Anonym (R) skrev 2025-11-19 05:24:57 följande:
Problemet var att jag har väldigt svår social fobi, så pass att jag har svårt att prata med andra. Vilket jag berättade för henne. Och det var anledningen till att jag fick remissen dit. Men hon tappade tålamodet och fräste till.
Hon var en arg rysk dam utan någon form av empati. Hon gick sin utbildning i Ryssland innan jag ens var född. De kanske lärde ut att hota folk istället för att stärka
Det är extremt sällan som någon psykolog blir arg och fräser på en patient. En professionell ska kunna hålla kvar en lugn ton. Den enda gång som jag kan tänka mig att någon skulle tappa behärskningen är ifall en patient erkänner ett fruktansvärt brott eller liknande direkt under sessionen. Men knappt ens då.
Psykologer är ju också människor, men grundläggande för terapi är en respektfull dialog mellan patient och psykolog. Patienten ska kunna lita på psykologen och inte behöva bära den personens känslor.
Tycker att det som du beskrev från den terapin är sådant som man kan anmäla.
Försök att gå i terapi med någon annan och du kommer att finna ett lugnare och mer konstruktivt klimat.
Har svårt att tro att ens ryska psykologer har lärt sig att de ska skälla på folk.
En Chattrobot kan säga "kloka saker" om den har läst in mängder av seriös information som är skriven i det ämnet. Det är en språkmodell som radar upp de ord som oftas följer i det sammanhang som du har ställt din fråga. Ett slags statistisk sannorlikhet att nästa ord följer på det föregående. Därför kan svaret bli lite olika beroende på hur du ställer en liknande fråga.
Medan en psykolog ska förstå den djupare innebörden av vad du frågar och tolka kroppshållning, röstläge och känslouttryck.