• Anonym (IMD-nej tack)

Hur duscha så snabbt som möjligt?

Nu från oktober har vår hyresvärd infört IMD, alltså att alla hushåll betalar för sin egen vattenförbrukning. Fick information att en kubik varmvatten kommer kosta kring 120 kr. Lite oklart vad man får för det, men vet vissa i andra områden som fått dyra räkningar på över 1000 i månaden. 

Jag är vanligtvis lite långsam i duschen eftersom det är så skönt och avkopplande, men har någon tips på hur man kan snabba upp sin duschrutin utan att för den saken bara tvätta sig halvdant? Hur länge duschar ni andra med längre hår? 

• Svar på tråden Hur duscha så snabbt som möjligt?
  • Anonym (Signe)

Jag har vattnet på i max 5 minuter per dusch.
    Grejen är att stänga av när man tvålar in sig och schamponerar håret.

När jag tänker efter spolar jag nog inte vatten mer än två minuter per dusch.

Sedan ska du ha med i tanken att snålspola på toa också. Det räcker ofta även om man gjort tvåan. Behövs ingen spolning heller om man exempelvis bara snutit sig och inte slänger papperet i en papperskorg.

Stänga av kranen när man borstar tänderna.

Handdiskar du så skölj inte disken med kranen rinnande.

Mvh från en som är uppväxt på landet med egen brunn som inte alltid var väldfylld.

• Anonym (Anna)

Jag duschar ca 8 minuter när jag tvättar håret och rakar benen.
    In i duschen blötlägg håret och kroppen, stäng av vattnet , hamponera och tvåla in dig.
    På med vattnet skölj och i med balsam. Skölj.
    Fix färdig på 8 minuter.
    Man får se till att ha b4a tryck i duschen.

• Anonym (Linda)

Jag har bott i hus och slktså fått betala vattnet själv och vi har haft två vuxna med skitiga arbeten som krävt daglig dusch. småbarn som också badat liksom vi vuxna också och haft jacuzzi.  Inte haft så särskilt hög vattenräkning .

Men visst självklart har vi aldrig slösat i onödan. 

Inget onödigt vatten i köket , man diskar inte i onödan,  fyller diskmaskinen ordentligt.  Har vattenkanna i kylen med dricksvatten 

På toan spolar man inte för minsta lilla.  Man kastar sitt skräp i soptunnan . Borstar tänderna utan vatten rinnande. Rakning likaså.  Dusch har tagit 5-7 min , jag har hår ner till midjan och hinner utmärkt skölja ur både balsam och schampo.  Tvålar in med kranen avstängd. Varma långsamma duschar planeras . 

Sen tipsar jag om att gå in på kommunens sida och kolla vad genomsnittliga förbrukning av vatten ligger på för ensamstående och familj och vad du förväntas få för pengarna.  Då kan du snabbt räkna ut hur lång dusch etc du kan ta om du vill snåla.

• Anonym (A)

Går i genomsnitt 12L/vatten per minut bär man duschar. 

• Tow2Mater

Duscha bara en gång i veckan.

Att alla hushåll betalar för sin egen vattenförbrukning betyder ju inte att vattenpriset hojs och att du måste duscha mindre eller kortare, bara att du inte kommer kunna fortsätta snylta på andra (eller betala for andras vatten).

• Anonym (IMD-nej tack)

Så imponerande att ni klarar av att duscha på 5 minuter! 
    Tack för era tips hittills. Att bara duscha en gång i veckan känns inte som ett alternativ för mig Då är det bättre att jag försöker vara snabbare istället. Borde j skaffa snålspolande duschmunstycke eller det bara sämre tryck? Någon som testat? 

• Anonym (In och ut.)

Skölj av kroppen. Stäng av vattnet, tvåla in och skölj av

• Meddelande borttaget
  • Tow2Mater
    Anonym (IMD-nej tack) skrev 2025-10-04 15:49:53 följande:

Så imponerande att ni klarar av att duscha på 5 minuter! 
    Tack för era tips hittills. Att bara duscha en gång i veckan känns inte som ett alternativ för mig Då är det bättre att jag försöker vara snabbare istället. Borde j skaffa snålspolande duschmunstycke eller det bara sämre tryck? Någon som testat? 

Men varför duschar du inte som vanligt en månad och ser vad det kostar? Det kanske är enmarginell ökning mot vad du brukade betala. 

har du badkar? Sätt i proppen och duscha som vanligt och se hur mycket som samlad i karet. Då kan du se hur mycket vatten en dusch tar. Vikta lite hur mycket av det du tror vara kallt och varmt vatten genom hur handtagen förvarmt respektive kallt vrids. Räkna sedan ut kostnaden per duchminut.

Svar på tråden Hur duscha så snabbt som möjligt?