Inlägg från: Anonym (.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (.)

Svårväckt

Anonym (Mamma) skrev 2025-10-10 08:09:58 följande:
    Hon vaknar inte av mobil eller vanlig väckarklocka
    Det finns ju speciella väckarklockor som är för de som är särskilt svårväckta om ni inte provat det. Min bror hade en sån när vi var tonåringar och min bonusdotter har en sån nu. 

Jag tror också att det ligger lite i att hon förlitar sig på att du ska väcka henne. Om hon själv måste ta ansvar för att ta sig upp på morgonen blir ofta kroppen mer inställd på det och det går bättre. Min bonusdotter fick också i "läxa" från sömnutredningen att kliva upp vid första väckningen, inte ligga kvar. Ligger du kvar i sängen fattar inte kroppen riktigt att den ska vakna.
  • Anonym (.)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-10-10 08:40:08 följande:
    Vilken klocka har hon? Funkar den bra? Ett problem är att syskon blir störda av klockor som ringer högt och länge men vet inte om det finns nån annan lösning som funkar
    Jag tror att det är en sån här hon har

www.amazon.se/Geemarc-SBB500SS-IG-Sonic-V%C3%A4ckarklocka-Vibration/dp/B01GEEEQJG?&linkCode=sl1&tag=halsa-21&linkId=a512ae2cea16faba22d88d787f2980f0&language=sv_SE&ref_=as_li_ss_tl

Men ja, det stör ju syskon om de ska upp senare, nästan så grannen skulle kunna vakna av den också Skrattande Våra ska upp ungefär samma tid så det är inte ett så stort problem hos oss. Ska hon upp tidigare vaknar hon och stänger av den snabbt eftersom hon vet att den stör alla, blir som ett extra incitament att ta sig upp fort så man slipper bråka med syskonen.
  • Anonym (.)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-10-10 09:09:31 följande:
    Tack, den låter som något för henne! Hoppas på att fler rekommendationer på specifika klockor här.

Tyvärr behöver hon kliva upp tidigare än syskon då hon vill sminka sig mm. Egentligen är kl 7 när hon faktiskt lämnar sängen försent. Ska förmedla tipset att gå upp på första ringningen, det vore toppen. Men är lite tveksam då hon bara är halvvaken trots att jag tänder lampan, pratar med henne och ruskar om henne tills hon svarar i nuläget.
    Är hon ofta trött under dagen också, eller är det mer att hon har svårt att ta sig upp på morgonen?

Ibland finns ju fysiska orsaker till att sömnkvaltitén kan vara dålig och därför blir det jobbigare att vakna på morgonen. Bonusdottern väntar just nu på operation av förstorade halsmandlar vilka läkaren tror påverkar hennes sömn.

Sen kan det ju såklart vara bara så att kroppens biologiska rytm inte stämmer överens med den samhället har bestämt.
Svar på tråden Svårväckt