Inlägg från: Anonym (Ett tomrum?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ett tomrum?)

Samlar på mat

Anonym (Hamster) skrev 2025-10-06 17:50:41 följande:
    Samlar på mat

Jag har lätt för att bli tvångsmässig av mig och det slog mig som en käftsmäll när jag fyllde på i matförrådet att det här är nog kanske inte normalt längre?

Jag har ett stor matlager, det är fler tusen kr i mat vi pratar om.
    Allt är välorganiserat, lätt att överblicka och jag har inga problem med att det äts från lagret. Men lagret blir bara större, så fort jag får chansen köper jag och bunkrar upp. Vore det inte för att jag bryr mig om vad andra tänker skulle jag kunna köpa 30-50 förpackningar av något jag vill ha om det är ett bra pris.
    Jag hamstrar alltså och det börjar bli lite pinsamt. Samtidigt är jag inombords jättenöjd över mitt lager, jag brukar gå runt och titta och sortera. När man läser om samlande är det oftast helt okontrollerat och med dålig ordning, hela hem kan vara fyllda och personen njuter inte av sitt samlande. Men är det dit jag är på väg?
    Många som samlar ( horder) mat brukar göra det pga olika saker.
    Ta serien Extreme Cuponers som ett exempel. De handlade överdrivet mycket varor gör att fylla på sina lager. Nu snackar vi bunkring och det blev ett beroende att jaga kuponger, göra klipp och samla.

En del köper på sig stora lager med bls skönhetsprodukter och de kan inte sluta. Det blir ett tvång till slut och många ga produkter passerar bäst före datumet med råge.

Är det shoppingen eller sambandet som är det som ger mest tillfredsställelse?

Många som samlar har ordning och reda på sina saker men de kan inte sluta att handla och det blir ett tvång. Ångest och oro  kan gå hand i hand med detta. 
  • Anonym (Ett tomrum?)
    Anonym (Ulrika) skrev 2025-10-06 18:03:53 följande:

Maniskt samlande är ju ett symptom på  något som inte riktigt stämmer . Oftast ligger det ångest och kontrollbehov bakom samlande och det kan ju stämma med ditt sinne för ordning.  
    Och ja det kan eskalera till hoarding om du inte stoppar.  

Detta maniska samlande gör ju också att du förmodligen kommer att behöva slänga massa mat i slutändan som du inte kan äta  pga datumet gått ut.  I synnerhet om du köper mer mat än du faktiskt äter upp. 

Ett lagom matförråd är både smart och rätt kul men det ska ju vara hanterbart på en vettig nivå.  5 burkar ärtsoppa  tex har ingen dött av att äga men när ska du egentligen äta 50 burkar? 

Corn flakes är gott men paketet som i mitt skafferi nyss öppnats efter att ha glömts längst bak i skåpet i  3 månader smakade rätt unket så det kommer jag kasta..  gissa hur mycket du kan behöva kasta? 

Du behöver nog fortsätta komma till insikt och ta tag i detta så det inte blir värre 

När programmet Exteme Cuponing gick på tv så undrade jag ofta om en familj gjorde slut på 20-40 flaskor med senap under ett år. 😅
    Helt sjukt vad de handlade tandborstar, ketchup, läsk och tandkräm.
Svar på tråden Samlar på mat