-
Jag har förmodligen en odiagnostiserad adhd har jag insett sedan båda mina söner fått diagnos om svår adhd. Jag har hela livet haft problem med ekonomin. Var skuldsatt redan som 18-åring, dock inte helt mitt fel då min mor valde att flytta till annan ort mitt under gymnasiet till en bostad jag inte fick plats i och tog en lägenhet åt mig som hon sen slutade betala. När jag sedan började plugga på universitetet var jag redan mamma och min pappa fick fylla ut varje månad med pengar. Lyckades till slut få ett lån för att betala bort alla skulder. I alla fall så är jag skuldfri idag. Bor i hus tillsammans med min familj. Men jag kan INTE hålla i pengar. Betalar varje månad in på vårt gemensamma huskonto och matkonto, resten spenderar jag. Sambon får ofta fylla ut genom swish varje månad då jag har slut pengar första veckan i början på månaden. Köper utemat, frukost på McDonalds, shoppaholic på Vinted, småköp av inredning, beställer grejer osv. Vet inte ens vad jag handlar. Köper sällan nya kläder (bara begagnat), går aldrig till frisören utan sambon färgar mitt hår hemma, fixar inte naglar eller fransar eller andra skönhetsbehandlingar. Har ALDRIG haft en fungerande ekonomi.Nu går jag i separationstankar efter 10+ år som sambo då vår relation inte fungerar längre. Men det innebär en stor ekonomisk utgift. Även om vi säljer huset så kommer inte vinsten vara superstor och sambon gick in med hela kontaktinsatsen som han ska få tillbaka vid försäljning (såklart, eftersom jag aldrig kunnat spara så hade jag inget till kontantinsats). Det krävs ett visst kapital för att kunna bygga upp ett nytt liv. Även om vi delar på alla möbler så är det mycket som ska köpas.Men HUR står man emot impulserna att handla?Jag tjänar bra. Över 40 000:-/mån innan skatt. Har både barnbidrag, underhåll och omvårdnadsbidrag och har ungefär 38 000:- efter skatt varje månad om jag inte vabbat under månaden. Men NOLL kronor på sparkontot. Senaste året har jag dessutom varit sjukskriven vilket gör att jag haft betydligt mindre i inkomst, men borde ändå ha pengar över.Ni andra med adhd. Hur fixar ni ekonomin?Behöver alla tips jag kan få. HUR sparar man pengar? -
Svar på tråden Hur fixar man ekonomin med adhd?
-
Överför en viss summa pengar automatiskt till ISK varje månad med fonder eller ett sparkonto om du inte vågar ha pengar på börsen. Ser du inte pengarna på ditt konto du spenderar från kanske det är lättare att inte röra dom.
-
Det är jättesvårt. Det är många faktorer som spelar in för vad som är bästa sätt dock. Enskilt bästa skulle vara att automatisera olika överföringar så att du bara har en viss summa att spendera. Sedan är det planering som gäller - laga mat så att du inte betalar dyrt för hämtmat. Impulsköp blir sällan fördelaktiga. Skapa bildstöd för din ekonomi. Låt säga att du har ett papper som du ritar en stor cirkel på och delar in den i låt säg 12 delar och varje gång du handlar fyller du i den med motsvarande del du har handlat för. På så vis ser du väldigt tydligt när du närmar dig hälften och när pengarna är slut
-
Allt är automatiserat. Alla räkningar jag har är på e-faktura eller stående överföringingar.Jimmy75 skrev 2025-10-05 01:35:17 följande:Det är jättesvårt. Det är många faktorer som spelar in för vad som är bästa sätt dock. Enskilt bästa skulle vara att automatisera olika överföringar så att du bara har en viss summa att spendera. Sedan är det planering som gäller - laga mat så att du inte betalar dyrt för hämtmat. Impulsköp blir sällan fördelaktiga. Skapa bildstöd för din ekonomi. Låt säga att du har ett papper som du ritar en stor cirkel på och delar in den i låt säg 12 delar och varje gång du handlar fyller du i den med motsvarande del du har handlat för. På så vis ser du väldigt tydligt när du närmar dig hälften och när pengarna är slut
Jag bet såklart att impulsköp inte är fördelaktiga, men jag gör det ändå. Är väl en del av min bristande impulskontroll.
Jag har gjort budgetar otaliga gånger, veckohandlat, matscheman etc. Försäkt ordna en struktur, men det håller inte. Fattar inte varför jag inte klarar det. -
Oj, det spelar ingen roll. Jag hade både Avanza och Opti som jag försökt spara i, men när pengarna är slut hämtar jag därifrån. Har en automatisk överföring på 200:- till vardera, men de tas ut igen samma månad de sätts in.Skitungen1 skrev 2025-10-05 01:15:46 följande:Överför en viss summa pengar automatiskt till ISK varje månad med fonder eller ett sparkonto om du inte vågar ha pengar på börsen. Ser du inte pengarna på ditt konto du spenderar från kanske det är lättare att inte röra dom.
-
Ett grej du kan prova är att ta ut kontanter för en vecka i taget. Av dem lägger du det som ska användas till mat i en separat plånbok. Det är mer tydligt att pengarna försvinner om man betalar kontant. Och det syns tydligare hur mycket man har kvar. Stäng ditt betalkort för webköp. Betalkortet ska du inte ha i plånboken utan det får bara lämna hemmet när du går för att ta ut kontanter. Och ta inte med dig mer kontanter hemifrån än du tänkt att du ska spendera den dagen. Har man svårt att stoppa impulser får man bygga konkreta hinder för sig själv.
Jag funderar också på om du skulle se till att få bli npf-utredd. Med en diagnos har du rätt till lite samhällsstöd av olika slag. Kanske en god man som kan ha ungefär den rollen som din sambo har idag. Hen kan ge dig pengar för en vecka i taget tex.
-
Byt shopaholic på Vinted mot sälj-holic? Välj ett sparmål tex en utflykt med barnen eller att allt ska gå till barnens julklappar (i rimlig mängd) men att du inte får köpa något i dessa kategorier innan du sålt av en hel del.
-
Har du andra "symptom" på adhd?
Att inte kunna handskas med sin ekonomi är inget jätte ovanligt! Man behöver inte ha adhd för det.
Nu kanske frågan inte var om vi tror att du har Adhd, utan du kanske ville ha hjälp med hur du ska sköta ekonomin. Och det har du ju fått ganska många bra råd här!
-
Jag misstänker att du inte impulshandlar saker på ICA eller Willys. Skaffa konto där och sätt in vad du behöver för att klara en månad. Resten sätter du över någonstans där det är krångligt att ta ut. Imp går by default över fört, så det du behöver är att skapa hinder att agera direkt på dem. Gör det så krångligt och långsamt för dig att impulsen hinner gå över.Anonym (TS) skrev 2025-10-05 08:50:07 följande:Allt är automatiserat. Alla räkningar jag har är på e-faktura eller stående överföringingar.
Jag bet såklart att impulsköp inte är fördelaktiga, men jag gör det ändå. Är väl en del av min bristande impulskontroll.
Jag har gjort budgetar otaliga gånger, veckohandlat, matscheman etc. Försäkt ordna en struktur, men det håller inte. Fattar inte varför jag inte klarar det. -
Jag säljer även otroligt mycket. Köper väl egentligen inte massa onödiga saker på Vinted, men ligger ju ständigt efter när det inte finns pengar. Nu inför skolstart har det var mycket som behövts då man har små barn som växer osv. Så kläder har behövts + extrakläder till skolan, ytterkläder både regnkläder, stövlar, höstjacka, höstskor osv. Jag försöker köpa sådant begagnat.Anonym (f) skrev 2025-10-05 10:32:33 följande:Byt shopaholic på Vinted mot sälj-holic? Välj ett sparmål tex en utflykt med barnen eller att allt ska gå till barnens julklappar (i rimlig mängd) men att du inte får köpa något i dessa kategorier innan du sålt av en hel del.
Men när man inte har möjlighet att handla det man behöver när man behöver det, så blir det stora pengar som ska ut åt gången. Att bygga en buffert kräver ju också att man under en tid ska ha dubbla utgifter. Bpde spara till en klädbuffert t ex och köpa nya kläder. Det känns som att man hamnar i en ond cirkel på något sätt.Anonym (Hmm) skrev 2025-10-05 10:41:40 följande:Har du andra "symptom" på adhd?
Att inte kunna handskas med sin ekonomi är inget jätte ovanligt! Man behöver inte ha adhd för det.
Nu kanske frågan inte var om vi tror att du har Adhd, utan du kanske ville ha hjälp med hur du ska sköta ekonomin. Och det har du ju fått ganska många bra råd här!
Jag har andra symptom också. Är otroligt rastlös. Svårt med koncentrationen, skjuter upp "tråkiga" saker både hemma och på jobbet. Har svårt att komma till ro på kvällarna och sover dåligt. Har svårt att ha fokus och koncentrera mig på möten på jobbet t ex. Rör mig hela tiden i stolen, byter position, sitter ofta och jobbar samtidigt för att jag har svårt att bara sitta och lyssna. Klickar med pennor så kollegor rycker ur handen på mig. Säger vad jag tänker direkt och har ofta ångest över att det jag sagt varit för hårt eller tagits på fel sätt. Kan aldrig "hålla käften" fast jag tänker att jag ska göra det. Har genom åren haft olika intressen fast tröttnat fort. Det påverkar också min ekonomi då jag går all in, sen när jag köpt allt som behövts så tappar jag intresset. T ex så har jag hållit på med olika växter. Haft hela hemmet fullt, velat ha alla olika sorter av en växt. Lagt pengar på rätt belysning, jord, krukor osv. Sen tappar jag intresset. Stickat och virkat ett tag. Köpt massa olika garn, alla olika nålar osv. Sen tappar jag intresset. Bakat tårtor en period. Köpte alla olika tillbehör för att kunna skapa i sugarpaste. Kavlar, stämplar, modelleringsverktyg, formar osv. Sen tappade jag intresset. Gymmade mycket ett tag. Köpte massa gymkläder, väskor, ytterkläder, träningsutrustning hem osv. Sen tappade jag intresset. Och sådär har jag gjort med mycket. Gelénaglar, hårvård, hudvård, bilvård, organisering i hemmet, inredning, speciella märken av barnkläder där jag köpt allt som släppts i olika kollektioner, kostscheman/träningsprogram osv. Sen tappar jag intresset.
Har svårt med humöret. Väldigt kort stubin. Tycker det är väldigt jobbigt med oförberedda saker. Blir lätt stressad och orolig och sur. Mitt humör är mycket beroende av hunger också. -
Du har fått många bra tips redan! Men har du stora problem kanske du behöver hjälp för budget och att inte komma åt alla pengar direkt? Kanske din sambo kan hjälpa dig med det? Mitt ex är också odiagnosticerad och för honom funkade det bra när jag styrde upp. Han kände sig rikare trots sparande för att pengarna räckte hela månaden.
-
Finns endel hjälp att få från kommun och landsting också men då behövs kanske diagnos?