Inlägg från: Anonym (Ser ingen lösning) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ser ingen lösning)

Att flytta en fest = tappa bort en vän?

Vi har hamnat i ett socialt dilemma. I många år har vi turats om att vara värdar för vissa firanden ihop med ett annat par, för ett kompisgäng om 5-6 par med barn och några singlar. Vi har varit vartannat år hos dem och vartannat hos oss.

Nu har alla blivit äldre, och en man har fått så mycket problem p.g.a. sin övervikt att han inte kan gå längre än kanske 100-200 m. Han har suttit i rullstol till vardags i några år och fått ta färdtjänsttaxi ibland. En mindre bil får han inte plats i och det har hänt att stolar och t.o.m. en toalett gått sönder när han varit på besök.

Vi har bott i en stad som är lätt att ta till sig till och han har också fått hjälp med skjuts av ett par, så det har gått. Men nu har vi köpt ett lantställe som är 5 mil ut från stan, så den som inte har bil måste då ta buss efter tåget, och sen bli hämtad vid en busstolpe på landsväg. Alla andra vänner är pepp på att ha fest där, men jag tror det blir för jobbigt för honom och att han då kommer att tacka nej om han inte blir körd både dit och hem. Vänparet som har bott närmst har snällt kört honom flera gånger men då är de uppbundna till det och måste köra hem tidigt, och de vill gärna sova över. Att ha honom boende över känns inte aktuellt, vet inte om sängen håller ens.

Är det helt fel att flytta festen, ska vi aldrig kunna ha en fest i det gröna? Och hur kommer man över sitt dåliga samvete om man har den ändå?

• Svar på tråden Att flytta en fest = tappa bort en vän?
  • Anonym (Ser ingen lösning)
    Anonym (S) skrev 2025-10-12 00:30:44 följande:

Eftersom han verkar ha rätt till färdtjänst förstår jag inte problemet? 
    Och varför går stolar söder om han sitter i rullstol till vardags?

Förlåt men detta låter som onödigt problematiserande och nåt behov av att påpeka att en vän väger för mycket...(behovet att påpeka att möbler går sönder och att sängen inte skulle hålla...)

Jag vet inte om han har rätt till färdtjänst nu längre, har inte träffat honom på ett tag men han har börjat gå lite mer nu låter det som. Han håller även väldigt hårt i pengar, så kan han lifta med vänner gör han alltid det.

Han har haft rullstolen hemma/ till vardags men har aldrig haft den med när vi har fest utan då går han stegen från bilen på kryckor och tar sig runt med kryckor tills han ska hem.
    Han rör sig för att gå på toaletten och hämta mat, sitter annars på ett ställe.
    Eftersom mycket av det roliga med huset är att promenera i fin miljö känns det också lite taskigt att ta honom dit när han inte kan gå med de andra.

Jag tog med övrig infö för att man ska förstå att personen inte kan sitta på vanliga stolar eller sova i vanlig säng då den kanske inte tål hans vikt, därför blir det problem om de som brukar köra honom vill stanna över. Sen vill jag inte att han ska behöva bli generad av en till sån händelse heller, men det räcker med jobbet att fixa fest utan att behöva köpa och släpa på ny säng till stället. 
Svar på tråden Att flytta en fest = tappa bort en vän?