• Anonym (Mamman)

Är det så konstigt att jag inte träffat min sons flickvän?

Min son är 25, bor i grannkommunen där han har arbete och bostad. Han kommer ofta hem och jag och min man hälsar på hos honom. Inga konstigheter. 
    Nu har han en flickvän sedan ett år tillbaka. Han tycker inte om att prata om henne men har svarat lite på de få frågor jag ställt. Vet vad hon heter, att hon är ett år yngre, bor nära honom och vad hon arbetar med. Jag har sagt ett par gånger att hon är välkommen till oss eller att vi gärna kommer och bjuder på fika på ett café eller liknande. Får inget direkt svar. 

Jag är glad över att han träffat någon, det är första flickvännen som jag vet om. Jag har berättat att han har skaffat tjej till några av mina nära väninnor. De tycker att det är jättekonstigt att jag inte träffat tjejen. Är det?
    Är orolig för att han skäms över oss. 

• Svar på tråden Är det så konstigt att jag inte träffat min sons flickvän?
  • Anonym (Melanie)

Lite konstigt är det allt.

Men det finns ju inget ni kan göra om han inte vill presentera henne.

Det kanske är henne han skäms för, vem vet?

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Melanie) skrev 2025-10-08 15:17:08 följande:

Lite konstigt är det allt.

Men det finns ju inget ni kan göra om han inte vill presentera henne.

Det kanske är henne han skäms för, vem vet?

Vi har ju fått träffa hans vänner, det har aldrig varit några problem med det men nu känns det som något väldigt känsligt. 
  • Anonym (Malin)

Det låter faktiskt konstigt. Antingen skäms han över er, eller tror att ni inte ska gilla henne. Det senare är mest troligt.
    Ett annat alternativ är att det är en fejkflickvän för att slippa ert tjat om varför han aldrig träffar någon...

• Anonym (Inte sa seriosa an)
    Anonym (Mamman) skrev 2025-10-08 15:33:20 följande:
    Vi har ju fått träffa hans vänner, det har aldrig varit några problem med det men nu känns det som något väldigt känsligt. 
    Att ta hem flickvannen kanske kanns som att ta relationen upp ett snapp (vilket han kanske inte ar redo for). De kanske inte ar superseriosa, sa varfor da blanda in familjen (tanker han kanske)? Eller sa vill hon ga fort fram, och inte han, och att da introducera henne for foraldrarna sander da fel signaler.
  • Anonym (Homo?)

Tycker att det låter som att det är en man han träffat (och vill dölja).

• Anonym (Jenny)

Någonting verkar han ju vilja dölja. Vet du om hans vänner har träffat henne? 

Hur är det med fördomar i er familj? Finns det anledning att tro att han är hemlig med sin kärlel för att hon är muslim, thailändska, rullstolsburen, sverigedemokrat, blind, trans eller man? Eller nåt annat? 

• Tow2Mater
    Anonym (Jenny) skrev 2025-10-08 19:20:24 följande:

Någonting verkar han ju vilja dölja. Vet du om hans vänner har träffat henne? 

Hur är det med fördomar i er familj? Finns det anledning att tro att han är hemlig med sin kärlel för att hon är muslim, thailändska, rullstolsburen, sverigedemokrat, blind, trans eller man? Eller nåt annat? 

Kanske sosse....
  • Anonym (Jenny)
    Tow2Mater skrev 2025-10-08 20:30:19 följande:
    Kanske sosse....
    Bevare mig väl! Så illa får vi ju verkligen hoppas att det inte är!  
  • Nordinni

Det kan finnas hur många olika anledningar. 
    Skäms för er?
    Skäms över sin flickvän ?
    Rädd vad ni ska tycka ?
    Hon är mycket yngre?
    Hon är mycket äldre?
    Hon kanske är en han?
    En annan kultur?
    Har ni fått se någon bild på henne åtminstone? Som sagt, det kan finnas miljoner anledningar. Oavsett så verkar han obekväm att prata om henne. 

• Jimmy75

ELLER så bara slappnar man av, släpper det och låter det ske när det sker. Utan en massa spekulationer. Tycker ni inte att det finns tillräckligt mycket verkligt elände och bekymmer att hänga upp sig på, utan att fabricera att det kanske finns ytterligare ett? OM det nu finns ett eller annat särskilt skäl till att han undanhåller henne från er lär det inte bli till det bättre att foka på saken.

• Anonym (Sara)

Håller med övriga. Kan bero på vad som helst. Kan ju också vara så att hon inte vill träffa er. Hon är kanske blyg, obekväm med att träffa nya människor. om hon nu finns överhuvudtaget. 

Svar på tråden Är det så konstigt att jag inte träffat min sons flickvän?