Inlägg från: Anonym (TröttPappa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TröttPappa)

Sexåring favoriserar mamman

Jag är den som engagerar mig, hittar på saker, leker, målar, pratar, borstar tändern, klär, hämtar och lämnar, lagar mat. Min fru är faktiskt inte speciellt delaktig tyvärr, vilket också är ledsamt. Trots detta så favoriserar dottern mamman. Eftersom jag också som den omhändertagande föräldern får ta de lite jobbigare sakerna som dottern kanske inte helt tycker om (tex tandborstking och annat tråk) så får jag ofta höra att hon hatar mig och vill va med mamma. Mamman gör i princip inget förutom sköta tvättning av kläder, och jag överdriver inte ens. Är det fjantigt av mig att känna mig lite ledsen? både favoriseringen och att mamman/min fru Inte engagerar sig gör mig ledsen. 

• Svar på tråden Sexåring favoriserar mamman
  • Anonym (TröttPappa)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-10-06 20:58:12 följande:

Hon saknar sin mamma och behöver sin mamma. Se det som ett tecken att du gör ett bra jobb som pappa. Den förälder man känner sig 100% trygg med,den idealiserar man inte. 

Ja jag tänker också att det kan vara så. Det är synd att min fru inte engagerar sig mer och jag tror hon kommer ångra det senare. Försöker jag ta upp det så blir hon mest sur, går inte prata med henne. Sen kanske hon ?skärper till sig? i två dar sedan tillbaka till gamla spår. Ibland när hon lagat något gott som barnen gillat någon gpng varannan vecka så får jag liksom känslan att hon tycker att ?hon gjort sin del? och att hon då kan ta en vecka off liksom. Jag tror inte det är någon depression då hon spenderar mkt tid med vännee och gör andra saker. Hon verkar helt enkelt inte intresserad, och är lat.
  • Anonym (TröttPappa)
    Anonym (D) skrev 2025-10-06 21:20:21 följande:
    Utan dig hade dotterns uppväxt varit sorglig och bedrövlig! Heja dig! Men som någon skrev så idealiöserar man inte "vardagsföräldern".

Men hon har sannolikt starkast känslomässig anknytning till dig.
    Det gör mig även väldigt orolig över hur det skulle gå om det hände mig något. Tänker ganska ofta på det, och önskar man kunde känna sig trygg i tanken på att ?barnen har ju iaf sin mamma om något händer?.
Svar på tråden Sexåring favoriserar mamman