Inlägg från: Anonym (Viktor Gökeres) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Viktor Gökeres)

Övergrepp eller inte?

Av din tydliga berättelse får jag intrycket av att han uttnyttjade situationen, att det var omtanke med baktanke.

Har inte läst tidigare inlägg.

Rättsligt så kommer man ingenstans med detta, men moraliskt så framstår det som han gjorde fel. Han hade ingen anledning att följa med dig i taxin när den väl kommit.

Han passade på. Tänker på talesättet att det är tillfället som gör tjuven.

Goneril skrev 2025-10-10 17:33:18 följande:
    Fy på dig. Läs mitt senare inlägg. Detta är straffbart, notera samtyckeslagen! 
    Detta är inget svart-vitt, finns grå nyanser. Låter som han utnyttjade situationen till sin fördel, men det är så mycket man skulle vilja ha sett och hört innan man säkert kan säga vad det är.

Känns som ett utnyttjande och vfäldigt moraliskt fel av honom, men TS verkar inte riktigt minnas vad som sas före sex.
    Tyra myra skrev 2025-10-10 19:20:25 följande:
    Hur kan man komma fram till att det skulle vara fritt fram att våldta avsvimmade personer?  Vi diskuterar vad TS skriver och ingenting annat. Av hennes berättelse kan man utgå från att hon inte var medvetslös eller avsvimmad, eftersom hon kommer ihåg att de hade sex. Men hon kommer inte ihåg om hon sa nej eller samtyckte. 

Hur många har inte ångrat vad de gjorde under alkohol inflytande ?

För mig vore det helt annorlunda om hon var helt utslagen och medvetslös, då kan hon inte säga nej eller samtycka. 

Det vore också annorlunda om hon skulle ha skrivit att hon vet att hon inte samtyckte.
    Håller med dig. Det svåra är att TS inte vet om hur det var med samtycket.
    Goneril skrev 2025-10-14 11:10:01 följande:
    Mycket gissningar i tråden, har killen planerat överfallet, hur var det nu med TS egentligen, vad minns hon? Inget av detta är relevant att diskutera, man kan bara kommentera det som skrivits.                                                                                                                                                    Vid bedömning om frivillighet föreligger, samtyckeslagen av 2018: "Frivilligheten ska ha getts uttryck genom handling eller ord (6 kap.1:a paragrafen BrB. Frivillighet föreligger aldrig om den utsatta personen sover." TS minns inte allt som hände eftersomhon var utslagen. Självklart är killens agerande straffbart. Sedan är det en annan fråga om TS vill hå vidare. Hade jag engagerat Hells Angels? Kanske, dock är det riskfyllt och de tar bra betalt. Man kan ju leka med tanken.           
                                                                                                         Ska man förlåta? Inte alls, löjligt. Man har rätt till sina känslor! Förlåter man innebär det att man accepterar gärningen! En bra dart-tavla med pilar att avreagera sig på är mycket bättre. Det här med förlåtelse hör till förgången tid och TS är väl inte moder Teresa heller! Dock gäller det att inte fastna i hatet utan att lägga handlingen åt sidan vilket inte är detsamma som stt förlåta! Nu kanske TS skrider till verket och anmäler trots allt, lite tung blir bevisbördan dock så här efteråt. Jag hade trots allt inte avstått från att slänga lite räkskal i hans brevinkast.
    Hur vet du att TS var utslagen?
    EpicF skrev 2025-10-14 18:15:14 följande:
    Det var han nog. 
    Vi kan bara gissa. Ingen av oss var där och såh exakt vad som hände.

Min spontana tanke är att han är en gris som passade på. Djupt omoraliskt agerat.

Som jag skrev tidigare, det är tillfället som gör tjuven.
Svar på tråden Övergrepp eller inte?