• Anonym (...)

Kvinna på min arbetsplats förstår inte gränser

En kvinna på min arbetsplats har tidigare kallat mig hennes "work husband" (ja, hon använde engelska) inför andra kollegor, vilket gjorde mig ganska obekväm då jag är gift och inte alls vill ha en sådan relation. Jag förklarade detta och trodde att saken var utredd och ur världen. Tills ikväll. Hon vet att min fru jobbar hela helger en gång i månaden så under kvällen har hon skickat flera meddelanden innan jag blockerade. Tror hon var smått berusad och skickade en bild och lite annat. Kan inte undvika henne på jobbet. Tycker någonstans synd om henne och vill inte skämma ut henne inför andra. Men måste få henne att förstå att hon inte har något att hämta här. Har ni varit med om något liknande? Behöver goda råd.

• Svar på tråden Kvinna på min arbetsplats förstår inte gränser
  • Agda90

Gå till HR! 
    Det finns inget mer du kan göra själv. Om du försöker är risken stor att det biter dig i häcken. 
    Hade jag varit din fru hade jag velat veta vad som händer också. Den dealen har jag och min man. Tänk vilkrt skräckscenario om kvinnan påmditt jobb blir full igen och istället för att ta kontakt med dig hör av sig till din fru?!?

• Anonym (HR horror)

Har du sagt ifrån till henne själv så är nästa steg HR/chef, då får de ta det mycket pinsamma samtalet. Mycket bra att du har blockerat henne.

Men man undrar om hon har spritproblem då också eftersom hon fortsätter bete sig olämpligt fast du har sagt ifrån. Det är inte så vanligt att kvinnor fortsätter på det viset om de har normal mental status.

• Anonym (Erfaren_man)

Jag hoppas att du har berättat om detta för din fru. Sånt här ska man vara öppen med inför sin partner. 

Och som andra redan skrivit så är nästa steg att ta det till personalchefen, eftersom det inte räckte med att du har sagt till henne själv. 

• Anonym (Anna)

Du ska såklart gå till chefen och berätta. Men, det finns  två Worst case scenario i den här historien när du berättat och bett om hjälp. 

1. Hon kommer dra en helt annan historia på arbetsplatsen. Det är inte särskilt svårt att som kvinna göra om historien, få dej till en svekfull kåtbock till äkta man och göra sej själv till offer. En liten historia om att du sagt till henne att du ska lämna din fru och att du haft lite heta samtal med henne på jobbet kan lätt förklara hennes sms och uppförande. 

2. Hon kontaktar sin fru och berättar det. Många kvinnor vill hämnas. Det här är ett kraftfullt sätt att göra det på om hon tappar ansiktet framför dej eller sina kollegor på arbetsplatsen. Har du inte berättat historien för din fru lär du få det svårt att få din fru att tro på din version. 

Jag tycker du ska göra följande. Avblocka din arbetskamrat. Skicka ett svar. Skriv typ att du är lyckligt gift och trogen min fru.  Jag upplever dina försök till uppvaktande som mycket obehagliga. Det finns inte, har inte och kommer aldrig finnas något intresse av någon annan än min fru. Jag ber dej genast sluta med detta. 

Med ett svar har du skriftligt på att du inte samtycker till det hon gör. Visa det sedan för din fru. Berätta allt. Säg att du mår dåligt av situationen och diskutera med henne hur du ska gå vidare. Gör henne delaktig så kommer du aldrig hamna i situationen att du får din fru att misstro dej.  

• Anonym (Ellen)
    Anonym (Anna) skrev 2025-10-05 12:46:19 följande:

Du ska såklart gå till chefen och berätta. Men, det finns  två Worst case scenario i den här historien när du berättat och bett om hjälp. 

1. Hon kommer dra en helt annan historia på arbetsplatsen. Det är inte särskilt svårt att som kvinna göra om historien, få dej till en svekfull kåtbock till äkta man och göra sej själv till offer. En liten historia om att du sagt till henne att du ska lämna din fru och att du haft lite heta samtal med henne på jobbet kan lätt förklara hennes sms och uppförande. 

2. Hon kontaktar sin fru och berättar det. Många kvinnor vill hämnas. Det här är ett kraftfullt sätt att göra det på om hon tappar ansiktet framför dej eller sina kollegor på arbetsplatsen. Har du inte berättat historien för din fru lär du få det svårt att få din fru att tro på din version. 

Jag tycker du ska göra följande. Avblocka din arbetskamrat. Skicka ett svar. Skriv typ att du är lyckligt gift och trogen min fru.  Jag upplever dina försök till uppvaktande som mycket obehagliga. Det finns inte, har inte och kommer aldrig finnas något intresse av någon annan än min fru. Jag ber dej genast sluta med detta. 

Med ett svar har du skriftligt på att du inte samtycker till det hon gör. Visa det sedan för din fru. Berätta allt. Säg att du mår dåligt av situationen och diskutera med henne hur du ska gå vidare. Gör henne delaktig så kommer du aldrig hamna i situationen att du får din fru att misstro dej.  

Det här är ett mycket bra råd. Se till att det finns svart på vitt i text att du sagt ifrån på skarpen. Och se till att prata med din fru om situationen direkt.
  • Anonym (Henrik)

Här var den tråden ja.

Som jag skrev i en liknande tråd. Det handlar om en psykiskt sjuk kvinna. Hon ar alltså fått tag i ditt nummer online? antar jag. Och du har blockat henne.

Inga friska kvinnor springer efter gifta män, även om många gifta nän gärna vill tro det. För att deras eget äktenskap är stendött. Dom får för sig att kvinnorna "jagar dom" och vill ha dom till varje pris. Har kvinnliga vänner som 'är singlar, både frivilligt och ofrivilligt. Finns inget mer ointressant än gifta män för dom. Det finns så mycket lediga.

Du har nog oturen och har stött på en psykiskt sjuk kvinna, det handlar nog snarare om att hon söker någon slags tröst/trygghet. Hemskt egentligen, kontakta din chef så kan dom hjälpa henne. Hon behöver psykologisk hjälp.

• Anonym (Guy)
    Anonym (...) skrev 2025-10-05 00:11:14 följande:
    Kvinna på min arbetsplats förstår inte gränser

En kvinna på min arbetsplats har tidigare kallat mig hennes "work husband" (ja, hon använde engelska) inför andra kollegor, vilket gjorde mig ganska obekväm då jag är gift och inte alls vill ha en sådan relation. Jag förklarade detta och trodde att saken var utredd och ur världen. Tills ikväll. Hon vet att min fru jobbar hela helger en gång i månaden så under kvällen har hon skickat flera meddelanden innan jag blockerade. Tror hon var smått berusad och skickade en bild och lite annat. Kan inte undvika henne på jobbet. Tycker någonstans synd om henne och vill inte skämma ut henne inför andra. Men måste få henne att förstå att hon inte har något att hämta här. Har ni varit med om något liknande? Behöver goda råd.

Många kvinnor förstår inte att man gör något fel om man flirtar på män trots visat ointresse.

Bara att fortsätta att upprepa att man inte är intresserad 
  • Anonym (Trötter)
    Anonym (Henrik) skrev 2025-10-05 16:46:50 följande:

Här var den tråden ja.

Som jag skrev i en liknande tråd. Det handlar om en psykiskt sjuk kvinna. Hon ar alltså fått tag i ditt nummer online? antar jag. Och du har blockat henne.

Inga friska kvinnor springer efter gifta män, även om många gifta nän gärna vill tro det. För att deras eget äktenskap är stendött. Dom får för sig att kvinnorna "jagar dom" och vill ha dom till varje pris. Har kvinnliga vänner som 'är singlar, både frivilligt och ofrivilligt. Finns inget mer ointressant än gifta män för dom. Det finns så mycket lediga.

Du har nog oturen och har stött på en psykiskt sjuk kvinna, det handlar nog snarare om att hon söker någon slags tröst/trygghet. Hemskt egentligen, kontakta din chef så kan dom hjälpa henne. Hon behöver psykologisk hjälp.

Så alla gifta män som har en affär har råkat hitta en psykiskt sjuk kvinna? :)
  • Anonym (HR horror)

Här var den tråden ja.

Du har inte mycket koll du.

På en större arbetsplats finns det oftast flera såpoperor igång samtidigt med folk som tycker det är grönare gräs på jobbet, och det går inte en firmafest utan att något sånt sker om man är tillräckligt många.
  • Anonym (...)

Tack för svar. De flesta utav er skrev redan ned den logiska reaktionen jag bör ha och har funderat över. Ville bara ha bekräftat att det bästa är att visa min fru och ta resten från det.

• Anonym (Henrik)
    Anonym (HR horror) skrev 2025-10-05 18:17:04 följande:
    Du har inte mycket koll du.

På en större arbetsplats finns det oftast flera såpoperor igång samtidigt med folk som tycker det är grönare gräs på jobbet, och det går inte en firmafest utan att något sånt sker om man är tillräckligt många.
    Då jobbar ju på en väldigt oprofessionell arbetsplats med mycket konstigt folk. Jag har arbetat på många ställen. Och även om det har pågått oskyldiga flörtar. Kan dom flesta vuxna sköta sig.

Din arbetsplats är inte normen, om jag säger så.

Ännu märkligare att folk har tid med dessa såpopera. Arbetar ni inte på arbetsplatsen? Vi har knappt tid fika numera.

En frisk människa beter sig inte som denna kvinna gör. Att du själv verkar vilja att det ska handla om att hon är efter dig. Och ska visa sin fru och grejor. Jag köper det inte. Dom flesta singel kvinnor springer inte efter upptagna män.
  • Anonym (Henrik)
    Anonym (Trötter) skrev 2025-10-05 17:05:19 följande:
    Så alla gifta män som har en affär har råkat hitta en psykiskt sjuk kvinna? :)
    Det är inget normalt beteende i alla fall. Det är en av dom vanligaste fantasierna hos upptagna män. Dom vill inte erkänna att dom flesta singel kvinnor inte är intresserade. Affärer är dessutom mer vanligare emellan gifta/upptagna. Så där håller jag med dig.

Otrohet är ett beteende som tyder på att man har dålig moral bll.a  För mig är det bottenskrap människor.

Har till med kvinnliga singel vänner som är äcklade sv detta beteende och att gifta män tror att dom ens har en chans. Men många gifta män är fast i döda äktenskap. Då får man väl fantisera lite online:)
  • Anonym (...)
    Anonym (Henrik) skrev 2025-10-06 00:03:41 följande:
    Det är inget normalt beteende i alla fall. Det är en av dom vanligaste fantasierna hos upptagna män. Dom vill inte erkänna att dom flesta singel kvinnor inte är intresserade. Affärer är dessutom mer vanligare emellan gifta/upptagna. Så där håller jag med dig.

Otrohet är ett beteende som tyder på att man har dålig moral bll.a  För mig är det bottenskrap människor.

Har till med kvinnliga singel vänner som är äcklade sv detta beteende och att gifta män tror att dom ens har en chans. Men många gifta män är fast i döda äktenskap. Då får man väl fantisera lite online:)
    Kan du ta dina fantasier  till en annan tråd. Tack
  • Anonym (Jobbig)

Här var den tråden ja.

Hon behöver inte vara psykiskt sjuk, men psykologiskt knepig och med alkoholproblem. Men man vet inte. Det verkar ju planerat när hon hörde av sig just den dagen som don fru bar borta. Jättejobbig situation.

Men klokt råd att du skriver till henne och förklara att du är lyckligt gift och inte önskar sådana kontakter med henne.

Visa också din fru ditt brev och förklara.

Om hon inte ger sig med det så kan du hota med att ta upp saken med HR, att du uppfattar.att det hon gör är trakasserier. Då får man hoppas att hon lägger av.. 

Annars får du gå vidare till HR/din chef.. 
  • Anonym (HR horror)
    Anonym (Henrik) skrev 2025-10-06 00:03:41 följande:

Vet du, jag tycker du ska spara dina inlägg här tills du själv blir över 50 och se om du har skiftat dina åsikter något då.

Det låter nämligen ofta annorlunda då än när man själv var 25-30.
  • Anonym (Cilla)

Vet ej vad hon skicka för mess eller bilder men är det sexuella trakasserier ? 

Oavsett, fortsätter detta så tar du det med din chef. Denne får i sin tur prata med denna kvinna. 

Börja med att berätta för din sambo. Sen om det fortsätter går du vidare. 

Jaja det är kanske synd om henne... men hon är inte ditt problem.

• Anonym (O)

Herregud. Work husband 🤣

Ja det verkar vanligt att vissa använder engelska när de inte vågar säga det på svenska.
    "Du är min äkta man på jobbet". Sjukt men det är ju det hon menar men taskigt maskerat med svengelska.

Och nej, det är inte psykiskt sjuka människor som stöter på upptagna. Sen att det är dålig stil är det ingen som säger emot. Men att alla skulle vara psykiskt sjuka är enbart struntprat. Finns fullt friska människor utan sjukdomar som raggar på gifta män och kvinnor.

Ts, du har redan fått bra råd i tråden så jag stannar där.

• molly50
    Anonym (Henrik) skrev 2025-10-05 23:59:11 följande:
    Då jobbar ju på en väldigt oprofessionell arbetsplats med mycket konstigt folk. Jag har arbetat på många ställen. Och även om det har pågått oskyldiga flörtar. Kan dom flesta vuxna sköta sig.

Din arbetsplats är inte normen, om jag säger så.

Ännu märkligare att folk har tid med dessa såpopera. Arbetar ni inte på arbetsplatsen? Vi har knappt tid fika numera.

En frisk människa beter sig inte som denna kvinna gör. Att du själv verkar vilja att det ska handla om att hon är efter dig. Och ska visa sin fru och grejor. Jag köper det inte. Dom flesta singel kvinnor springer inte efter upptagna män.
    Det behöver inte vara en psykiskt sjuk människa som raggar på gifta personer. Det finns fullt friska personer som gör det också.
    Och det som händer på din arbetsplats är inte heller norm för andra arbetsplatser.
    Jag har också jobbat på ställen där det har förekommit affärer och såpoperor.
    Kanske framförallt när jag yngre.
    Och varför tycker du inte att TS ska berätta för sin fru? Hade det varit min man som råkat ut för något sådant på sitt jobb så hade i alla fall jag velat veta att han gjort sitt yttersta för att få kvinnan att förstå.
    För övrigt så tycker jag att TS har fått så bra råd att jag inte behöver tillägga något mer.
  • Anonym (C)
    Anonym (...) skrev 2025-10-05 19:59:12 följande:

Tack för svar. De flesta utav er skrev redan ned den logiska reaktionen jag bör ha och har funderat över. Ville bara ha bekräftat att det bästa är att visa min fru och ta resten från det.

Bra beslut.
  • Anonym (Plockar russinen ur kakan...)

Här var den tråden ja.

Hej Henrik!

Vill bara berätta för dig att vi visst finns, kvinnorna som tar sig en gift man till älskare.
    Jag har haft x antal genom åren.

Jag väljer de gifta männen som lekkamrater för att risken är mindre att de tror sig kunna få en seriös relation med mig.
Svar på tråden Kvinna på min arbetsplats förstår inte gränser