Inlägg från: Anonym (Alt våld är inte fysiskt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Alt våld är inte fysiskt)

Mina föräldrar avskyr mitt ex

Anonym (PS) skrev 2025-10-12 05:06:31 följande:

Dina föräldrar har inte med att göra om ni är tillsammans eller inte.
    Dessutom hotar de med konsekvenser om du går tillbaka till honom. Det låter inte som att de agerar bra som hotar dig istället för att fråga hur du mår och resonera på ett acceptabelt sätt med dig.
    Du har all rätt att vara ledsen för deras agerande.

Alla par bråkar ibland. Många råkar säga saker de inte menar i affekt. Du är inte i ett våldsamt förhållande heller. Vill ni ha varandra trots att ni inte kan hålla er ifrån att såra varandra gång på gång så är det upp till er och inget dina föräldrar ska hota om.

Ta däremot hjälp för att fixa förhållandet om det är dit ni vill. Annars skadar det inte att ta ett tankevarv om ni verkligen är så bra för varandra.

Allt våld är inte fysiskt. Man kan definitivt vara i en våldsam relation utan att ett enda slag sker. TS skriver ju till och med i din text att psykiskt våld förekommit och du nedvärdera det till att "alla parter bråkar och man säger saker man inte menar". I en hälsosam relation kan man bråka utan att säga saker som sårar, utan att kalla den andre för fula ord, utan att situationen känns hotfull. 

TS dina föräldrar agerar absolut inte ok som verkar övervaka dig och skickar sådana meddelanden men jag förstår deras oro för att du är på väg tillbaka in i en ohälsosam relation. Du och din särbo är inte bra för varandra oavsett hur mycket ni säger att ni älskar varandra. 

Du säger att han inte varit fysiskt våldsam och det är ju bra men psykiskt våldsam är inte heller ok. Att du sedan känt dig kontrollerad både i tidigare relation samt nuvarande är inte heller ok. 

Våld i relation har en tendens att eskalera och den eskaleringen kan ta år. Det börjar med ord och kontroll, svartsjuka och begränsningar. Sen kan det bli materiellt, saker förstörs. Det slås hål i väggar eller dörrar innan det övergår till fysiskt våld. Ofta kan det eskalera vid förändringar. Nytt jobb, arbetslöshet, flytt, graviditet etc. 

Snälla TS, fundera verkligen över ditt liv med denna man. Ha tid ifrån varandra utan någon som helst kontakt. Sök efter en person som arbetar med våld i relation och prata om det som hänt. Samtidigt ska han gå i terapi på sitt håll för våld i relation. För även om ni inte lever ihop så ska han inte bete sig lika mot nästa. 
Svar på tråden Mina föräldrar avskyr mitt ex