• Tow2Mater

Hur duscha så snabbt som möjligt?

Duscha bara en gång i veckan.

Att alla hushåll betalar för sin egen vattenförbrukning betyder ju inte att vattenpriset hojs och att du måste duscha mindre eller kortare, bara att du inte kommer kunna fortsätta snylta på andra (eller betala for andras vatten).

• Tow2Mater
    Anonym (IMD-nej tack) skrev 2025-10-04 15:49:53 följande:

Så imponerande att ni klarar av att duscha på 5 minuter! 
    Tack för era tips hittills. Att bara duscha en gång i veckan känns inte som ett alternativ för mig Då är det bättre att jag försöker vara snabbare istället. Borde j skaffa snålspolande duschmunstycke eller det bara sämre tryck? Någon som testat? 

Men varför duschar du inte som vanligt en månad och ser vad det kostar? Det kanske är enmarginell ökning mot vad du brukade betala. 

har du badkar? Sätt i proppen och duscha som vanligt och se hur mycket som samlad i karet. Då kan du se hur mycket vatten en dusch tar. Vikta lite hur mycket av det du tror vara kallt och varmt vatten genom hur handtagen förvarmt respektive kallt vrids. Räkna sedan ut kostnaden per duchminut.

• Tow2Mater
    Anonym (IMD-nej tack) skrev 2025-10-04 17:24:03 följande:

Det är det att jag är lite rädd när jag inte vet hur mycket det kommer kosta. Blev lite skrämd när en annan person i annat område sa att hon fått betala över 1000 kr. Visserligen har hon två små barn, men det är ändå en stor kostnad som jag inte riktigt har råd me just nu. 

Har inte hört något om att hyran ska sänkas tyvärr, men det borde de ju egentligen göra. 

Tyvärr inget badkar, men annars var det en bra idé. Ett vanligt badkar brukar man väl säga rymmer 150 liter. Det borde väl räcka till många duschar eller tänker jag fel? 

Dusch förbrukar mindre vatten men inte så mycket mindre faktist. 

En annan ide är att du vrider på duschen så som du brukar ha den och samtidigt som du startar ett stoppur/tidtagare på telefonen, håller en hink under och samlar allt vatten i den under en minut. Då vet du hur mycket du förbrukar per minut, och ta sedan tid på en vanlig dusch. Då kan du se hur mycket vatten din vanliga dusch förbrukar.

• Tow2Mater
    Ezmeraldah skrev 2025-10-04 23:29:31 följande:
    Men varför ha vattnet på om du inte står under? Menar inte att ifrågasätta eller kritisera utan jag undrar verkligen. Jag har också haft stort utrymme under många år (och gratis vatten) men aldrig kommit på tanken att göra så. 
    Man blir kall.
  • Tow2Mater
    Ezmeraldah skrev 2025-10-04 23:16:57 följande:
    Ja, ibland blir det lite kallt förstås men man får ju igång blodcirkulationen när man tvättar sig. Och förlåt att jag frågar men hur gör man annars? Jättedum fråga kanske men tvålar man in sig och schampomerar håret under rinnande vatten? Då rinner ju tvål och schampo bort direkt? Jag har aldrig ens tänkt tanken att göra så. Har alltid stängt av vattnet sen jag var barn. Hade inte ens tänkt på att man kunde göra på nåt annat sätt förrän jag läste i nån tidning att "veckans miljötips" var att stänga av vattnet när man tvättar håret, som om det var nån slags bedrift, och jag bara "öh, hur skulle man annars göra?".
    Man kan luta huvudet lite bakåt när man tvättar håret och låter duschvattnet strila ner på magen.
Svar på tråden Hur duscha så snabbt som möjligt?