Inlägg från: Anonym (Rekommenderar inte) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rekommenderar inte)

Använda chatGPT för terapi

Jag har provat för att jag varit nyfiken och gett den påhittade scenarion. Chat GPT ger dig svaren du vill höra inte vad du behöver jobba på eller vad obekväma sanningar. Du är alltid bäst och viktigast! Inget av det du säger skyddas heller och den vet din ip adress. 

Anonym (Blivitvanligt) skrev 2025-11-17 14:51:58 följande:
    Fast även om den vet din IP och har annan info om dig så får det inte lämnas ut, svarar ChatGPT själv. Så sekretessen lär vara garanterad. Sedan anpassar den sig väldigt mycket och, som du säger, svarar det du vill höra. Men samtidigt hänvisar den ofta till fakta och undersökningar, så¨man kan inte ta den för oseriös trots allt.

Men oj, om chat GPT säger det så måste det ju vara sant! För precis allt chat GPT säger stämmer! Seriöst, jag tycker chat GPT har fel oftare än den har rätt. 

Faktan och undersökningarna är ju baserad på en algoritm och de är inte anpassade för en terapisession. Chat GPT tar heller ingen hänsyn alls till personer i omgivningen som inte är personerna de pratar med. Jag sa exempelvis till chat GPT att jag hade haft ett förhållande med min gifta kollega i 2 år och mådde skitdåligt över situationen. Kontentan av den konversationen var att både min chef och min kollegas fru skulle vara förstående och att jag skulle tänka på mig själv. Jag fick också veta vad lagen sa om arbetsrätt (där har du din statistik och dina lagar) 

Anonym (Blivitvanligt) skrev 2025-11-17 19:45:32 följande:
    ChatGPT funkar så att du måste vara tydlig med olika omständigheter och formulera dig på ett tydligt sätt. Även om AI-hypen har blåst upp det till att AI ska bli som människor och får eget liv, så styrs det som du säger av algoritmer och insamlande av info, som kan sökas efter med en sökmotor. ChatGPT:s svar ska likna en människas, men man är egentligen bara i startgroparna och AI är inte så värst utvecklat än, och dessutom är det inget nytt. Vi tidiga datanördar vet att AI kom med de första hemdatorerna. För vanliga mobilscrollare som inte befattat sig så mycket med datorer innan, är det förstås något nytt.
    Det spelar ingen roll hur man formulerar sig, chat GPT är inte bra som terapeut och den är inte bra på att svara på faktafrågor heller då är Wikipedia tusen gånger bättre. 
Svar på tråden Använda chatGPT för terapi