Inlägg från: Anonym (B) |Visa alla inlägg
  • Anonym (B)

Använda chatGPT för terapi

Anonym (Ångest) skrev 2025-10-13 09:26:31 följande:

Ställde frågan till chatGPT och fick bl a svaret att det kan fungera som ett komplement men inte ersätta en terapeut. 

Provat lite och är nöjd med förmågan att sortera tankar och känslor och ge enklare råd. Men jag har gått i endel riktig terapi så det är möjligt att mina frågor är färgade av det. Att jag redan har grunden så att säga men behöver hjälp med att sortera och att bli påmind och peppad.

Vilken app använde du?
  • Anonym (B)
    Anonym (Ångest) skrev 2025-10-13 10:11:13 följande:
    ChatGPT
    Ja man får ju verkligen svar utifrån hur man frågar. Kan inte påstå att det var hälsosamt för mig att prata med en ai. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Ångest) skrev 2025-10-13 11:08:14 följande:
    Utveckla gärna. Vad fick du för svar och på vilket sätt kändes inte samtalet hälsosamt?
    Den gav mig mer kontroll och bekräftelse vilket stärker det galna i mig. Jag testade vara olika personer/personers perspektiv, fick den t.o.m att leka rollspel med mig. Skapa hela scenarion som jag bad den utveckla åt olika håll beroende på a, b eller c. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Ja) skrev 2025-11-01 00:18:03 följande:
    Kanske du borde ha provat att bara prata med den? 
    Om jag kunde välja att bara prata med den skulle jag inte längre vara sjuk. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Ja) skrev 2025-11-01 20:48:53 följande:
    Man kan ju fortfarande vara sjuk även om man har förmågan att styra sitt samtal och sina dialoger.
    Däremot kanske det inte passar just dig om du behöver någon som tar kontroll över situationen och dialoger. Där är chatgpt ( eller vilken LLM som helst ) nog det sämsta alternativet tyvärr. 
    Jag pratar självklart utifrån min situation, med tvångsbeteenden och kontrollbehov.
Svar på tråden Använda chatGPT för terapi