upp. Det måste vara mycket mera lönsamt att arbeta än leva på bidrag. Det finns massor av jobb i Sverige om man flyttar eller omskolar sig, tex Kiruna skriker efter arbetskraft. Många säger upp sig för att leva på a-kassa dessutom. Lös nedan artikel.

www.tn.se/arbetsmarknad/44683/foretagaren-anstallda-sager-upp-sig-for-att-fa-a-kassa-otrolig-brist-pa-arbetsmoral/

Att flytta dit jobben finns funkar inte för alla. Den som får jobb i Kiruna kanske har en partner som har fast anställning i deras nuvarande hemstad. Ska partnern behöva säga upp sig för att kunna flytta med till Kiruna? Om partnern inte får jobb i Kiruna, men efter ett halvår får jobb i Borås, ska då den andra säga upp sig från jobbet i Kiruna för att flytta till Borås? Eller ska man splittra familjer på detta sätt? Speciellt dumt blir det om det finns barn med i bilden, ska de behöva flytta runt?

Alla har inte yrken där det finns jobb i princip överallt, såsom sjuksköterska eller lärare, utan det är vissa städer eller regioner med den typen av jobb som gäller. Eller så jobbar man inte inom ett bristyrke och därför kan det ta emot att säga upp sig bara för att partnern fått jobb i Kiruna. 

Det är ett sådant oerhört korkat, kortsiktigt system som inte tänkt hela vägen. Jag vågar påstå att den psykiska ohälsan kommer att öka på grund av detta, både hos vuxna och hos barn/ungdomar.
  • Anonym (Fia)

Så mycket felaktiga uppfattningar om hur reglerna ser ut. 

Nej det gynnar inte rika särskilt. Ja taket höjs något men en av de stora skillnaderna är att de med hög lön nu också kommer påverkas av nedtrappningen, tidigare gjorde de inte det. Numera drabbar det alla. 

En annan sak som i alla fall jag (och nog många andra, men man kan ju så klart tycka olika) tycker är bra är att det nu blir lättare för många fler att faktoslt kvalificera sig för a-kassa och snabbare. Det är några av de viktigaste förändringarna som tyvärr inte kommunicerades så tydligt. Den gamla var byggd utifrån förutsättningar att alla jobbade heltid och fast anställda, så ser det inte ut idag för många som istället har osäkra och ojämna projekt och timanställningar eller så kallade gig jobb. Där var reglerna väldigt svart vita och det var ömöjligt för många att alls kvalificera sig trots de jobbade (och de dessutom hade större risk att plötsligt bli arbetslösa och ofta relativt låga löner). Nu har de större möjligheter till det. 

Så om något så är ändringarna som helhet betydligt mer gynnsamma för låginkomsttagare än höginkomsttagare (fast de har ju som alltid större möjlighet att spara till buffert men de undgår inte nedtrappningen längre och har mindre möjlighet att kompensera med inkomstförstärkningar) 
    Dock är det i det för de flesta en åtstramning absolut (förutom den stora vinsten för de mest utsatta som inte kunde få någon alls tidigare) 

men ja, stora och nödvändiga förändringar som tyvärr inte kommunicerats utan fokus har bara varit på det som inte är så stor skillnad för enkla politiska poäng från båda sidor 

• Anonym (Arbetsträning)
    Anonym (Gäller även aktivitetsstöd) skrev 2025-10-04 10:39:40 följande:

Det är den nuvarande regeringen med SD som alltså bestämt detta. Systemet gynnar höginkomsttagare och folk med höga löner.  Och drabbar vanligt folk med jobb så som cafe biträde, undersköterskor, barnsköterskor, butik, restaurang, bygg etc etc. Där det kan handla om flera tusen kr i bortfall.

Jag skulle knappast  kalla att detta system har några bra saker med sig. Att nu aktivt tvinga människor in i fattigdom. Som många är födda i landet, har arbetat innan och betalat skatt innan. Familjer, ensamstående som nu riskerar att hamna på gatan och bli hemlösa och svälta med barn.  

Det är konstigt vi verkar ha hur mycket pengar som helst till alla möjliga saker. Men våran egen befolkning kan vi inte ta hand om och stötta. Det är ju bland den allra viktigaste uppgiften en regering  och en statsminister har.

Försäkringskassan själva har sagt att det är riktigt illa det som denna regering ställt till med. Folk förstår inte heller att detta även kommer drabba dom som inte är arbetslösa. Löner kommer pressas ned, kommunerna ska förse alla dessa med jobb. Vilket innebär en ökning av gratis jobb/, tjänster på marknaden. Vilket kommer minska antalet jobb där man får en riktig lön.

Och kan även komma att konkurrera med folk som har arbeten. Vem vill anställa när det finns så mycket gratis arbetslösa att använda sig av. Samtidigt som det kommer leda till minskad efterfrågan på tjänster. Där butiker och annat riskerar att gå i konkurs. Alltså mer arbetslöshet. Folk är inte smarta i detta land alltså haha 

Jag råder alla som undrar att ringa till den akassa man är medlem i, alternativt fsk. 

Lägg därtill att det idag finns folk med bl.a. psykisk ohälsa, men som rent fysiskt anser sig vara och är arbetsföra, som vill bryta sin sjukskrivning och börja arbetsträna, men inte får göra det, pga olika regler som finns. De hålls ju kvar i ett ofrivilligt utanförskap. På Reinfeldts tid som statsminister hade de åtminstone blivit satta i Fas 3
  • Anonym (Gäller även aktivitetsstöd)
    Anonym (Fia) skrev 2025-10-04 14:14:27 följande:

Nej det gynnar inte rika särskilt. Ja taket höjs något men en av de stora skillnaderna är att de med hög lön nu också kommer påverkas av nedtrappningen, tidigare gjorde de inte det. Numera drabbar det alla. 

En annan sak som i alla fall jag (och nog många andra, men man kan ju så klart tycka olika) tycker är bra är att det nu blir lättare för många fler att faktoslt kvalificera sig för a-kassa och snabbare. Det är några av de viktigaste förändringarna som tyvärr inte kommunicerades så tydligt. Den gamla var byggd utifrån förutsättningar att alla jobbade heltid och fast anställda, så ser det inte ut idag för många som istället har osäkra och ojämna projekt och timanställningar eller så kallade gig jobb. Där var reglerna väldigt svart vita och det var ömöjligt för många att alls kvalificera sig trots de jobbade (och de dessutom hade större risk att plötsligt bli arbetslösa och ofta relativt låga löner). Nu har de större möjligheter till det. 

Så om något så är ändringarna som helhet betydligt mer gynnsamma för låginkomsttagare än höginkomsttagare (fast de har ju som alltid större möjlighet att spara till buffert men de undgår inte nedtrappningen längre och har mindre möjlighet att kompensera med inkomstförstärkningar) 
    Dock är det i det för de flesta en åtstramning absolut (förutom den stora vinsten för de mest utsatta som inte kunde få någon alls tidigare) 

men ja, stora och nödvändiga förändringar som tyvärr inte kommunicerats utan fokus har bara varit på det som inte är så stor skillnad för enkla politiska poäng från båda sidor 

Men snälla du, det finns redan på papper. Politiker, akassor, Försäkringskassan i princip alla har sagt detta.

Det jag sa är sant och har bekräftats av flera. Farligt med folk som försöker ljuga, för att sopa undan fakta.

Det är så systemet är uppbyggt,det bygger numera på vad du tjänar. Inte på arbetad tid/timmar längre. Sp jo, om du tjänar mer får du också mer i akassa.

Dom har redan sagt att detta drabbar folk med vanliga jobb. Antingen har du missförstått det nya systemet. Eller så behöver du läsa på bättre.
  • Anonym (Jason)
    Anonym (Fia) skrev 2025-10-04 14:14:27 följande:

Jag har sett ditt användarnamn förut i liknande trådar, då hade du också fel. Läs på bättre istället för sprida desinformation.

Dessutom är det fan i mig magstarkt att kalla saker som att många arbetslösa just nu riskerar att bli hemlösa, och ensamstående och folk  med barn som riskerar hamna på gatan. Samt Försäkringskassan blir nedringda av folk som mår väldigt dåligt och talar om att ta livet av sig. Skärpning! En del i Sverige har tappat vettet.
  • Anonym (Jason)
    Habbe skrev 2025-10-04 12:47:12 följande:

Jag tycker det är bra att a-kassan stramas upp. Det måste vara mycket mera lönsamt att arbeta än leva på bidrag. Det finns massor av jobb i Sverige om man flyttar eller omskolar sig, tex Kiruna skriker efter arbetskraft. Många säger upp sig för att leva på a-kassa dessutom. Lös nedan artikel.

www.tn.se/arbetsmarknad/44683/foretagaren-anstallda-sager-upp-sig-for-att-fa-a-kassa-otrolig-brist-pa-arbetsmoral/

Ja, för dy kommer aldrig någonsin bli sjuk ellers arbetslös. Alltid lättare att tugga när man själv inte är på den sidan.

Vi befinner oss alltså i en lågkonjunktur och vi har rekordhög arbetslöshet. Sen får du gärna lösa ekvationen med va 500.000 arbetslösa, på ca 200.000-300.000 lediga jobb. Vad ska resten göra?

Du tror att man som arbetslös får lägenhet så lätt, och vem betalar flytten? Vi talar om människor som har så låga inkomster att dom numera kommer tvingas söka försörjningsstöd.

Eb del människor är fan korkade på riktigt lol . Inte undra på att Sverige ser ut som det gör.

Förmodligen vantrivs du på ditt jobb, nu tar du ut missnöjet på arbetslösa. Jag arbetar mer än heltid. Men jag angriper inte svagare samhällsgrupper. Ts upp det med politikerna istället. Om du har dålig lön och arbetsmiljö.
  • Kalle Johansson
    Fiona76 skrev 2025-10-04 09:34:57 följande:
    A-kassans nya regler Jag vill bara göra alla som gått från jobb till arbetslöshet uppmärksamma på A-kassas nya regler från 1:a oktober. Du som blir arbetslös efter den 1:a oktober har nog inget val än att acceptera det nya reglerna MEN finner det mycket oroväckande att de som blivit arbetslösa före 1:a oktober slängs med på tåget.
    Om det är ett medvetet val från A-kassan vilket jag vill tro då jag själv blev ofrivilligt arbetslös i september och igår trillade det in ett beslut som gäller de nya reglerna.
    En bekant till mig blev arbetslös för ett par år sedan och då kunde man bakdatera beslutet till det datum personen verkligt blev arbetslös. Har förstått överklagat beslutet och hoppas att du som blir drabbad även gör det. Det här är långt från ok!
    Du som jobbar deltid/timmar bör kika på de nya reglerna ordentlig.
    Inte för att det berör mig över huvud taget men varför inte på några få rader lättfattat lista på vad du reagerar på eller blir upprörd över!!???

Jag har själv aldrig varit med i någon arbetslöshetskassa så jag har tämligen liten koll på hur de fungerar. Vet bara genom en släkting att förr var arbetslöshetskassan stramt bunden till ett fackförbund. Men så är det väl knappast idag kan jag tänka. Gråter

Cool
    Nu har jag tröttnat på elbilar och söker istället en gammal klassiker: https://www.karl-webmaster-johansson.top
Svar på tråden A-kassans nya regler