• Anonym (Upprörd mamma)

Barnen exkluderade

Min man blev bjuden på ett släktkalas och fick då till sig att det är utan respektive och barn. Det visar sig att han var den enda som kom dit utan respektive och barn, alla andra var medbjudna. 

Vi har barn i olika åldrar och jag kan i min värld inte förstå varför och hur man har hjärta att bete sig på det sättet mot sina barnbarn. 

Många saker har hänt innan detta också, men nu blev det ännu tydligare hur hon väljer bort barnbarnen i vår familj. 

Min Man säger inte ifrån, för egen del känner jag att uteslut mi, men glr inte såhär mot våra barn! 

överreagerar jag? får inte riktigt förståelse av min man. 

• Svar på tråden Barnen exkluderade
  • TL12

Har du sagt vad du tycker om det till din man ? 
    hade jag varit din man så hade jag inte åkt själv på släkt träff , självklart ska familjen med 
    de andra syskonen måste ju tycka att det är skit 
    mkt löjligt beteende helt enkelt 

• Anonym (Upprörd mamma)
    TL12 skrev 2025-10-11 22:56:32 följande:

Har du sagt vad du tycker om det till din man ? 
    hade jag varit din man så hade jag inte åkt själv på släkt träff , självklart ska familjen med 
    de andra syskonen måste ju tycka att det är skit 
    mkt löjligt beteende helt enkelt 

Jag har sagt vad jag tycker och känner till min man, har även gjort det själv till henne när jag har tyckt att våra barn blivit bortvalda tidigare. Men min man säger inte ifrån, han bara gör som hon säger och det sårar mig mest.
  • Anonym (.)

Men barnen visste väl inte om att de missade något?

• Anonym (Utter)

Ska inte på något sätt försvara släkten, men jag fick två frågor i huvudet. 

1. Är alla barnen era gemensamma? 

2. Har barnen någon diagnos?

Är alla inte gemensamma så kan det vara en markering mot ert förhållande. Återigen - jag tycker inte själv det är okej. 

Har barnen någon form av diagnos (allt, allt kan vändas till någons nackdel, inte bara npf. Finns de som utesluter pälsdjursallergiker för att de har djur hemma och såååå jobbigt att dammsuga. Eller fixa glutenfritt osv).

Eller finns det något annat de stör sig på. 

Synd att mannen stannade kvar och inte är hem direkt. Fick han inga frågor om var ni var av släkten? 

• Anonym (Upprörd mamma)
    Anonym (.) skrev 2025-10-11 23:33:02 följande:

Men barnen visste väl inte om att de missade något?

Nej, självklart säger jag inget till barnen. men för mig är det inte okej att välja vilka barnbarn man vill ha  

De upplever redan att farmor inte tycker om dem, har flera gånger frågat varför hon är så arg och skäller så mycket. De få gånger hon träffar dom, så jämför hon med sina vuxna barn eller pratar om annat barnbarn. 

• Anonym (Upprörd mamma)
    Anonym (Utter) skrev 2025-10-11 23:39:27 följande:

Ska inte på något sätt försvara släkten, men jag fick två frågor i huvudet. 

1. Är alla barnen era gemensamma? 

2. Har barnen någon diagnos?

Är alla inte gemensamma så kan det vara en markering mot ert förhållande. Återigen - jag tycker inte själv det är okej. 

Har barnen någon form av diagnos (allt, allt kan vändas till någons nackdel, inte bara npf. Finns de som utesluter pälsdjursallergiker för att de har djur hemma och såååå jobbigt att dammsuga. Eller fixa glutenfritt osv).

Eller finns det något annat de stör sig på. 

Synd att mannen stannade kvar och inte är hem direkt. Fick han inga frågor om var ni var av släkten? 

1. det är våra barn
    2. Inga diagnoser och de får ofta beröm av andra om hur trevliga och ordentliga de är. 
    min känsla är att hon väljer bort dom för att hon aldrig har gillat mig. 

Min man vill inte prata om det, hade nog egentligen inte ens tänkt berätta att alla var där utan ?hela vår familj?, men han råkade försäga sig. 

• Anonym (Utter)
    Anonym (Upprörd mamma) skrev 2025-10-11 23:58:19 följande:

1. det är våra barn
    2. Inga diagnoser och de får ofta beröm av andra om hur trevliga och ordentliga de är. 

Min man vill inte prata om det, hade nog egentligen inte ens tänkt berätta att alla var där utan ?hela vår familj?, men han råkade försäga sig. 

Åh, tufft. 

Hoppas det finns annan släkt ni kan umgås med istället. 
  • Anonym (Lina)

Men hur kan din man gå med på att era barn inte får följa med om hans syskonbarn får komma på släktträffar?
    Hur kan han gå med på att barnen exkluderas?
    Har din man flera syskon som har barn som får komma på släktträffarna?
    Vad säger då hans syskon och deras respektive när inte du och era barn får komma? är det ingen som reagerar?

Träffar ni din mans syskon, respektive och alla barnen dvs kusinerna och hur är relationerna mellan din man och syskon och deras respektive och hur är din relation till hans syskon och deras respektive och hur är kusinernas relationer?
    Om ni alla har bra relationer borde ju några reagera på din mans mamma, svärmor och farmors beteende.

Mest konstigt är din mans beteende som går med på att era barn inte får följa med, han sviker sina barn.

Eller är era barn mycket yngre än kusinerna så det var mer "vuxen" träff dvs inga andra yngre barn?

• Anonym (C)
    Anonym (Upprörd mamma) skrev 2025-10-11 23:58:19 följande:

1. det är våra barn

Hon är bara exkluderande för att hon vill då, trist. 

Tråkigt att din man inte står upp för dig! Har ni en konfliktfylld relation eller är han bara feg. Han kanske har en väldigt jobbig mamma som format honom under hela uppväxten?
  • Anonym (Pilot)

Är hon bossig mot din man även när det gäller annat? 
    Det låter som att din man är rädd för sin mamma. Vad säger hans syskon om situationen? Umgås ni med dem och barnens kusiner på ett trevligt sätt? Är ju konstigt att inte de såger ifrån till mamman. Är de också rädda? 

Svar på tråden Barnen exkluderade