Inlägg från: Anonym (Ptein) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ptein)

Det här med att äta mycket protein

Ja du har ju tofu, bönor och linser också.

Kombinationen bröd och linser/bönor ger en bra och fullständig proteinsammansättning. Själv gillar jag röda linser och skalade mungbönor för att de är lättsmälta. 

Quinoa och chiafrön har väl också en del proteiner?

Havre är det mest proteinrika sädesslaget. 

• Anonym (Ptein)
    Anonym (Undrar) skrev 2025-10-12 22:38:22 följande:
    Jag hade nog inte tänkt på det om det inte vore för att det är så mycket tjat om hur dåligt kolhydrater är.
    Långsamma kolvydrater är bra, snabba kolvydrater är mindre bra. 

Man kan få t.ex. bröd att bli långsammare genom att baka det på surdeg, använda fiberrikt mjöl och/eller ha i hela sädeskärnor i degen. 

Låter man ris eller pasta svalna i kylen så blir de långsammare också. (De ska inte stå framme i rumstemperatur så länge). 
  • Anonym (Ptein)
    Anonym (Undrar) skrev 2025-10-12 22:46:35 följande:
    Soja är inte för mig då jag misstänker att jag kan ha östrogendominans. Bönor och linser känns inte bra i magen. Havre är väldigt gott och jag äter havregrynsgröt till frukost, vilket tyvärr ger mig ångest emellanåt pga kolhydraterna.
    Röda linser är de snällaste och det är skalade mungbönor också. Vill man vara extra försikig ifall man har känslig mage, så kan man först koka dem i någe?a minuter, slå av vattnet och koka upp igen. Det tar bort lektiner (som kan irritera).
  • Anonym (Ptein)

Koka gröt på havrekross. Låt havrekrossen ligga i blöt med vatten samt en liten skvätt vinäger under natten och koka dem sedan på morgonen. Vill man ha mer grötkonsistens så lägger man i lite vanliga havregryn.

Det ger långsamma kolhydrater. 

• Anonym (Ptein)

Alltså, man slår av blötläggningsvatten och tar sedan nytt vatten och ev. lite havregryn.

Svar på tråden Det här med att äta mycket protein