• Goneril

Övergrepp eller inte?

Samtyckeslagen trädde i kraft 2018 och innebär att aktivt samtycke krävs för sexuell handling. Det som TS utsatts för är oaktsam våldtäkt och det är straffbart. Oaktat konsekvenserna hade jag anmält kollegan. Fy på er i detta forum som tycker att TS hade sig själv att skylla! Se till att revidera era åsikter! Inte ska någon kunna utnyttja en annans utsatthet? Tänk om en person blir sjuk och svimmar, är det då fritt fram att ha sex med vederbörande då?                                                                                                                                                                         Just för folk med patriarkala kvinnoföraktande åsikter är samtyckeslagen viktig.             

• Goneril
    Anonym (Fyllkaja) skrev 2025-10-10 14:51:18 följande:

Det är inte konstigare än att två fulla personer hamnade i sängen. Att ångra sig i efterhand har ingenting med övergrepp att göra

Fy på dig. Läs mitt senare inlägg. Detta är straffbart, notera samtyckeslagen! 
  • Goneril
    Tyra myra skrev 2025-10-10 17:28:19 följande:

Intressant frågeställning eftersom den inbegriper vårt eget ansvar. 

Att det hela började på en privat fest med arbetskamrater har ingenting med saken att göra. Arbetskamrater är som vilka andra människor som helst i det här sammanhanget.

TS bleb berusad och jag antar att även mannen i fråga var det. Det hade faktiskt kunnat vara annorlunda om han varit nykter.  Då skulle man eventuellt kunna hävda att han tog tillfället i akt och därmed utnyttjade TS berusning.  Men hon skulle ändå ha kunnat säga nej. Hon säger att hon inte kommer ihåg så mycket men säger sig ändå veta att de hade sex. 

Hon vaknar upp dagen efter och ångrar sig, vilket inte är så ovanligt när man varit på fest och alla spärrar släppt. Vi vet inte så mycket om mannen men han kanske upplevde samma sak när han vaknade upp ock smög sig iväg.

Vad har då detta med eget ansvar att göra? Jo, TS har ett eget ansvar att inte dricka så mycket att hon inte vet vad hon gör och detsamma gäller mannen.

Intressant? Eget ansvar? Samtyckeslagen gäller, aktivt medgivande, verbalt eller på annat sätt är avgörande. Som jag tidigare skrev, om någon svimmar är det då fritt att ha sex med vederbörande? Den som begår övergreppet kan inte veta om offret har svimmat av någon annan anledning än berusning! Oavsett är offret inte i skick att kommunicera ut ett samtycke och då är det våldtäkt. Med ditt resonemang skulle det vara fritt fram att ha sex med alla som är för fulla för stt protestera. Usch! 
  • Goneril
    Anonym (Fyllkaja) skrev 2025-10-11 00:09:46 följande:
    Detta är ett antagande, ingen sanning.
    Om vi utgår från hennes situation så är hon själv osäker över vad som hände. Hon frågar sig själv om det var ett övergrepp eller en våldtäkt eller kanske gav hon samtycke hon inte kommer ihåg.  Hon känner sig osäker och vet inte vad hon ska göra. 

Det är inte lätt för henne att avgöra om hon ska anmäla eller ej. Hon kanske vet vilka jobbiga förhör som väntar om hon anmäler. Funderar över om det verkligen är värt det. Detta är en svår situation för henne.  Hon känner sig redan så förödmjukad  och skamsen. Vill hon verkligen öka på dessa känslor genom att genomlida ett polisförhör och senare en eventuell rättegång ?.

Jag känner till detta av egen erfarenhet och jag bestämde mig för att inte anmäla.
    Jag kunde inte se att en anmälan och vad den senare skulle leda till skulle gynna mig på något sätt.  Så jag tog kontakt med en psykolog och fick god hjälp att komma över skammen och allt vad den förde med sig. 

Sedan dess har jag i princip aldrig varit berusad. Skulle aldrig våga vara det igen. Jag kommer aldrig att försätta mig själv i den situationen igen.  Jag har tagit ansvaret för mig själv på allvar och kommer aldrig att släppa på den kontrollen igen.
    Du kan likväl hamna i en situation där du inte har full kontroll, till exempel med spetsade drinkar. I TS case var det så att hon hade "fragmentariska minnen" av det som hände efter att hon och kollegan kommit hem till hennes bostad. Nånstans mellan de episoder hon faktiskt minns har hon blivit våldtagen. Det har aldrig under det tidsspann som kollegan befann sig i TS bostad varit tal om samtycke. Detta är ett solklart fall av våldtäkt, om utslaget skulle bli mindre allvarligt är det övergrepp eller oaktsam våldtäkt.                                                                                                                                              Samtyckeslagen, sent omsider kom den och ger tydliga riktlinjer när det gäller samvaro och skyddar även dig, den anonyma fyllkajan, om du skulle råka ut för olämpligt sällskap. Det kan du aldrig veta, nämligen, ingen av oss har en kristallkula och kan se in i framtiden.
                                                                                                         Frågan är vad TS skulle ha gjort morgonen efter våldtäkten. Hon borde ha uppsökt sjukhus och säkrat spår, inte duschat. Detta gjorde hon inte, begripligt, eftersom hon säkerligen var handlingsförlamad. Med de minnesfragment hon har borde hon anmäla nu, men jag håller med övriga skribenter; det blir svårt att föra något i bevis så här långt efteråt. Hon borde åtminstone uppsöka kollegan för ett enskilt samtal och betona att det han gjorde var klandervärt och att han ska hålla sig borta från henne, helst säga upp sig och söka nytt arbete. Om det ligger i TS handlingsutrymme skulle jag göra allt för att göra livet surt gör honom. Detta givetvis så smart att TS inte får några efterräkningar. Hämnden är ljuv.
  • Goneril

Tillägg till tidigare: Hämndmetoder kan vara förlöjligande eller undanhållande av information. Om TS har några kvinnlig kollega som hon vet är skvallrig, kan  hon ju säga till henne: "Du får inget säga, men akta dig för X, han är en otäck typ." Garanterat sprids då ryktet. 

• Goneril
    EpicF skrev 2025-10-11 11:28:06 följande:
    Och ts kan riskera att anmäla för förtal. 

Nej, ts ska absolut inte hämnas genom att sprida skvaller och rykten. 
    Den risken finns, TS måste vara smart. Nog hade jag velat hämnas på något sätt, om jag nu inte hade polisanmält.  Nog är det självaste f-n att den här snubben ska gå fri eller hur? 
  • Goneril
    Anonym (Kram) skrev 2025-10-13 01:19:20 följande:

Beklagar. Det här får du ta vidare. Det här var helt klart hans plan redan från början. Han satt och överöste dig med komplimanger, han insisterade på att följa med dig till taxin osv.

Inget av detta gjorde han för att vara snäll. Han valde inte ut dig av en slump heller. Kanske har han haft ögonen på dig redan innan festen, kanske inte. Kanske såg han en kvinna som drack mycket och som inte har en man hemma.

Poängen är att det här var uträknat. Det här är troligen inte första gången han gör något liknande. Det är därför en polisanmälan kan vara på sin plats för han kan vara anmäld sedan tidigare. Ta upp det med HR. Han har kanske gjort detta innan på samma arbetsplats. 

Sannolikt var det på det vis du beskriver. Varför skulle han ha gjort sig så mycket möda annars? Dock har vi det lagens bokstav att ta hänsyn till. Det som gäller här är avsaknaden av samtycke och hur mycket som kan föras i bevis. Att det kan dömas till övergrepp,  oaktsam våldtäkt eller våldtäkt råder det ingen tvekan om. Att ha sex med någon som har "fragmentariska minnesbilder", det vill säga någon som stundtals knappast har varit vid medvetande kan inte rubriceras som annat än de brott som ovan angivits.                                                                                                                                                           Frågan är om TS är beredd att anmäla och sedan gå igenom en tuff process? Den här killen, är han en "höjdare" på företaget? Det ska inte ha någon betydelse egentligen, inför lagen är vi alla lika, men i verkligheten är det inte riktigt så, dessvärre. Många domar har visat att just i sådana här mål blir kvinnors anmälningar sopade under mattan, särskilt när chefen var förövare..                                                                                                                                                                                                     Det som trots allt ger lite hopp är domen som föll mot den så kallade "kulturprofilen", Jean-Claude Arnault, för några år sedan. Fängelse. Män ska inte komma undan med "det var frivilligt" och liknande.                                      
  • Goneril
    Anonym (Viktor Gökeres) skrev 2025-10-14 01:47:36 följande:
    Detta är inget svart-vitt, finns grå nyanser. Låter som han utnyttjade situationen till sin fördel, men det är så mycket man skulle vilja ha sett och hört innan man säkert kan säga vad det är.

Känns som ett utnyttjande och vfäldigt moraliskt fel av honom, men TS verkar inte riktigt minnas vad som sas före sex.
    Mycket gissningar i tråden, har killen planerat överfallet, hur var det nu med TS egentligen, vad minns hon? Inget av detta är relevant att diskutera, man kan bara kommentera det som skrivits.                                                                                                                                                    Vid bedömning om frivillighet föreligger, samtyckeslagen av 2018: "Frivilligheten ska ha getts uttryck genom handling eller ord (6 kap.1:a paragrafen BrB. Frivillighet föreligger aldrig om den utsatta personen sover." TS minns inte allt som hände eftersomhon var utslagen. Självklart är killens agerande straffbart. Sedan är det en annan fråga om TS vill hå vidare. Hade jag engagerat Hells Angels? Kanske, dock är det riskfyllt och de tar bra betalt. Man kan ju leka med tanken.           
                                                                                                         Ska man förlåta? Inte alls, löjligt. Man har rätt till sina känslor! Förlåter man innebär det att man accepterar gärningen! En bra dart-tavla med pilar att avreagera sig på är mycket bättre. Det här med förlåtelse hör till förgången tid och TS är väl inte moder Teresa heller! Dock gäller det att inte fastna i hatet utan att lägga handlingen åt sidan vilket inte är detsamma som stt förlåta! Nu kanske TS skrider till verket och anmäler trots allt, lite tung blir bevisbördan dock så här efteråt. Jag hade trots allt inte avstått från att slänga lite räkskal i hans brevinkast.
  • Goneril

Tillägg till tidigare, förlåtelse. Terapeuten: Om förövaren 
    Inte visar ånger är förlåtelse meningslöst.

• Goneril
    Anonym (Viktor Gökeres) skrev 2025-10-14 12:18:42 följande:
    Hur vet du att TS var utslagen?
    Men hallå, har man "bara fragmentariska minnen,"  betyder det att åtskilliga episoder var höljda i dunkel. Då är man väck, borta, utslagen, icke vid sina sinnens fulla bruk; där finns fler synonymer om du behöver det för stt förstå. Hm, inte alltid lätt, man kan ju inte begripa allt ...
  • Goneril
    Hornper skrev 2025-10-14 12:18:26 följande:
    Det är säkerligen mycket vanligt att män följer med kvinnor, berusade eller nyktra, hem efter en fest eller ett krogbesök i syfte att att ha sex med dem. Jag gjorde det massor av gånger i min ungdom utan att då inse hur skändligt och beräknande jag betedde mig. Alldeles säkert var det åtminstone någon dam som efteråt önskade att det att det aldrig skett.

TS bör tänka på att dagens lagstiftning gör det möjligt att ångra ett samtycke i efterhand om hon så skulle vilja. Idag ligger bevisbördan på mannen, vars trovärdighet bedöms vara lägre än kvinnans. Lagen ser strängare på det som tidigare skulle ha betraktats som grovhångel än på upprepade fall av grovt våld utan sexuella inslag. Det har tydligt belysts i en reportageserie i Expressen www.expressen.se/nyheter/sverige/varfor-doms-valdtakter--utan-vald-mycket-varre/

Så visst kan TS anmäla om hon känner för det. Här finns skadeståndspengar att tjäna, och karlsvinet åker in på tre år.
    Bra och självrannsakande, inte många killar här i tråden som vidgår att de gjort något som helst fel. Tack för länken! Något av detta måste ha varit relevant när skandalen på Svenska Akademin pågick. "Janne Kladd" kom inte undan.
  • Goneril
    Anonym (Skitkille) skrev 2025-10-14 12:39:05 följande:
    Jamen, då var det ca 7 andra kvnnor som vittnade om Arnault, hur han hade tvingat sig på dem, till stöd för den kvinna som polisanmälde honom.
    Ja, där hade hon stöd i sin framställan. Det kan ha bidragit till domen. Nu står det ingenting i TS skildring om andra kollegor så vi kan inte gissa, vi ska bara utgå från TS ord, men om någon kunde intyga att TS var onykter skulle det kanske vara bra, lite genant kanske.
  • Goneril
    Anonym (Bella) skrev 2025-10-14 17:19:05 följande:
    Fast om hon ringer och berättar exakt vad som hände och polisen inte tycker att det låter som att det har begåtts något brott lär de ju inte ens upprätta en anmälan. Eller så läggs det iallafall ner innan han (eller eventuell familj) ens får reda på det. Ringer hon och säger bara det som står i trådstarten kommer de antagligen att lägga ner det. 

Är det så att hon berättar vad som hände (och är ärlig och inte lägger till eller ljuger om något) och polisen tycker att det låter som att det var en våldtäkt, då förtjänar han ju antagligen allt det där. Om det går så långt som till rättegång så måste ju både polis och åklagare ha tyckt att det är värt att gå vidare med det. Och förutsatt att hon är helt ärlig så är han nog inte oskyldig om det går så långt. 
    Uttolkning av samtyckeslagen: "Gärningsmannen har en skyldighet att försäkra sig om att sexpartnern är frivillig och han kan inte undslippa ansvar genom att hävda okunnighet.". Man förväntas helt enkelt att känna till gällande lagar; det gäller för övrigt alla typer av brott.                                                                                                          Dessutom måste en gärningsman ha förvissat sig om frivilligheten HELA TIDEN aktiviteten pågår. Ni minns väl Julian Assange? Han fälldes innan lagen fanns, men det räckte med Brottsbalken.                                                                                                                                                    Lagändringen kommer troligtvis att medföra en normerande förändring av allmänhetens syn på sex och kommer att innebära att fler människor kommer att bli noggrannare med att försäkra sig om samtycke."                           
Svar på tråden Övergrepp eller inte?