Inlägg från: Anonym (Bella) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bella)

Övergrepp eller inte?

Anonym (...) skrev 2025-10-11 17:15:16 följande:

Snubben kanske också var full och har minnesluckor och anledningen till att han var borta när TS vaknade var att han skämdes över vem han vaknade upp hos och bara vill glömma det hela eftersom han aldrig skulle göra något med henne nykter. Båda borde anmäla.

Ja jag tänker också att det beror på hur full han själv var. Om han själv var spiknykter känns det ju ganska obehagligt och beräknande, oklart däremot om det är olagligt. Men han kanske också var full.

Jag har varit med om en del sånt i mina yngre dagar (nu är jag 35+ , ammar och dricker inte mer än max ett glas bubbel på födelsedagar typ). Man har ju varit med om killar som har utbyttjat när man har varit alldeles för full, som har bjudit på sprit och försökt supa ner en också.. (tänker mest när jag var tonåring eller strax över 20 då),  vissa har själva varit mycket nyktrare. Svinigt men jag skulle inte säga att det har varit våldtäkt så länge jag har varit vaken och liksom fattat vad som händer ändå (även om jag har haft minnesluckor sen).

Däremot har jag blivit våldtagen ?på riktigt? också. En gång när jag var nykter och killen höll fast mig. Och en annan gång när jag var väldigt full och faktiskt låg och sov och vaknade av att en kille hade sex med mig. Efter det var jag livrädd för att somna på efterfester. När man har varit med om sånt kan det kännas lite fel när andra ska säga att de blir våldtagna för att de ångrar ett fylleligg (tänker inte just på TS kanske men överhuvudtaget). 

Sen tror jag TS behöver utveckla mer än ?Vi hade sex? för det är ju liksom den biten som är viktigast. Sa hon ja? Sa hon nej? Tjatade han? Vem tog initiativet? Hur tog han initiativet (om det var han)? Visade hon på något sätt att hon inte ville? Visade hon att hon ville?  Var hon rädd? För när hon bara säger ?vi hade sex? så låter det ju inte som våldtäkt nej utan mer som ett fylleligg som hon (och kanske han också) ångrar. 

• Anonym (Bella)
    Zorrorro skrev 2025-10-12 13:00:53 följande:
    Han gick till henne. Han såg att hon var full o behövde hjälp att ta sig hem, var han så klar i huvudet borde han ha fattat att det inte är ok att ha sex med någon som är halvt medvetslös. 

Men var hon halvt medvetslös? Hon skrev ju att de satt i soffan och pratade? 

Men jag tycker som sagt att hon behöver utveckla mer än att ?vi hade sex? för att man ska kunna avgöra det. Om det typ var så att hon gick och la sig i sängen halvt utslagen och så började han ha sex med henne medan hon knappt fattade vad som hände , då låter det ju definitivt som ett övergrepp. Men om båda liksom var aktiva i sexakten om du förstår vad jag menar och det inte var så att hon gjorde det för att hon var rädd för honom så låter det mer som ett fylleligg. 

• Anonym (Bella)
    Anonym (Skitkille) skrev 2025-10-12 19:22:09 följande:
    Det är en jätteapparat och emotionellt påfrestande att polisanmäla någon för ett övergrepp och sedan genomgå en utredning och ev rättegång.

Om man skulle göra det bara för att man känner sig lite "slutty"efter ett one night stand, så är man ju i det närmaste sinnesförvirrad och skyddar inte sig själv för den påfrestning ett rättsligt förfarande skulle medföra.

Tänk vilket rabalder det skulle bli på jobbet också vid en anmälan! Inte bra för framriden i firman och för CV't!

Nej, jag tror att TS vaknade upp och började fundera på det som hon hade varit med om, och försökte kategorisera händelsen. Kom inte fram till något och startade därför tråden.

Jo jag förstår att hon startade tråden för att försöka reda ut om det var ett övergrepp eller inte. Men det är nog omöjligt att svara på när hon bara skriver ?Vi hade sex? om själva sexet .. eller våldtäkten om det var det. 

Jag har själv tyvärr blivit våldtagen som sagt (längesen nu). Den ena gången var jag helt nykter , jag sa nej och försökte ta mig loss men han höll fast mig , vågade inte skrika för min dotter låg och sov i ett annat rum. Hade inte släppt in honom utan han hade trängt sig in i lägenheten och vägrade gå (det var en person jag kände).

En annan gång var jag väldigt berusad och låg och sov på en efterfest, vaknade när en kille höll på att ha sex med mig.

Om jag istället för att skriva det jag skrev nyss skulle beskrivit båda gångerna som ?Vi hade sex?, skulle du kunnat svara på om jag hade blivit våldtagen då? 

Det kanske är så att det känns för jobbigt för henne att skriva detaljer , förstår 100% att det kan vara så.. men då blir det ju också svårt för personer i tråden att avgöra.. Hon kan kanske prata med en kurator eller liknande istället och försöka bena ut det. Eller någon nära vän eller familjemedlem. 

Det jag menar är ju att om hon gick med på det för att hon var rädd för honom för att han hade betett sig hotfullt eller om hon låg halvt utslagen och var för full för att göra motstånd eller knappt förstod vad som hände medan han hade sex med henne , då var det ju våldtäkt. Men om båda liksom var aktiva i sexakten (och hon inte var rädd för honom alltså) och hon ville just då i stunden och sen ångrade hon sig först när hon vaknade.. Nej då låter det ju inte som våldtäkt även om hon var onykter.

Och OM det var så känns det ju lite respektlöst mot kvinnor som faktiskt har blivit våldtagna att säga att det var det.. TS har ju inte sagt det utan hon undrar men många i tråden säger att det solklart var våldtäkt. Ni likställer ett ligg på fyllan som man ångrar med något helt fruktansvärt som förstör liv , som till och med får kvinnor att avsluta sitt liv.. Jag drömmer fortfarande mardrömmar 11 år senare om det som hände mig.. 

• Anonym (Bella)
    Anonym (Kram) skrev 2025-10-13 01:19:20 följande:

Beklagar. Det här får du ta vidare. Det här var helt klart hans plan redan från början. Han satt och överöste dig med komplimanger, han insisterade på att följa med dig till taxin osv.

Inget av detta gjorde han för att vara snäll. Han valde inte ut dig av en slump heller. Kanske har han haft ögonen på dig redan innan festen, kanske inte. Kanske såg han en kvinna som drack mycket och som inte har en man hemma.

Poängen är att det här var uträknat. Det här är troligen inte första gången han gör något liknande. Det är därför en polisanmälan kan vara på sin plats för han kan vara anmäld sedan tidigare. Ta upp det med HR. Han har kanske gjort detta innan på samma arbetsplats. 

Jag tror absolut att det var uträknat (om inte han också var jättefull) och det var svinigt gjort men ?tjatsex? är ju inte riktigt samma sak som våldtäkt (även om det inte heller är ok egentligen). Om det är så att han gjorde det fast hon sa nej eller visade att hon inte ville eller var helt utslagen så att hon inte kunde säga eller visa om hon ville eller inte.. eller var rädd för honom för att han hade betett sig hotfullt..  då var det ju våldtäkt. Men TS har inte skrivit något om ifall det var så eller inte. 

Skriver det för att jag själv har blivit våldtagen (längesen) och det känns inte så bra när massa människor i tråden likställer något som kan ha varit ett fylleligg som en eller båda ångrar med något så fruktansvärt som en våldtäkt. Våldtäkt betyder ju liksom ingenting längre om allt är våldtäkt. Hur ska våldtagna kvinnor få upprättelse då? 

Man kan ju säga att det var fult och vidrigt gjort av honom men det är oklart om det var olagligt, man behöver veta mer för att kunna säga det. 

Men ta det vidare på jobbet kan hon nog göra ändå om hon vill. 

• Anonym (Bella)
    EpicF skrev 2025-10-13 17:43:22 följande:
    Enligt brottsbalken så kan det mycket väl vara en vålstäkt, om ts inte gav samtycke. Och eftersom hon var full, inte vill att han blev med i taxin så har hon förmodligen inte givit något samtycke till sex. 

Det ts varit med om är inte "bara ett fylleligg". Har du ens läst vad ts har skrivit? 

Btw, så jag har också blivit våldtagen. Men både det du och ja var utsatt för är helt irrelevant för ts. 

Du verkar inte ha läst vad jag har skrivit. Jag har inte skrivit någonstans att det inte kan vara en våldtäkt. Det kan ha varit en våldtäkt och det stämmer att det var det om hon inte gav samtycke. Men det kan också vara så att det inte var det, vi vet för lite för att svara på det. Hon har ju faktiskt inte skrivit om hon gav samtycke till själva sexet eller inte. 

Och det är svårt för främlingar på internet att veta exakt hur påverkade hon och killen var.. om hon var så full så att hon låg halvt utslagen och inte kunde säga varken ja eller nej och han hade sex med henne så var det ju som sagt definitivt våldtäkt men hon har ju inte skrivit mer än ?vi hade sex? och att de pratade i soffan innan så då tolkade jag det som att hon kanske inte var halvt medvetslös som några har skrivit. Men ja det kan absolut ha varit en våldtäkt som sagt om han hade sex med henne utan hennes samtycke men återigen, vi vet inte om det var så. 

Och minnesluckor betyder ju inte automatiskt att man låg helt utslagen (även om det kan göra det). Pratar inte just om TS nu men människor kan ju göra alla möjliga saker som de sen inte kommer ihåg när de är fulla och påverkade av annat. Hade en vän när jag var yngre som tyvärr drack mycket och tog tabletter , har många historier om saker hon gjorde och sa som hon inte mindes dagen efter. Och en gång när jag nyligen hade börjat dejta min nuvarande sambo kom han faktiskt inte ihåg att vi hade haft sex efter en ganska blöt kväll , jag blev helt chockad för det var han som tog initiativet och gjorde ?jobbet? så att säga och blev klar men han mindes inget. Han har lugnat ner sig med drickandet nu 2 barn senare som tur är.

Har sett det i andra trådar också, du misstolkar ju totalt vad folk faktiskt skriver och ska börja bråka om det. Gör du det med flit för att ha igång konflikter eller läser du slarvigt? 
    Och det är ett diskussionsforum, alla har rätt att skriva om sina egna erfarenheter också. 

• Anonym (Bella)
    Goneril skrev 2025-10-14 12:30:36 följande:
    Men hallå, har man "bara fragmentariska minnen,"  betyder det att åtskilliga episoder var höljda i dunkel. Då är man väck, borta, utslagen, icke vid sina sinnens fulla bruk; där finns fler synonymer om du behöver det för stt förstå. Hm, inte alltid lätt, man kan ju inte begripa allt ...

Jag säger inte att det var så för TS och jag säger inte att det inte var våldtäkt för det vet jag inte.. Hon kan ha varit helt borta och utslagen men minnesluckor måste inte betyda att hon var det.
    Folk kan ju göra allt möjligt när de är fulla och påverkade av annat som de inte kommer ihåg.

Skrev om det redan men det var en gång när jag nyligen hade börjat dejta min sambo som han faktiskt inte kom ihåg alls att vi hade haft sex natten innan. Hans rumskompis hade hört och skämtat om det och frågade honom, då frågade han mig och jag blev helt chockad när han inte kom ihåg. Vi hade legat i sängen och pratat lite, båda hade druckit men ingen var helt borta . Han hade tagit en Xanor också tydligen (vilket inte jag visste). Han tog initiativet (började ta på mig), han gjorde ?jobbet? så att säga medan jag mest låg där, han blev klar.. Och mindes alltså ingenting dagen efter.

Vi skrattade mest åt det och nu många år och två barn senare har han som tur är lugnat ner sig med drickandet och tar inte annat heller vad jag vet. Men skulle du alltså säga att jag våldtog honom bara för att han inte kom ihåg det? Vad hade hänt om jag inte heller hade kommit ihåg? Man brukar ju se i filmer ibland när folk vaknar i sängen och inte minns att de har haft sex, det händer nog på riktigt också att båda har minnesluckor. 

Säger INTE att det måste ha varit så för TS. Men jag menade bara helt enkelt att minnesluckor inte måste betyda att man var halvt medvetslös eller utslagen. Det kan fortfarande ha varit så att hon var helt borta och utslagen men vi vet inte det.. Jag tror som sagt man behöver veta mer för att säga om det var en våldtäkt eller inte. Hon skulle ju kunna ringa en kvinnojour eller kanske prata med en kurator eller liknande för att försöka bena ut det om hon inte vill skriva fler detaljer här. Eller anmäla om hon vill och säga det hon kommer ihåg så får polisen och / eller åklagare avgöra. Men bara minnesluckona räcker nog inte för att det sjävklart ska vara våldtäkt. 

• Anonym (Bella)
    Anonym (Skitkille) skrev 2025-10-14 15:12:57 följande:

Xanor + alkohol kan förklra det här med minnesluckan hos din kille. Annars brukar man bara få minnesluckor om man är väldigt berusad.

Så var de nog absolut , då får man lättare minnesluckor. Hade en kompis som tog tabletter och drack ganska ofta tyvärr och hon sa och gjorde oftast grejer (ibland helt sjuka grejer som att slå sönder exets fönster) som hon inte kom ihåg sen. Min sambo var verkligen inte van vid tabletter heller, han hade fått den av en kompis.

Men det händer nog även personer som bara är fulla får minnesluckor utan att de är halvt medvetslösa , det har jag själv fått också. Inte total blackout men minnesluckor. Väldigt berusad är man nog ja , inte direkt bara salongsberusad. Men det behöver inte vara så att man ligger helt utslagen. Hon skrev ju också att de satt och pratade innan.. 

Frågan är ju också hur full han var. 

Jag tror som sagt inte någon här kan svara på om det var en våldtäkt eller inte med den informationen som står i trådstarten.  Om jag var hon skulle jag nog prata med någon professionell om det, då kan hon få hjälp att reda ut vad det var .. Och det verkar ju ha varit en jobbig upplevelse iallafall. Man kan ju må väldigt dåligt av sex som man egentligen inte ville ha även om det inte räknas som en våldtäkt. 

• Anonym (Bella)
    Hornper skrev 2025-10-14 13:56:55 följande:
    Bara en anmälan skulle medföra högst kännbara konsekvenser för mannen, även om han skulle bli friad. Han skulle knappast kunna vara kvar på sin arbetsplats, och det skulle bli svårt för honom att få ett nytt jobb när nästa tänkbara arbetsgivare börjar ta referenser. Ev. fru/flickvän skulle säkerligen lämna honom, och vänner och grannar skulle vända honom ryggen.

Men nog kan TS få honom fälld om hon anstränger sig litet. Det är bara att tota ihop litet lagom sorgsna dagboksanteckningar och gråta ut hos någon väninna som sedan kan vittna. Det bästa är att ringa karlslusken och få honom att uttrycka ånger och be om förlåtelse. Om samtalet spelas in kommer rätten att ta det som ett erkännande. (Metoden finns beskriven i ovan citerade reportageserie.)
    Sedan är saken biff! Kom ihåg att tacka mig, TS!
    Fast om hon ringer och berättar exakt vad som hände och polisen inte tycker att det låter som att det har begåtts något brott lär de ju inte ens upprätta en anmälan. Eller så läggs det iallafall ner innan han (eller eventuell familj) ens får reda på det. Ringer hon och säger bara det som står i trådstarten kommer de antagligen att lägga ner det. 

Är det så att hon berättar vad som hände (och är ärlig och inte lägger till eller ljuger om något) och polisen tycker att det låter som att det var en våldtäkt, då förtjänar han ju antagligen allt det där. Om det går så långt som till rättegång så måste ju både polis och åklagare ha tyckt att det är värt att gå vidare med det. Och förutsatt att hon är helt ärlig så är han nog inte oskyldig om det går så långt. 
  • Anonym (Bella)
    EpicF skrev 2025-10-14 18:21:11 följande:
    Xanor blandat med alkohol ger minnesluckor utan att man behöver varit utslagen. 

För de som inte är korkade att se blandar xanor med alkohol så betyder minnesluckor eller fragmetiska minnen att man inte var vid sina fulla sinnes bruk och faktiskt inte då ha kunnat ge ett samtycke till sex. 

Så man är korkad om man blandar Xanor med alkohol men inte om man bara super sig redlös? 

Menar inte att TS är korkad för det kan hända alla att man blir för full. Men jag skulle inte säga att det ena nödvändigtvis är mer korkat än det andra. 

Och nej man behöver inte vara utslagen för att man har minnesluckor , väldigt berusad ja men inte utslagen. Eftersom folk faktiskt gör saker de inte minns när de är väldigt fulla , de ligger inte bara ner helt utslagna. Vid sina sinnens fulla bruk är man nog inte oavsett om man har druckit en massa eller druckit en massa och tagit benso. 

Men som sagt , ingen här veg exakt vad som hände och ingen vet exakt hur påverkade TS eller killen var. Det bästa hon kan göra är nog att prata med någon professionell eller eventuellt med polisen direkt och försöka komma fram till det isåfall, om hon själv är osäker. 

• Anonym (Bella)
    EpicF skrev 2025-10-14 20:12:25 följande:
    Det är lika med ett nej tack. 

Men fortfarande så ville hon bara åka hem själv. 

"Vi hade sex" är bara en mening som betyder att de hade sex. Säger igent om det är med eller utan samtycke. Kan vara lika mycket med samtycke som utan samtycke. Så jo, det är absolut en formulering (för de som läser tråden och inte förstör 'ordalag') man kan använda även om man hade sex som inte var frivilligt. 

Och det är precis det jag har skrivit. ?Vi hade sex? säger egentligen ingenting om ifall det var med samtycke eller inte. Så ingen i tråden kan säga helt säkert om det var en våldtäkt eller inte. 

Men sen kan jag ju säga att jag har aldrig någonsin sagt ?Vi hade sex? när jag har pratat om när jag blev våldtagen.. man kanske kan säga det men jag skulle absolut inte gjort det för det är inte så jag ser det. Jag skulle isåfall kunna säga att han hade sex med mig. Men VI hade inte sex för jag var inte med på det, det hade känts jättefel att kalla det för det när någon håller fast en och gör det mot ens vilja. 

• Anonym (Bella)
    Anonym (Orion) skrev 2025-10-14 18:47:27 följande:
    Tycker du övertolkar texten i TS. TS sa att 'det behövs inte' till mannen när han ville följa med ut till taxin. Det är inte ett otvetydigt Nej, mer en inbjudan till fortsatt uppvaktning där mannen kan spela omtänksam gentleman och intyga att det är minsann inte till minsta besvär. När han hoppade in i taxin tyckte TS tydligen mer att han var omtänksam än påträngande och gjorde inte något väsen ut av det. När dom steg av taxin skriver TS att 'han fick följa med' in vilket måste väl betyda att hon aktivt gjorde något som visade att han hade fått lov att följa med henne in.

Och själva sexhandlingen beskrivs som 'vi hade sex' som inte är det ordalag man normalt använder om man har sex mot sin vilja eller om man är så borta att man inte kan motsätta sig.

Men historien visar om inget annat hur farligt det är för bägge parter att ha ONS i fyllan. Det är något som hör en annan tid till. Folk måste helt enkelt sluta med det eftersom det är för mycket som kan gå snett och dagens lagstiftning och mentalitet ställer extrema krav på att man kan bedöma situationen korrekt i alla avseenden.
    Alltså egentligen måste väl inte ?Vi hade sex? betyda att det var med samtycke .. Men jag kan ju säga att jag har aldrig någonsin använt de orden för att beskriva när jag blev våldtagen. Det skulle kännas helt fel. Har aldrig hört någon annan använda det om en våldtäkt heller.. Han hade sex med mig skulle jag väl kunnat säga isåfall. Men inte att vi hade sex för VI hade inte sex. Han gjorde det ju med mig mot min vilja. 
  • Anonym (Bella)
    EpicF skrev 2025-10-14 18:05:42 följande:
    Jag läste att du skrev och kommenterade. Varför aå upprörd? 

Ja jag blir upprörd för att du skriver att jag har sagt att det inte kan vara en våldtäkt. Det har jag aldrig skrivit utan jag har skrivit hela tiden att det kan vara det men det är inte säkert , vi vet aldeles för lite för att svara på det. 

• Anonym (Bella)
    EpicF skrev 2025-10-14 20:57:17 följande:
    Man nog lite mer korkad om man blandar xanor med alkohol. Sedan är man inte speciellt smart om man super sig  redlös berusad. 

Jag skrev förvisso aldrig att man behövde vara utslagen... 

Du skrev att man kan få minnesluckor när man blandar Xanor och alkohol utan att vara utslagen , tolkade det som att du menade till skillnad från när man bara är full.

Så då är vi överens om att man inte behöver vara utslagen för att man har minnesluckor på grund av alkohol utan man kan vara aktiv och göra saker. Frågan är ju då om minnesluckor automatiskt innebär att man inte kan samtycka till sex. Jag vet inte., Men det blir ju lite konstigt om man säger att minnesluckor på grund av benso + alkohol = man kan samtycka till sex. Men minnesluckor på grund av bara alkohol = man kan inte samtycka till sex? Hur är det isåfall med andra läkemedel och droger? 

Och tänk om killen också har minnesluckor då, vad händer då? 

Jag skulle nog säga att minnesluckor kan betyda att man var för full för att samtycka men det måste inte betyda det. Man kan inte automatiskt säga att ?Jag har minnesluckor från sexet och det betyder att jag blev våldtagen?. 

Här står det till exempel lite om hur det fungerar med minnesluckor orsakade av alkohol. Det står bland annat att man kan fullfölja en konversation eller till och med köra bil trots minneslucka men att minnena bara inte lagras. Men det står också att man såklart kan utsättas för brott som man inte minns. 

https://www.omsystembolaget.se/min-halsa-och-alkohol/promille-och-dagen-efter/minnesluckor-orsakade-av-alkohol/

Svar på tråden Övergrepp eller inte?