• Anonym (Empat)

Vet inte hur..

Vet inte hur jag ska göra.. eller knappt börja frågeställningen.

Min sambo och jag har tre barn och har bott ihop ca 9 år. Jag är just nu föräldraledig med den yngsta.

Min sambo har i princip alltid arbetat, men 1 års tid (Sedan sambons vikariat tog slut) har jag varit ensam ekonomisk försörjare för hela familjen. Han slutade betala sin akassa just innan tjänsten slutade.
    Jag kan tillägga att jag haft en ytterligare tjänst utöver mitt fulltidsarbete för att få det att fungera.

Vi har ETT gemensamt lån, även där står jag nu själv.

Min sambo tar och har alltid tagit egna ekonomiska beslut. Han har privatlån för diverse maskiner (leksaker).

Nu har han äntligen börjat arbeta efter jag försörja alla själv. Det första han gör är att lämna mig och skaffar en lägenhet för 7 000 kr/mån. Ångrar sig..Men får betala den fortsatt 3 månader, vilket lämnar mig med allt gemensamt för hela familjen igen. Det är inte lätt med föräldrapenning.

Vi ska om någon månad efter lägenhetsincidenten flytta till en hyresbostad, och iom hans skulder börjar förmodligen en tids skuldsanering.. Jag ifrågasätter om sambon ska med i denna flytt överhuvudtaget? Jag känner mig sviken, lämnad, utnyttjad. Men han menar att "han bara mått dåligt" varpå jag blir ansvarig och förlåter. Men lägenheten var sånt svek att jag inte vet om jag kan gå vidare.

Ska jag släppa barnens far nu?

• Svar på tråden Vet inte hur..
  • Anonym (Empat)

Tillägger att, jag betalar alltid barnens utgifter som kläder/skor, julklappar och presenter. Mat bidrog han med förr i tiden även till dom.

Han är intresserad av maskiner och fordon. Uteslutet. Och det känns som att jag får släppa de få drömmar jag har för mig och barnen och betala hans skulder under hela barnens uppväxt. Inte vad jag hade tänkt och ens levt utefter själv.

Det känns som att lägenheten han skaffade (från första lönen, efter ett hemskt tungt år för mig)är mer värd än att avlasta mig...?

Det hjälper inte att han (innan vi visste att jag var gravid med yngsta) lämnade mig för en annan kvinna. Vore jag inte gravid hade han aldrig ens brytt sig att gå tillbaka till mig och låtit mig försörja honom (förutom hans privata lån, pengarna räckte inte).

• Anonym (Lämna)

Hej jag rekomenderar dig starkt att lämna honom omedelbart. Han ekonomiskt misshandlar dig han tänkte lämna dig för en annan. Om du inte vore gravid. Han köper inget som är nödvändigt till barnen. Han ville egentligen lämna dig igen med tanke på lägenheten han skaffa men han insåg väll att han kan ju fortsätta vara den igel han är och fortsätta tömma dig på energi och pengar. Va faan ursäkta liksom. Att du ska få stå och betala för hans saker. Nehe du det är okej att hjälpa varandra ja. Men detta nej Lämna

• Anonym (Lee)

Ett äktenskap i Sverige varar i genomsnitt 12 år. Du är inte ovanlig om ni separerar nu.

Sedan verkar han opålitlig och ekonomiskt vårdslös. Tänker sig inte för. Man kan vara medlem i en A-kassa utan att det kostar så mycket varje månad. Oansvarig. 

Du får aldig ordning på livet om du är tillsammans med honom. Synd att du står ensam på lånet, men gjort är gjort och det kanske var det enda möjliga just då.

Han har lämnat dig två gånger. Nej han har ingen djup anknytning till dig.

Däremot har du kanske det till honom. Så du kan få det tufft känslomässigt vid en separation. Men det går över. Sedan blir det lugnare ekonomiskt för dig. Inga oplanerade köp av maskiner. 
    Lycka till!

• Nordinni

Lämna han genast! Han utnyttjar dig och det känns bara som att han har dig för du betalar allt för honom. Nej, Lämna och sluta betala för honom. 

• Anonym (Lämna!!!)

Finns bara en lösning på det här: lämna.
    På ren svenska är han ett svin - som utnyttjar dig på alla möjliga sätt.
    Snälla ts, sätt dig själv o dina barn främst. Mår på riktigt illa när jag läser om hur han betett (och fortfarande beter) sig mot dig o familjen. 
    Du är värd så mycket bättre. Hjärta

• Anonym (S)

Du kunde inte kommit på iden att lämna innan han sa upp sin 7000-kronors lägenhet? Kan han fortfarande flytta in där? Hur lätt tror du det är för honom med skulder att hitta en ny?

• Anonym (Empat)
    Anonym (S) skrev 2025-10-12 14:04:13 följande:

Du kunde inte kommit på iden att lämna innan han sa upp sin 7000-kronors lägenhet? Kan han fortfarande flytta in där? Hur lätt tror du det är för honom med skulder att hitta en ny?

Jo. Jag har lekt med tanken, men jag har fegat ur.
    Tänker att han kanske kraschar på egen hand.. att barnen har det hemskt där varannan vecka OM han mår dåligt av ekonomiska bördan.. om jag har full vårdnad, orkar jag det? Osv. Är väl försiktig, fast försent.
    Inbillat mig att "bara detta året, sedan "bara denna uppsägningstid".. 
    Det känns som jag väljer mellan att barnen ska ha en pappa eller inte. Vilket jag inte vill beröva dom lättvindigt. 

Den aktuella hyresvärden visste om hans läge, det finns nog möjlighet att det kan finnas något där ute.
    Att det blir svårare med bostad är en anledning att jag ventilerar det här..  Så jag inte "gör fel" och det blir för hårt.
  • Anonym (Empat)
    Anonym (Lee) skrev 2025-10-12 07:04:47 följande:

Ett äktenskap i Sverige varar i genomsnitt 12 år. Du är inte ovanlig om ni separerar nu.

Sedan verkar han opålitlig och ekonomiskt vårdslös. Tänker sig inte för. Man kan vara medlem i en A-kassa utan att det kostar så mycket varje månad. Oansvarig. 

Du får aldig ordning på livet om du är tillsammans med honom. Synd att du står ensam på lånet, men gjort är gjort och det kanske var det enda möjliga just då.

Han har lämnat dig två gånger. Nej han har ingen djup anknytning till dig.

Däremot har du kanske det till honom. Så du kan få det tufft känslomässigt vid en separation. Men det går över. Sedan blir det lugnare ekonomiskt för dig. Inga oplanerade köp av maskiner. 
    Lycka till!

Tack för svar.

Hans anknytning till MIG var något jag behövde höra för att fatta...  han löpte ju linan ut med separationen.. tills graviditeten uppdagades. 

Ska jag fortsätta vidare i detta hål kan han ju åtminstone vilja vara med mig.. Men icke. Jag skulle ju själv endast lämna om något annat intresserade mer. Tror han agerar på impuls även relationsmässigt bara.. som att han behöver "kicken" som fattas vår längre relation. Som kicken av nya prylar.
  • Just Precis

Jag brukar vara jäääävligt skeptisk till FL-trenden att så fort någon har problem i sin relation så börjar halva tråden hetsa att man ska ?lämna honom?. Det finns så mycket i en relation som man inte kan se eller förstå ifrån att bara ha läst en kort trådstart.

Men med din sambo känns det väldigt tydligt:

Du kan inte lita på honom; på att ha stannar, på att han stöttar med barnen eller ekonomiskt, på att han överhuvudtaget fattar beslut med er i åtanke. Det är mycket möjligt att han mår dåligt men det förändrar inte det faktum att han faktiskt INTE ÄR din partner, för INGET han gör visar på ett partnerskap, utan han agerar HELT för egen vinning. På sätt och vis skulle hans flytt därför inte ens innebära att något var slut - du är ju redan ensam.

Jag LOVAR att hur det än löser sig praktiskt så kommer du känna ett lugn, en ökad känsla av kontroll och frihet med honom borta. 

Han utnyttjar verkligen dig. Jag hade bett honom dra åt helvete. Allvarligt talat.

• Jårdi

Lämna. Du kommer klara det och du kommer må bättre. Han kan fortfarande finnas kvar för barnen, men det är upp till honom. 

Svar på tråden Vet inte hur..