• Anonym (Maoa)

Vad tycker ni om namnet Iris?

Vad tycker ni om detta namn? Fint eller fult? Vad associerar ni namnet till?

• Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Iris?
  • Anonym (Fint namn)

Mycket fint!

Blomma eller öga. Känner ingen som heter det, så jag har inga associationer till någon människa.

• Anonym (Fint namn)

Mycket fint!

Blomma eller öga. Känner ingen som heter det, så jag har inga associationer till någon människa.

• Anonym (E)

Fint!! Hade gärna döpt min dotter till det men grannens dotter heter just Iris, och även om inte min äldre dotter leker jätteofta med henne så gör dom det ibland och då kändes det bara lite konstigt, inte för att jag tror att de hade brytt sig egentligen men det är ju ändå henne jag tänker på när jag hör namnet

• Anonym (Vårblomma)

Fint! Min grannes dotter heter Iris.

• Aliona

Det är jättefint, men också väldigt, väldigt vanligt idag bland barn i lågstadieålder och yngre. Vi har två Iris i släkten, en i fsk-gruppen och en i gymnastiken. Det behöver man ju inte bry sig om, men vill man ha ett mer ovanligt namn så är Iris inte ett bra val. 

• trollhona

Fint namn, lite uttjatat just nu bara i denna generationen. 

Liknande namntips,
    Ilse
    Irma
    Inez
    Ida

• Anonym (S)

Skitfult, fantasilöst populistiskt.
    Tänker på ögon och gamla tanter. Sorry, men du frågade.

• Mayjel

Associerar namnet till blåbär av nån anledning. Kanske för att Iris har ordet "ris" i sig, tänker nog på blåbärsris. Det är ett vackert namn i mina öron. Blomnamn överlag är fina.

• Anonym (C)
    Mayjel skrev 2025-10-17 00:19:39 följande:

Associerar namnet till blåbär av nån anledning. Kanske för att Iris har ordet "ris" i sig, tänker nog på blåbärsris. Det är ett vackert namn i mina öron. Blomnamn överlag är fina.

Jo, blomnamn är fina. 
  • Anonym (Bea)

Fint! Jag tänker i första hand på blomman. 

• Anonym (E.)

Jag tänker på en tant, och dessutom på en viss typ av tant, typ en sipp och bigott typ... men det behöver ju inte vara någon allmän association. 

Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Iris?