Inlägg från: Anonym (Ångest) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ångest)

Använda chatGPT för terapi

Vad tycker ni om det? Någon som har provat? 

• Svar på tråden Använda chatGPT för terapi
  • Anonym (Ångest)

Ställde frågan till chatGPT och fick bl a svaret att det kan fungera som ett komplement men inte ersätta en terapeut. 

Provat lite och är nöjd med förmågan att sortera tankar och känslor och ge enklare råd. Men jag har gått i endel riktig terapi så det är möjligt att mina frågor är färgade av det. Att jag redan har grunden så att säga men behöver hjälp med att sortera och att bli påmind och peppad.

• Anonym (Ångest)
    TriC skrev 2025-10-12 14:29:16 följande:

ChatGPT vill att du är nöjd med svaret, så svaret varierar utifrån hur du frågar. 

Kan du ge något exempel på när det blir en tydlig nackdel?
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (B) skrev 2025-10-13 10:05:19 följande:
    Vilken app använde du?
    ChatGPT
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (B) skrev 2025-10-13 11:04:43 följande:
    Ja man får ju verkligen svar utifrån hur man frågar. Kan inte påstå att det var hälsosamt för mig att prata med en ai. 
    Utveckla gärna. Vad fick du för svar och på vilket sätt kändes inte samtalet hälsosamt?
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (njaoe) skrev 2025-10-13 15:55:00 följande:
    Det kan bli en nackdel om man frågar destruktiva frågor om t ex självmord och liknande.

Det är lätt att snurra in sig i ett fake djupt resonemang som leder dig längre bort från ett hälsosamt sätt att tänka. 

Det är även lät att bli beroende eftersom algoritmerna i chatgpt och andra ai-botar är betydligt mer sofistikerade än t ex instagram och tiktok, som redan är extremt beroendeframkallande. 
    Testade självmordsfrågan nu och fick instruktion att ringa 112, mind mm. Men förstår poängen att man säkert kan snurra in sig ändå. Är nog bättre för lättare problem
Svar på tråden Använda chatGPT för terapi