Anonym (Kär i narcissist) skrev 2025-10-13 19:59:42 följande:
Vi har gemensam ekonomi. Inte gifta men sambo sedan 15 år tillbaka. Dock har jag lite eget vid sidan av som kommer från ett arv men det spelar egentligen ingen roll. Jag har inte lånat ut några pengar jag inte kan avvara (ca 40000 kr totalt). Jag har inte talat om det för min nuvarande.
Som du ovan skriver så är han allt jag saknar i mitt nuvarande förhållande. Han lyssnar, är intresserad, känner mig utan och innan, bekräftar mina känslor (i alla fall i början). Han är som sagt allt jag saknat men det kanske bara är en illusion. Jag har haft daglig kontakt med honom det senaste halvåret i form av SMS, långa telefonsamtal (timmar pratar vi om dagligen). Jag anser honom min bästa vän som jag kan vara hela mig själv med och prata om allt. Dock på sista tiden har jag blivit mer försiktig ibland för jag märker att säger jag ?fel? saker enligt honom då så reagerar han negativt och kan explodera o skuldbelägga mig i stunden. Han pratar faktiskt ner om mina vänner också ibland. Vilket jag visar att jag inte tycker är ok. Han är väldigt bra på att hävda att detta är bara mina åsikter sen får du göra som du vill. Det säger han ofta i diskussioner. Han märker precis allt och minsta lilla förändring hos mig märker han. Ställer miljoner frågor om allt. Detta har jag tidigare tagit som att han är väldigt intresserad av mig som person.
Jag kommer göra allt jag kan för att bryta detta. jag vet bara inte HUR. Jag vet innerst inne att jag inte kommer bli lycklig i längden om han inte finner harmoni när allt är färdigt hemma hos mig. Men kan ändå inte låta bli att tänka på hur bra det är när det är bra och om jag går miste om mitt livs kärlek om jag avslutar.
jag vet inte hur då han är inblandad precis överallt i mitt liv just nu.
Jamen, han manipulerar dig med dessa samtal. Vill isolera dig från dina vänner.
Han vill veta allt om dig så att han lättare kan manövrera dig. Du har inte träffat honom, du har träffat en person som av olika skäl vill ha tillgång till dig i framtiden. Han behöver därför se hur du fungerar.
Han har redan börjat ta del av dina finansiella tillgångar. Han vet att du är förälskad och då är lättare att forma efter hans åsikter.
Eftersom han arbetar på samma arbete så har ni en stor del av livet gemensamt. Därför behöver du nog skaffa ett nytt arbete på en ny arbetsplats. Om det är en stor firma så kanske det räcker med en avdelning som inte har så mycket att göra med den avdelning som han arbetar på.
Du uppskattar inte ditt nuvarande äktenskap. Det är troligen därför som du är engagerad i denne man och ett "lätt byte".
Just att han lyssnar, är intresserad och förstår allt, är din soulmate, är klassiskt för kvinnor som blir utsatta av bedragare.
Om jag vore i ditt ställe skulle mitt huvudfokus vara att skilja mig, skaffa nytt boende och försöka få till ett fungerande samarbete kring barnen med min exmake.
Alltså hitta mig själv igen efter äktenskapet.
Bara en liten varning, ta en förändring i taget. Gör man allt på en gång blir det för påfrestande. Kroppen kan bli överanasträngd (den berömda väggen eller en kroppslig sjukdom).