• Fiona76

A-kassans nya regler

Jag vill bara göra alla som gått från jobb till arbetslöshet uppmärksamma på A-kassas nya regler från 1:a oktober. Du som blir arbetslös efter den 1:a oktober har nog inget val än att acceptera det nya reglerna MEN finner det mycket oroväckande att de som blivit arbetslösa före 1:a oktober slängs med på tåget.
    Om det är ett medvetet val från A-kassan vilket jag vill tro då jag själv blev ofrivilligt arbetslös i september och igår trillade det in ett beslut som gäller de nya reglerna.
    En bekant till mig blev arbetslös för ett par år sedan och då kunde man bakdatera beslutet till det datum personen verkligt blev arbetslös. Har förstått överklagat beslutet och hoppas att du som blir drabbad även gör det. Det här är långt från ok!
    Du som jobbar deltid/timmar bör kika på de nya reglerna ordentlig.
  • Svar på tråden A-kassans nya regler
  • Fiona76
    Kalle Johansson skrev 2025-10-04 19:04:36 följande:
    Inte för att det berör mig över huvud taget men varför inte på några få rader lättfattat lista på vad du reagerar på eller blir upprörd över!!???

Jag har själv aldrig varit med i någon arbetslöshetskassa så jag har tämligen liten koll på hur de fungerar. Vet bara genom en släkting att förr var arbetslöshetskassan stramt bunden till ett fackförbund. Men så är det väl knappast idag kan jag tänka. Gråter

Cool

Jag reagera på att de nya a-kassa reglerna ändrades from 1:a oktober men jag och förmodligen ett gäng andra har blivit arbetslösa före detta datum. I och med detta tycker/anser jag att de som blivit arbetslösa före ska registreras efter det gamla systemet. I vårt land i alla andra hänseenden är det viktigt med just det datum då händelsen (om man får uttrycka sig så) inträffade även att det dokumenteras från begynnelse datum och inget annat. Här frångår man det. Att man för några år sen kunde bakdatera beslut utan att blinka men helt plötsligt blir du dubbelt straffad kanske tom trippelt. 

Sen att det blir ett glapp från lön till A-kassa är även det obegriplig, många jag känner sitter inte med 2 och 3 månadslöner innestående då det är dyrt att leva som det är. A-kassan bör vara likt månadslön och du korrigerar din frånvaro till kommande månad, precis som på ett arbete. För när du är arbetslös är ditt arbete att söka arbete, gå på intervjuer, vara tillgänglig för arbete och för Arbetsförmedlings insatser. 

Det är säkert för och nackdelar med att vara med i en A-kassa men nu i denna lågkonjunktur där många går mot en oviss framtid tycker jag nog att det är klokt om man nu inte är ekonomiskt oberoende och kan klara sina utgifter utan arbete 😊 

• Fiona76
    Habbe skrev 2025-10-04 12:47:12 följande:

Jag tycker det är bra att a-kassan stramas upp. Det måste vara mycket mera lönsamt att arbeta än leva på bidrag. Det finns massor av jobb i Sverige om man flyttar eller omskolar sig, tex Kiruna skriker efter arbetskraft. Många säger upp sig för att leva på a-kassa dessutom. Lös nedan artikel.

www.tn.se/arbetsmarknad/44683/foretagaren-anstallda-sager-upp-sig-for-att-fa-a-kassa-otrolig-brist-pa-arbetsmoral/

Absolut att a-kassan ska stramas upp men inte på detta sätt, det här slår på dem som redan har det svårt.
    Absolut att det finns människor som hellre går hemma än arbetar och gör rätt för sig men de som vill, kan och inte bett om att bli arbetslösa är detta helt ologiskt och som andra har skrivit kommer att leda till större psykisk ohälsa i vårt land. Flytta är kanske inte alltid lösningen.
    Artikeln du har delat kan även ha två sidor, du kanske har turen att arbeta för en schyst arbetsgivare som följer kollektivavta, har lagenliga raster, normal arbetstid, lagomt med övertid- inte beordrad övertid var och varannan dag, en chef som rekorderligt och inte beter sig dåligt mot sin personal? Det behöver inte vara skälet till att man säger upp sig att man vill leva på A-kassa. Du kanske har en outhärdlig arbetsmiljö och har ingen annan utväg än att säga upp dig annars blir du sjuk.
    Säger INTE att företaget i artikeln har dessa problem men det finns fler sidor.
    A-kassan är inte bidrag- det är en försäkring du betalar för varje månad för att kunna använda om du blir utan arbete. 

• Anonym (?)

Arbetslös sedan drygt 2,5 år och är dessutom 58.
    Vill inget annat än att jobba igen. Har bidrag från försäkringskassan sedan lång tid tillbaka.
    Klarar mig nätt och jämnt för att sonen har jobb och bor hemma vilket han betalar för.
    Men, det håller inte i längden. Letar lägenhet. Det är inte bara att bli arbetslös - allt ställs på ända.
    Arbetsgivare får stöd för att anställa ungdomar men det finns inget stöd för äldre arbetssökande.
    Jag har 35 års erfarenhet i mitt yrke men är totalt ointressant på arbetsmarknaden

• Anonym (Guy)
    Fiona76 skrev 2025-10-04 09:34:57 följande:
    A-kassans nya regler Jag vill bara göra alla som gått från jobb till arbetslöshet uppmärksamma på A-kassas nya regler från 1:a oktober. Du som blir arbetslös efter den 1:a oktober har nog inget val än att acceptera det nya reglerna MEN finner det mycket oroväckande att de som blivit arbetslösa före 1:a oktober slängs med på tåget.
    Om det är ett medvetet val från A-kassan vilket jag vill tro då jag själv blev ofrivilligt arbetslös i september och igår trillade det in ett beslut som gäller de nya reglerna.
    En bekant till mig blev arbetslös för ett par år sedan och då kunde man bakdatera beslutet till det datum personen verkligt blev arbetslös. Har förstått överklagat beslutet och hoppas att du som blir drabbad även gör det. Det här är långt från ok!
    Du som jobbar deltid/timmar bör kika på de nya reglerna ordentlig.
    Kan bara applådera dessa förändringar.

Ska man ha betalt ska man arbeta. Grunden för ett bra samhälle.
  • Anonym (?)
    Anonym (Guy) skrev 2025-10-05 20:33:29 följande:
    Kan bara applådera dessa förändringar.

Ska man ha betalt ska man arbeta. Grunden för ett bra samhälle.
    Med en sådan inställning är det inte utan att jag faktiskt hoppas att du blir arbetslös.
    Kanske skulle få dig att se världen på ett annat sätt.
  • Anonym (Guy)
    Anonym (?) skrev 2025-10-05 20:39:35 följande:
    Med en sådan inställning är det inte utan att jag faktiskt hoppas att du blir arbetslös.
    Kanske skulle få dig att se världen på ett annat sätt.
    Nej, det skulle jag inte. Skulle ha samma åsikt om jag blev arbetslös imorgon. Om man inte jobbar ska man inte ha betalt. Det gäller inte bara andra utan givetvis mig också. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Guy) skrev 2025-10-05 20:42:49 följande:
    Nej, det skulle jag inte. Skulle ha samma åsikt om jag blev arbetslös imorgon. Om man inte jobbar ska man inte ha betalt. Det gäller inte bara andra utan givetvis mig också. 
    Try it! You will NOT like it.
    Det är jävligt lätt att vara dryg när man inte provat på.
  • Anonym (Guy)
    Anonym (?) skrev 2025-10-05 20:52:24 följande:
    Try it! You will NOT like it.
    Det är jävligt lätt att vara dryg när man inte provat på.
    Jag har redan provat det... Det har nog de flesta.
  • Anonym (?)
    Anonym (Guy) skrev 2025-10-05 20:55:36 följande:
    Jag har redan provat det... Det har nog de flesta.
    Och ändå är du så dryg?
    Bevisar bara vad du lärt dig eller inte lärt dig.....
  • Anonym (Tudelad)

Jag tycker dels att det är bra att tiden man betalat för sin a-kassa påverkar men det borde även ta hänsyn till hur länge man jobbar (en nyexad har inte kunnat betala in lika många månader som en son jobbar 20 år), samtidigt vill jag ha ett samhälle som stöttar de som har det svårt. 

Till er som säger att vi ska gå från bidrag till arbete, var ska de 500 000 som är arbetslösa idag hitta jobb?!

Svar på tråden A-kassans nya regler