• AnnaMaria92

Sex efter bebis

Jag och min man fick en bebis för drygt 5 månader sedan. Allt gick bra men graviditeten och första tiden efteråt var rätt tuff och påfrestande för mig. Jag helammar och känner nästan ingen sexlust och har knappt gjort det sedan dottern föddes. Till en början var min man förstående men typ senaste 3 månaderna har han varit på om att ha sex. 

Jag tycker inte det är så konstigt att min lust är låg eftersom det är en så stor omställning med barn, hormoner och allt där till. Jag älskar min man jättemycket och vill gärna ge honom sex men känner inte att jag kan det just nu. Jag är okej med att inte ha så mycket sex för tillfället. Men jag känner mig pressad när han är på mig och ber om sex och tar på mig varje dag. Han tycker det är jättejobbigt att vi inte har så mycket sex och tycker det är något som är fel trots att jag säger till honom att det inte är det och blir sur när jag avvisar honom. Jag förstår såklart att det är frustrerande för honom men jag tänker trots allt att 5 mån inte är så lång tid. Det känns inte riktigt som han förstår den kroppsliga och mentala utmaningen det är att bära, föda och ta hand om ett barn. Jag kan nästan bli lite arg när han är ?på? mig hela tiden. Jag känner mig jättedålig som fru. Jag försöker visa honom uppskattning på andra sätt men känns inte som det spelar någon roll. Vad tänker ni om detta?

• Svar på tråden Sex efter bebis
  • Anonym (Lust)

Nu ska jag säga något som många kanske inte håller med om. Jag har tre barn och mina två sista barn kom med 1 år och 2 veckors mellanrum. Men med alla barnen så har jag bara rivit av det de plåstret efter att allt är okej därnere och efter att det har gått 6 veckor såklart. För mig funkar det så att jag vet att ibland måste man pusha sig själv litegrann för att man vet att man njuter av det när man väl har det och att det är underbart med intimitet med sin partner. Det ger mig energi! Även fast man är dödstrött med småbarn och bebisar. Jag har dock noll sexlust innan mens så jag vet precis hur det känns. Men för mig i alla fall så hjälper det att bara göra det ibland. 

• Anonym (?)

Sätt er ner i lugn och ro och snacka igenom detta. Inte i sovrummet precis efter ett sexförsök

Var supertydlig med att du älskar honom massor men inte är sugen lika ofta ofta längre och det är jobbigt när han försöker och bli sur när han är avvisad.

Utgå från det och se åt vilket håll 

Du kan alltid fråga honom om vad han skulle tycka om att ha sex med någon som inte vill

• AnnaMaria92
    Anonym (Lust) skrev 2025-10-06 10:17:34 följande:

Nu ska jag säga något som många kanske inte håller med om. Jag har tre barn och mina två sista barn kom med 1 år och 2 veckors mellanrum. Men med alla barnen så har jag bara rivit av det de plåstret efter att allt är okej därnere och efter att det har gått 6 veckor såklart. För mig funkar det så att jag vet att ibland måste man pusha sig själv litegrann för att man vet att man njuter av det när man väl har det och att det är underbart med intimitet med sin partner. Det ger mig energi! Även fast man är dödstrött med småbarn och bebisar. Jag har dock noll sexlust innan mens så jag vet precis hur det känns. Men för mig i alla fall så hjälper det att bara göra det ibland. 

Jag kan till viss del förstå vad du menar med att riva av plåstret. Vi har haft sex några gånger. Men även om jag är fysiskt läkt när nere så handlar det ju om mer än bara det fysiska. Jag fattar inte varför det måste vara så viktigt att ha ett jätteaktivt sexliv när man nyligen fått barn? För mig finns det även andra sätt att vara nära sin partner.

Jag har inte fått tillbaka min mens ännu efter förlossningen så vet inte om även det kan påverka den låga lusten? 

• Anonym (Ulrika)

Jag har fött tre barn och känner igen allt du berättar men samtidigt vet jag också hur illa det kan gå om man inte är en del av lösningen och vill komma överens om en väg framåt mot  mer lust. Den biten hänger trots allt på mig med mindre lust att jag också får gilla läget och acceptera nån form av lösning  som inte innebär att smita undan. 

Det trista faktum är att lust och attraktion är färskvara som man måste jobba på ständigt,  den ligger inte kvar på samma nivå utan ansträngning.  Har jag sex var 6:e vecka kommer både min attraktion och lust motsvara samma låga nivå   eller till och med försvinna .  

Självklart har du rätt att vara trött och sliten men att ständigt avvisa din man är inte lösningen . Ni måste även prioritera er som par och vårda kärleken , det är precis lika viktigt om ni vill hålla ihop i många år framåt. Annars lär det inte bli  några syskon heller. 

• AnnaMaria92
    Anonym (?) skrev 2025-10-06 10:19:31 följande:

Sätt er ner i lugn och ro och snacka igenom detta. Inte i sovrummet precis efter ett sexförsök

Var supertydlig med att du älskar honom massor men inte är sugen lika ofta ofta längre och det är jobbigt när han försöker och bli sur när han är avvisad.

Utgå från det och se åt vilket håll 

Du kan alltid fråga honom om vad han skulle tycka om att ha sex med någon som inte vill

Vi har pratat om det. Jag upplever att jag har varit supertydlig med mina känslor samt att jag visar honom närhet och uppskattning på andra sätt. Han tar ju nejet även om han blir sur, men gör ett nytt försök igen nästa dag så fort han kommer hem från jobbet. Han säger att jag får ta det i min takt men jag märker liksom att han inte riktigt menar det utan att han mer säger så för att det ska låta bra.
  • AnnaMaria92
    Anonym (Ulrika) skrev 2025-10-06 10:46:32 följande:

Jag har fött tre barn och känner igen allt du berättar men samtidigt vet jag också hur illa det kan gå om man inte är en del av lösningen och vill komma överens om en väg framåt mot  mer lust. Den biten hänger trots allt på mig med mindre lust att jag också får gilla läget och acceptera nån form av lösning  som inte innebär att smita undan. 

Det trista faktum är att lust och attraktion är färskvara som man måste jobba på ständigt,  den ligger inte kvar på samma nivå utan ansträngning.  Har jag sex var 6:e vecka kommer både min attraktion och lust motsvara samma låga nivå   eller till och med försvinna .  

Självklart har du rätt att vara trött och sliten men att ständigt avvisa din man är inte lösningen . Ni måste även prioritera er som par och vårda kärleken , det är precis lika viktigt om ni vill hålla ihop i många år framåt. Annars lär det inte bli  några syskon heller. 

Vad skönt att höra att du känner igen dig i det jag skriver. Självklart vill jag inte ha det såhär för alltid, jag vet med säkerhet att jag kommer vilja ha sex med min man oftare i framtiden. Men jag kan inte hjälpa att bli lite fundersam över varför sex alltid måste vara lösningen? Varför denna brådska med att få igång sexlivet när man nyligen har varit med om det största som kan hända i livet. Kanske inte stämmer för just dig, men överlag tycker jag att denna inställning känns lite som något män säger för att få sina behov uppfyllda och för att pressa sin partner. Som nybliven mamma är man skör.
  • Anonym (Björk)

Alltså jag förstår inte den enorma hetsen kring sex. Självklart ska du inte ha sex med din man om du inte har lust. Det är inte konstigt att lusten förändras efter att man fått barn, och rimligtvis ska ens partner förstå och acceptera det. 
    Tycker inte att du ska göra som någon annan skrev och "riva av plåstret", det framstår ju som att du ska ha sex trots att du egentligen inte vill.
    Det finns viktigare saker i ett förhållande än sex.

Ta det i din egen takt och ha sex när DU vill och har lust. 

• Anonym (Q)

Tacksam för att jag har en man som förstod att det tar tid innan jag återhämtat mig och fått tillbaka lust efter förlossningen. Det var påfrestande för honom förstås men han tjatade aldrig. Det tog 6 månader innan jag ville ha sex igen efter förlossningen. 

• Anonym (?)
    AnnaMaria92 skrev 2025-10-06 10:49:41 följande:
    Vi har pratat om det. Jag upplever att jag har varit supertydlig med mina känslor samt att jag visar honom närhet och uppskattning på andra sätt. Han tar ju nejet även om han blir sur, men gör ett nytt försök igen nästa dag så fort han kommer hem från jobbet. Han säger att jag får ta det i min takt men jag märker liksom att han inte riktigt menar det utan att han mer säger så för att det ska låta bra.
    Säg att om det fortsätter behöver du bo själv så du slipper hans våldtäktsförsök.
  • Pappa i sthlm
    AnnaMaria92 skrev 2025-10-06 10:46:16 följande:

Jag kan till viss del förstå vad du menar med att riva av plåstret. Vi har haft sex några gånger. Men även om jag är fysiskt läkt när nere så handlar det ju om mer än bara det fysiska. Jag fattar inte varför det måste vara så viktigt att ha ett jätteaktivt sexliv när man nyligen fått barn? För mig finns det även andra sätt att vara nära sin partner.

Jag har inte fått tillbaka min mens ännu efter förlossningen så vet inte om även det kan påverka den låga lusten? 

Hej
    Får jag lite försiktigt fråga dig hur du skulle känna och reagera i en möjlig framtid där hans sexlust sakta sakta tynar bort. Till stor del pga av att han fått anpassa sig till hur du känner just nu (vilket är förståeligt). Föreställ dig att det kommer en dag när du känner att du vill ta tag i sexlivet igen men han inte längre känner för det. Ungefär som du nu.

Hur skulle du uppleva det?
Svar på tråden Sex efter bebis