Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Svårväckt

Har en extremt svårväckt tonåring. Brukar tända lampan och ruska om henne första väckningen. Sedan väcka henne en gång i kvarten mellan kl 6 och 7. Då har hon ofta vaknat till tillräckligt för att kliva upp i tid till skolan. Men ibland behöver hon bli lite arg på mig för att kvickna till, eller ruskas om fler gånger under väckningsprerioden.

Hon har alltid sovit väldigt djupt på morgonen och jag hade precis samma problem i tonåren (kom alltid försent till skolan eller missade första lektionerna). Men jag känner att det här börjar bli orimligt och att hon måste hitta ett sätt att vakna själv nu. Vilka är era bästa tips när vanliga väckarklockor inte funkar?

• Svar på tråden Svårväckt
  • Anonym (Mamma)
    Finländsk skrev 2025-10-10 07:24:34 följande:

När somnar hon på kvällen och finns det faktorer som kan störa sömnkvaliteten, som för lite fysisk aktivitet på dagen, mobilanvändning sent på kvällen/natten, oro för skola eller sociala relationer?

Bra poäng och vi jobbar på med rutiner och sömnhygien. Men det är samma på morgonen även när hon somnat i tid och sovit hela natten. Som att hennes biologiska klocka inte matchar tiden hon måste upp. Men vakna och gå till skolan i tid måste hon ju oavsett.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Hm) skrev 2025-10-10 07:53:42 följande:

Man lägger väckarklockan/mobilen en bra bit från sängen så att man måste gå upp för att stänga av den

Hon vaknar inte av mobil eller vanlig väckarklocka
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (.) skrev 2025-10-10 08:26:56 följande:
    Det finns ju speciella väckarklockor som är för de som är särskilt svårväckta om ni inte provat det. Min bror hade en sån när vi var tonåringar och min bonusdotter har en sån nu. 

Jag tror också att det ligger lite i att hon förlitar sig på att du ska väcka henne. Om hon själv måste ta ansvar för att ta sig upp på morgonen blir ofta kroppen mer inställd på det och det går bättre. Min bonusdotter fick också i "läxa" från sömnutredningen att kliva upp vid första väckningen, inte ligga kvar. Ligger du kvar i sängen fattar inte kroppen riktigt att den ska vakna.
    Vilken klocka har hon? Funkar den bra? Ett problem är att syskon blir störda av klockor som ringer högt och länge men vet inte om det finns nån annan lösning som funkar
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (.) skrev 2025-10-10 08:59:22 följande:
    Jag tror att det är en sån här hon har

www.amazon.se/Geemarc-SBB500SS-IG-Sonic-V%C3%A4ckarklocka-Vibration/dp/B01GEEEQJG?&linkCode=sl1&tag=halsa-21&linkId=a512ae2cea16faba22d88d787f2980f0&language=sv_SE&ref_=as_li_ss_tl

Men ja, det stör ju syskon om de ska upp senare, nästan så grannen skulle kunna vakna av den också Skrattande Våra ska upp ungefär samma tid så det är inte ett så stort problem hos oss. Ska hon upp tidigare vaknar hon och stänger av den snabbt eftersom hon vet att den stör alla, blir som ett extra incitament att ta sig upp fort så man slipper bråka med syskonen.
    Tack, den låter som något för henne! Hoppas på att fler rekommendationer på specifika klockor här.

Tyvärr behöver hon kliva upp tidigare än syskon då hon vill sminka sig mm. Egentligen är kl 7 när hon faktiskt lämnar sängen försent. Ska förmedla tipset att gå upp på första ringningen, det vore toppen. Men är lite tveksam då hon bara är halvvaken trots att jag tänder lampan, pratar med henne och ruskar om henne tills hon svarar i nuläget.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (.) skrev 2025-10-10 10:23:34 följande:
    Är hon ofta trött under dagen också, eller är det mer att hon har svårt att ta sig upp på morgonen?

Ibland finns ju fysiska orsaker till att sömnkvaltitén kan vara dålig och därför blir det jobbigare att vakna på morgonen. Bonusdottern väntar just nu på operation av förstorade halsmandlar vilka läkaren tror påverkar hennes sömn.

Sen kan det ju såklart vara bara så att kroppens biologiska rytm inte stämmer överens med den samhället har bestämt.
    Nej, är på morgonen samt en timme efter skolan. Hon har haft samma mönster sen hon var liten men det har blivit värre nu i tonåren. När hon väl vaknat till ordentligt kan hon vara pigg. 
  • Anonym (Mamma)
    blomman 2 skrev 2025-10-10 10:08:29 följande:

Jag hade samma problem här.
    Jag började att ge frukost på sängen och tända upp taklampan, det funkade för oss.

Skönt med något som funkar! Vill helst att hon blir mer självständig. Idag ställer jag klockan för att vara hennes väckarklocka i princip
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Snark) skrev 2025-10-10 10:06:55 följande:

Man kan prova att tända i rummet en stund innan man väcker (sätt timer). Dagsljuslampa är bra. Det finbs också väckarklockor för hörselskadade som man lägger i sängen och som vibrerar. 

Jättebra tips! Att tända lampan en stund innan kan jag prova direkt och timer låter också smart!

Har du något tips på bra sån väckarklocka som vibrerar? 
Svar på tråden Svårväckt