• Anonym (Sarah)

Män och komplimanger

Undrar om ni män ger komplimanger till kvinnor som inte vill ligga med? Bara för att vara snälla liksom?
    Något säger mig att det inte är så vanligt, men självklart finns det guldkorn. 

har en kollega som gett mig en komplimang och jag undrar om han är intresserad. 

(förlåt om långsökt)

• Svar på tråden Män och komplimanger
  • Anonym (Mannen)

Förr kunde man ge komplimanger till kvinnor men har slutat med det efter metoo. Mycket känns så känsligt efter det så jag undviker komplimanger till kvinnor.  

• Anonym (ManP)
    Anonym (Sarah) skrev 2025-10-09 20:20:05 följande:
    Män och komplimanger

Undrar om ni män ger komplimanger till kvinnor som inte vill ligga med? Bara för att vara snälla liksom?
    Något säger mig att det inte är så vanligt, men självklart finns det guldkorn. 

har en kollega som gett mig en komplimang och jag undrar om han är intresserad. 

(förlåt om långsökt)

Jag ger ofta komplimanger till kvinnor jag inte vill ligga med. Framförallt kollegor. Blir mycket trevligare arbetsklimat på det sättet så det är både för att var schysst mot andra men även för att det blir bättre för en själv.
  • Anonym (Malou)

Tyvärr kan väl många kvinnor ta illa upp över kommentarer om kropp och utseende idag så jag fattar om män har blivit mer försiktiga, i alla fall på jobbet.
    Men man kan ändå säga att någon har fin tröja eller något annat som de har valt själv, och att få höra att man är bra på sitt jobb är så klart sällan fel.

Jag är inte lättstött och ger andra komplimanger så då händer det att jag får komplimanger tillbaka. Fast de män som ger en komplimanger som tyder på attraktion är ofta de som är lite fräcka eller gränslösa (när jag var yngre hade man sagt att de är lite full-i-fan).

Men det kan ändå vara trevligt, ibland.

• Anonym (Mannen)
    Anonym (Malou) skrev 2025-10-09 20:33:29 följande:

Tyvärr kan väl många kvinnor ta illa upp över kommentarer om kropp och utseende idag så jag fattar om män har blivit mer försiktiga, i alla fall på jobbet.
    Men man kan ändå säga att någon har fin tröja eller något annat som de har valt själv, och att få höra att man är bra på sitt jobb är så klart sällan fel.

Jag är inte lättstött och ger andra komplimanger så då händer det att jag får komplimanger tillbaka. Fast de män som ger en komplimanger som tyder på attraktion är ofta de som är lite fräcka eller gränslösa (när jag var yngre hade man sagt att de är lite full-i-fan).

Men det kan ändå vara trevligt, ibland.

Tyvärr är många känsliga och män kan aldrig veta innan vilka som flyger i taket och springer till arbetsgivaren. Som man är man körd om en kvinna bara andas kränkande särbehandling eller sexuella trakasserier till sin chef. Man får foten oavsett man har gjort nått eller inte.  
  • Anonym (Abc)

Jag ger bara komplimanger som Inte kan missuppfattas som sexuellt intresse.

• Mayjel

Komplimanger är väl helt okej så länge de är ärligt menade och inte syftar på något som har med sex eller utseende att göra.

• Tukt

Frågan är ju vad för komplimang?
    Å vad snygg du är!
    Vilket bra jobb du gjorde med Xxxx!
    Vart har du köpt den där blusen, den passar dig bra?
    Generellt bör nog alla undvika att kommentera utseende, eftersom det är så vanligt med social inkopetens.

• Tukt
    Tukt skrev 2025-10-09 22:58:52 följande:

Frågan är ju vad för komplimang?
    Å vad snygg du är!
    Vilket bra jobb du gjorde med Xxxx!
    Vart har du köpt den där blusen, den passar dig bra?
    Generellt bör nog alla undvika att kommentera utseende, eftersom det är så vanligt med social inkopetens.

Inkompetens! Hur svårt kan det va! Cool
  • Mayjel

Jag tar gärna komplimanger om utseendet från andra kvinnor då jag upplever såna komplimanger som mer ärliga och utan sexuella baktankar (som annars gett upphov till en tryckt och obekväm stämning). 

Män kan ge komplimanger för andra saker som hur man utför ett arbete och liknande. 

• Anonym (Oskarshamn)

Ger du aldrig komplimanger till dina kompisar?   Eller får av dom?  Ni ligger väl inte med varandra?  

Självklart kan man ge.komplimanger till en människa utan att det betyder något annat än exakt det jag menar.   

Det går utmärkt att tycka någon är fin, är omtänksam,  har vackert hår eller fina ögon utan att jag är det minsta intresserad. Jag kan till och med tycka att nån är skitsnygg ordagrant utan att ens vara attraherad eller ens intresserad.  

Svar på tråden Män och komplimanger