Kalle Johansson skrev 2025-10-04 19:04:36 följande:
Inte för att det berör mig över huvud taget men varför inte på några få rader lättfattat lista på vad du reagerar på eller blir upprörd över!!???
Jag har själv aldrig varit med i någon arbetslöshetskassa så jag har tämligen liten koll på hur de fungerar. Vet bara genom en släkting att förr var arbetslöshetskassan stramt bunden till ett fackförbund. Men så är det väl knappast idag kan jag tänka.

Jag reagera på att de nya a-kassa reglerna ändrades from 1:a oktober men jag och förmodligen ett gäng andra har blivit arbetslösa före detta datum. I och med detta tycker/anser jag att de som blivit arbetslösa före ska registreras efter det gamla systemet. I vårt land i alla andra hänseenden är det viktigt med just det datum då händelsen (om man får uttrycka sig så) inträffade även att det dokumenteras från begynnelse datum och inget annat. Här frångår man det. Att man för några år sen kunde bakdatera beslut utan att blinka men helt plötsligt blir du dubbelt straffad kanske tom trippelt.
Sen att det blir ett glapp från lön till A-kassa är även det obegriplig, många jag känner sitter inte med 2 och 3 månadslöner innestående då det är dyrt att leva som det är. A-kassan bör vara likt månadslön och du korrigerar din frånvaro till kommande månad, precis som på ett arbete. För när du är arbetslös är ditt arbete att söka arbete, gå på intervjuer, vara tillgänglig för arbete och för Arbetsförmedlings insatser.
Det är säkert för och nackdelar med att vara med i en A-kassa men nu i denna lågkonjunktur där många går mot en oviss framtid tycker jag nog att det är klokt om man nu inte är ekonomiskt oberoende och kan klara sina utgifter utan arbete 😊